همه‌گیری ویروس جدید کرونا به فاجعه‌ای انسانی در ایران انجامیده است.

دو مجموعه داده درباره مبتلایان به کووید‌ـ‌۱۹ و جان‌باختگان این بیماری به «زمانه» ارسال شده است که از پنهانکاری و ارائه آمار نادرست از سوی حکومت جمهوری اسلامی حکایت دارند.

بنا به اسنادی که به دست «زمانه» رسیده، آمار مبتلایان و فوت‌شدگان بر اثر کووید‌ـ‌۱۹ در ایران بسیار بیشتر از آمار رسمی است. وضعیت از آنچه حکومت به تصویر می‌کشد، به مراتب وخیم‌تر است. رنج حاصل از بیماری در کنار مشکلات اقتصادی و سرکوب اقتدارگرایانه افزون‌تر هم شده. این اسناد همچنین از شیوع قابل توجه ویروس کرونا در میان کودکان و نوجوان‌های ایرانی حکایت دارد و از ابتلای هزاران کودک زیر ۱۲ سال و هزاران نوجوان بین ۱۲ تا ۱۸ سال به کرونا خبر می‌دهد.

زمانه در چهار گزارش جدا این آمار را مورد بررسی قرار داده است. برای تسهیل دسترسی مخاطبان این چهار گزارش در ادامه این مطلب فهرست شده است.

گزارش اول:
بنا به اسنادی که به دست «زمانه» رسیده، شمار رسمی اعلام‌شده موارد مرگ بر اثر کرونا در ایران کمتر از یک سوم شمار واقعی آن است. جنسیت مبتلایان و فوت‌شدگان در سند دریافتی بر اساس «مرد» و «غیرمرد» تقسیم‌بندی شده است. طبق آمار، ۱۸۷ هزار و ۴۷۸ تن از مبتلایان به کووید‌ـ‌۱۹ «غیرمرد» بوده اند و ۲۰۶ هزار و ۳۶۳ تن نیز مرد گزارش شده اند. از میان قربانیان کرونا، یک هزار و ۵۸۲ تن بر اساس داده‌های رسیده  اتباع خارجی بوده اند. نگاهی به نام‌های کوچک این فوت‌شدگان نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق آنها را شهروندان افغانستانی تشکیل می‌دهند و ظاهراً شهروندان پاکستانی و شهروندانی از کشورهای عربی نیز در میان آنها هستند. بر اساس آمار به دست آمده، از میان مبتلایان ۳۱۱ هزار و ۵۳ تن سابقه تماس با بیمار کرونایی را گزارش نکرده اند. این یعنی تنها برای ۸۲ هزار و ۷۸۸ تن از بیماران ــ تنها ۲۱ درصد ــ مشخص بوده که از چه کسی کووید‌ـ‌۱۹ را واگرفته اند. گزارش اول زمانه را در زیر بخوانید:

گزارش دوم:
بیشترین شمار قربانیان در رده سنی بین ۶۰ تا ۸۰ سال قرار داشتند اما صدها کودک زیر ۱۰ سال نیز پس از ابتلا به ویروس جدید کرونا جان باخته‌اند. اما همان‌طور که انتظار می‌رود، درصد نسبی مرگ در میان کودکان کمتر از یک درصد از مجموع کل مرگ‌ها است. همچنین جوانان ۱۵ تا ۳۵ ساله و میانسالان ۳۵ تا ۵۰ ساله به ترتیب حدود چهار و ۹ درصد کل جان‌باختگان کرونا را تشکیل می‌دهند. گزارش دوم زمانه را در زیر بخوانید:

گزارش سوم:
داده‌های دریافتی اطلاعاتی هم در مورد بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای مبتلایان به ویروس جدید کرونا در اختیار قرار می‌دهند. بنا به این آمار، نرخ مرگ در میان بیمارانی که سابقه سرطان، بیماری‌های ریوی و قلبی، دیابت و سیستم ایمنی داشته‌اند، به طرز معناداری بالاتر از نرخ کل مرگ‌و‌میر در ایران است. گزارش سوم زمانه را در زیر بخوانید:

گزارش چهارم:
«زمانه» داده‌های دریافتی را با توجه به شاخص‌های مختلف تحلیل آماری کرده است. دربخش چهارم گزارش‌های زمانه، درصد شیوع ویروس جدید کرونا بر اساس این آمار را با وضعیت فقر، نابرابری و خشکسالی در هر استان مقایسه کرده‌ایم. در پایان و با توجه به این عوامل به این پرسش پرداختیم که چرا قم مرکز کرونا شد؟ گزارش چهارم زمانه را در زیر بخوانید:

بیشتر بخوانید: