زرتشت احمدی راغب، فعال مدنی زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ (فشافویه) که در شصت و یکمین روز اعتصاب غذا به سر می‌برد، به دلیل خون‌ریزی معده، به بهداری زندان منتقل شد.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، جمعه ۲۴ مرداد زرتشت احمدی راغب در پی اعتصاب غذای طولانی مدت با کاهش وزن شدید و مشکلات عدیده جسمی مواجه شده است و امروز به دلیل خون‌ریزی معده به بهداری زندان تهران بزرگ منتقل شد.

یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی به هرانا گفته مسئولان زندان با وجود بروز مشکلات جسمی برای احمدی راغب، تاکنون به خواسته‌های او بی‌توجه بوده‌اند.

در گزارشی که هفته گذشته هرانا از وضعیت زرتشت احمدی‌راغب منتشر کرد، از کاهش وزن ۱۲ کیلوگرمی، افت فشار خون، از دست دادن تمرکز، اختلال خواب و کم سویی چشم او خبر داده بود.

زرتشت احمدی راغب در تاریخ ۲۶ خرداد ۹۹ و پس از حضور در شعبه ۴ واحد اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شهریار جهت تحمل ۹ ماه حبس تعزیری بازداشت شد. او از زمان بازداشت و در اعتراض به عدم رعایت روند قانونی در پرونده خود و پرونده‌سازی ‌های مکرر نهادهای امنیتی علیه‌اش دست به اعتصاب غذا زد.

اجرای حکم حبس ۹ ماهه این فعال سیاسی در حالی‌ست که این حکم پیشتر از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر به ۲۰۰ هزار تومان جزای نقدی کاهش یافته بود.

زرتشت احمدی راغب، زندانی سیاسی ۵۵ ساله ساکن شهرستان شهریار پیش‌تر در تاریخ شنبه هفتم خرداد با انتشار یک فایل صوتی از درون زندان مرکزی تهران بزرگ (فشافویه) از ادامه اعتصاب غذای خود در اعتراض به «بی‌عدالتی‌ها، پرونده‌سازی‌ها، سرکوب آزادی‌خواهان و ظلم و ستمی که هر روز در جامعه اوج می‌گیرد»، خبر داد.

زرتشت احمدی‌ راغب یکی از امضاکنندگان بیانیه استعفای رهبر جمهوری اسلامی، موسوم به بیانیه ۱۴ نفر است و در فایل صوتی که از درون زندان منتشر کرد، گفته بود نهادهای امنیتی و قضایی در شش سال گذشته شش پرونده برای جلوگیری از فعالیت‌های او ساخته‌اند که از میان آنها سه پرونده بابت اتهام انتسابی «تبلیغ علیه نظام» است.

در اعتراض به شرایط وخیم زندانیان سیاسی در زندان‌های ایران با وجود شیوع ویروس کرونا و عدم اعطای مرخصی و آزادی به آنها، نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر زندانی نیز از شامگاه دوشنبه ۲۰ با انتشار نامه‌ای و با درخواست آزادی زندانیان سیاسی دست به اعتصاب غذا زد.

افزون بر زرتشت احمدی ‌راغب و نسرین ستوده، زهرا صفایی، حمزه درویش و مجید اسدی از جمله دیگر زندانیان سیاسی هستند که در اعتصاب غذا به سر می‌برند.

در همین زمینه: