رئيس کميته واردات اتاق ايران از رشد ۱۰۰ برابری واردات گندم خبر داد.

مجيدرضا حريری، رئيس کميته واردات اتاق ايران در گفت‌وگو با خبرگزاری کانون دانش‌آ‌موزی (پانا) با اعلام اين مطلب افزود: “در ۹ ماه ابتدايی سال ۹۰، ۵۲ هزار تن گندم به ارزش ۱۵ ميليون دلار وارد شده که اين رقم در ۹ ماهه ابتدايی سال ۹۱ به پنج ميليون تن گندم معادل يک ميليارد و ۸۸۲ ميليون دلار افزايش يافته است.”

حريری در اين گفت‌وگو در واکنش به ادعای دولت در زمينه کاهش واردات کالاهای ضروری، با اعلام آن‌که “آمار ثبت سفارش‌ها نشان‌دهنده ميزان واردات نيست”، آمار گمرک را به‌عنوان مبنای دقيق‌تری برای ارزيابی ميزان واردات دانست.

پيش‌تر عباس قبادی، مديرعامل شرکت بازرگانی دولتی ايران از واردات چهار ميليون تن گندم در هشت ماهه نخست سال جاری خبر داده بود.

۳۱ مردادماه گذشته خبرگزاری رويترز به نقل از برخی از تاجران اروپايی مدعی شد که جمهوری اسلامی ايران طی يک هفته به‌صورت مخفيانه و به دور از چشم ناظران تجارت جهانی حدود ۴۰۰ هزار تن گندم از اتحاديه اروپا و کشورهای منطقه بالتيک و دريای سياه خريداری کرده است.

بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، توليد گندم ايران در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال ۲۰۱۰ به ميزان يک‌ونيم ميليون تن کاهش يافت.

محمود احمدی‌نژاد، رئيس دولت‌های نهم و دهم نيز در سال ۱۳۸۷ وعده داده بود که به‌زودی کشور در زمينه توليد غلات به “خودکفايی کامل” خواهد رسيد

اين سازمان جهانی پيش از اين در گزارشی اعلام کرده بود که ايران در سال ۲۰۱۰ حدود ۱۵ ميليون تن گندم توليد کرده است.

اعلام خبر رشد ۱۰۰ برابری واردات گندم در حالی صورت گرفته است که در سال ۱۳۸۳در دولت محمد خاتمی مسئولان وقت وزارت جهاد کشاورزی با اعلام دستيابی به خودکفايی در توليد گندم، با برگزاری “جشن خودکفايی گندم”، روز ۲۶ آبان را به‌عنوان “روز خودکفايی گندم” در تقويم ثبت کردند.

محمود احمدی‌نژاد، رئيس دولت‌های نهم و دهم نيز در سال ۱۳۸۷ وعده داده بود که به‌زودی کشور در زمينه توليد غلات به “خودکفايی کامل” خواهد رسيد.

اما شدت يافتن تحريم‌های غرب عليه ايران، همراه با خشکسالی‌های سال‌های اخير باعث شد تا مقام‌های دولت ايران بار ديگر به واردات گندم روی آوردند.

تحريم‌های غرب عليه ايران شامل محموله‌های غذايی نمی‌شود، اما بر اثر اين تحريم‌ها واردکنندگان به سختی می‌توانند به ضمانت‌نامه‌های وارداتی دست پيدا کنند و مبادلات مالی خود را از طريق بانک‌ها به انجام رسانند.

خبرگزاری رويترز اسفندماه سال گذشته گزارش داد که پنج کشتی حامل غله برای ايران در پی تحريم‌های جديد اتحاديه اروپا و توقف معاملات پولی و بانکی، از تخليه بار در ايران بازمانده و راهی کشورهايی ديگر شدند.

در ششم مردادماه سال جاری، حسن رادمهر معاون وزير صنعت، معدن و تجارت ايران از دستور ويژه رئيس‌جمهور و تأکيد وزير صنعت، معدن و تجارت برای “ذخيره‌سازی استراتژيک کالاهای اساسی” خبر داد.

به دنبال ناتوانی دولت در تأمين گندم مورد نياز کشور و مشکلات گندم‌کاران، نمايندگان مجلس ايران با انتقاد از عملکرد دولت محمود احمدی‌نژاد اعلام کردند که “گندم‌کاران برای تأمين هزينه‌های خود ناچار به فروش محصول به دامداری‌ها و مرغداری‌ها شدند” و نسبت به بحران احتمالی در مورد اين کالای استراتژيک هشدار دادند.

بر اساس آمارهای رسمی وزارت جهاد کشاورزی، گندم نيمی از پوشش زراعت کشور و تأمين‌کننده ۴۱درصد انرژی غذايی و ۴۳ درصد پروتئين مردم ايران است.