قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران رأی نیاورد. قطعنامه آمریکا با دو رای موافق، یازده رأی ممتنع و دو رأی مخالف به تصویب نرسید.

شورای امنیت – عکس شاتراستاک

نتایج رای‌گیری شامگاه ۱۴ اوت/ ۲۴ مرداد اعلام شد. ایالات متحده آمریکا و جمهوری دومینیکن به این قطعنامه رأی مثبت دادند؛ چین و روسیه رأی مخالف دادند و باقی کشورهای عضو شورای امنیت رأی ممتنع دادند.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا پس از مشخص شدن نتیجه رای‌گیری در بیانه‌ای نوشت:

«شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای معقول برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ۱۳ ساله علیه ایران را رد کرد و برای اولین بار در یک دهه گذشته، راه را برای اینکه اصلی‌ترین حامی تروریسم دولتی در جهان بتواند بدون محدودیت‌های سازمان ملل اقدام به خرید و فروش سلاح‌های متعارف کند، هموار کرد.»

پمپئو: اشتباه شورای امنیت را تصحیح خواهیم کرد

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که شورای امنیت در مسئولیتش برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی شکست خورده و این «قصور» قابل دفاع نیست.

او در توئیتر هم واکنش‌ خود را به نتیجه رای‌گیری نوشت و اضافه کرد:

«آمریکا برای تصحیح این اشتباه [شورای امنیت] به کار خود ادامه خواهد داد.»

پوستری که وزیر امور خارجه آمریکا، مایک پمپئو همراه با بیانیه‌اش در مورد رای شورای امنیت منتشر کرده است.

بر پوستری که وزیر امور خارجه آمریکا همراه با بخش‌هایی از بیانیه‌اش در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بزرگ نوشته شده: «ما اطمینان حاصل می‌کنیم که تحریم تسلیحاتی ایران تمدید شود.»

در بخش‌های دیگر بیانیه، وزیر امور خارجه آمریکا به درخواست‌ کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اشاره کرد که هفته گذشته از شورای امنیت خواستند که تحرم تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

پمپئو در این رابطه نوشت ایالات متحده هرگز متحدانش را در خاورمیانه رها نخواهد کرد و افزود:

«… ما به تلاش خود ادامه خواهیم داد تا اطمینان پیدا کنیم این رژیم تروریستی مذهبی از آزادی برای خرید و فروش سلاح‌هایی که قلب اروپا، خاورمیانه و فراسوی آن را تهدید می‌کنند برخوردار نشود.»

جمهوری‌خواهان کنگره: ترامپ «مکانیسم ماشه» را فعال کند

برخی از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا از کابینه ترامپ خواسته‌اند که راهکارهای سیاسی در شورای امنیت را رها کند و به شکل حقوقی به دنبال فعال کردن ساز‌و‌کاری باشد که در متن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد آمده و به آن «مکانیسم ماشه» می‌گویند.

بر طبق «مکانیسم ماشه»، هر یک از کشورهای طرف ایران در قراداد برجام می‌توانند به شورای امنیت یک ماه فرصت بدهندکه قطعنامه را با توافق همه جایگزین ۲۲۳۱ کند. اگر این ممکن نشود، تمام تحریم‌های پیشین علیه ایران باز خواهند گشت.

جو ویلسن – نماینده کارولینای جنوبی در مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا به روزنامه واشنگتن بیکن پیش از رای‌گیری شورای امنیت گفت که ائتلافی بین قانون‌گذاران محافظه‌کار هست که می‌خواهند از ترامپ بخواهند که «مکانیسم ماشه» را فعال کنند.

ویلسن با بیان اینکه «مکانیسم ماشه» تنها راه اقدام علیه ایران است گفت:

«ایالات متحده طبق قوانین بین‌المللی، باید از حق قانونی خود استفاده کند و تحریم‌ها را علیه ایران مجدد اعمال کند چراکه ایران تهدیدی مداوم برای صلح جهانی‌ست. استفاده از مکانسیم ماشه برای بازگردادن تحریم‌های علیه ایران، تنها راه دوباره رسمی کردن تحریم تسلیحات دائمی سازمان ملل علیه ایران است – تحریمی که بر اساس توافق هسته‌ای فاجعه، تبدیل به موقت شد.»

روزنامه «فری بیکن» نوشته است که منابع آنها می‌گویند که ویلسن در این ائتلاف تنها نیست و بسیاری از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه به طور خصوصی از دولت دونالد ترامپ خواسته‌اند که فوراً از «مکانیسم ماشه» به عنوان ابزاری برای ادامه تحریم تسلیحاتی و فشار اقتصادی به ایران استفاده کند.

برنامه پوتین

چند ساعت پیش از اعلام نتیجه رای‌گیری، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پیشنهاد داد که ایران در نشست شورای امنیت درباره تحریم تسلیحاتی شرکت کند. آمریکا هنوز واکنشی به این پیشنهاد نشان نداده است.

ولادمیر پوتین در جلسه آنلاین – عکس شاتراستاک

پیشنهاد پوتین جلسه‌ای بین ایران و آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، به اضافه آلمان است. هنوز هیچ کدام از این کشورها به جز فرانسه به پیشنهاد پوتین پاسخ نداده‌اند. دفتر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرده که برای شرکت در نشست پیشنهادی روسیه «در دسترس است».

پوتین در بیانیه‌اش نوشت که تنش‌ها و مناقشات در شورای امنیت بر سر تحریم‌های تسلیحاتی ایران افزایش پیدا کرده است. او بدون اشاره به آمریکا در بیانیه‌اش نوشت:

«هیچ کس نباید در این منطقه و همچنین در هر جای دیگر دنیا به باج‌خواهی یا به دیکتاتوری متوسل شود. رویکردهای یک‌جانبه دستیابی به راه حل‌ها را تسهیل نمی‌کنند. در حین تأسیس یک معماری امنیتی جامع در خلیج فارس، میراث مثبتی که پیش از این به زحمت به دست آمده، بهتر است حفظ شود.»

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مبنای قانونی بین‌المللی برای اجرای برجام است و آمریکا بر اساس یکی از بندهای همین قطعنامه می‌خواهد مکانسیمی موسوم به ماشه را فعال کند و تحریم تسلیحاتی علیه ایران را نگه دارد.

واکنش به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ازجمله منجر شد به طرح موضوع در شورای امنیت سازمان ملل و این شورا در سال ۱۳۸۶ به منع فروش سلاح به ایران رأی داد. تحریم تسلیحاتی ایران بر اساس توافق هسته‌ای، در مهر ماه ۱۳۹۹/اکتبر ۲۰۲۰ منقضی می‌شود. آمریکا خواستار این است که این تحریم‌ها تمدید شود. این رای‌گیری پایان تلاش آمریکا در این راه نخواهد بود. برای فعال کردن ساز و کار ماشه، آمریکا همچنان راهبردهایی حقوقی در دسترس دارد.

در همین زمینه: