با نزدیک شدن فصل پاییز، ستاد مقابله با کرونا در استان تهران اعلام کرد با حضور دانش‌آموزان و دانشجویان در کلاس‌های درس ترم پاییز مخالف است. معاون وزارت بهداشت هم بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را منوط به تغییر وضعیت شیوع کرونا دانسته است. نگرانی‌ها درباره آغاز سال تحصیلی درحالی مطرح می‌شود که شمار رسمی قربانیان ویروس کرونا در ایران به مرز ۲۰ هزار نفر رسیده و تجمعات ماه محرم و صفر که از سه روز دیگر آغاز می‌شود، ممکن است به بحران افرایش مرگ و میر براثر کووید-۱۹ بیانجامد. مراسم محرم اما قرار است «به هر قیمتی» در ایران برگزار شود. احمد خاتمی گفته: «اهمیت حفظ جان مردم به‌ اندازه اهمیت برگزاری مجالس امام حسین است».

در آستانه سال تحصیلی جدید، وزارت بهداشت اعلام کرده تنها مدارس مناطق سفید بازگشایی خواهند شد.

علی ماهر، معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران اعلام کرد: ستاد کرونای تهران با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به صورت حضوری برای ترم پاییز مخالف است. او سه‌شنبه ۲۸ مرداد در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:‌ ستاد تهران کلاً با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به صورت حضوری مخالف است چرا که مطابق با ارزیابی و بررسی‌ها، «زیرساخت‌ها و بستر مناسب و همچنین آمادگی لازم برای پذیرش حضوری دانش‌آموزان و دانشجویان در فضاهای آموزشی استان تهران وجود ندارد».

به گفته معاون ستاد مقابله با کرونا استان تهران، مهمترین دلایل این ستاد به تراکم جمعیت در مدارس، دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها، و کمبودهای زیرساختی در فضاهای آموزشی بر می‌گردد. او گفته  از آنجا که اجرای پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی در خوابگاه‌ها «تقریبا ناممکن است» و همچنین مدارس و دانشگاه‌ها نمی‌توانند در کلاس‌های بالای ۳۰ نفر فاصله فیزیکی را رعایت کنند، حضور مداوم دانشجویان و دانش‌آموزان در فضاهای بسته و آن‌هم همزمان با شیوع احتمالی آنفولانزا، آن‌ها را نسبت به ابتلا به ویروس کرونا آسیب‌پذیرتر خواهد کرد.

مسئله دیگر تشدید تردد و استفاده از حمل و نقل عمومی با شروع سال تحصیلی‌ است. علی ماهر در این زمینه گفت:

«در حال حاضر بزرگترین عامل شیوع و انتقال بیماری در شهر تهران همین وسایل حمل و نقل عمومی است، چراکه امکانات به اندازه کافی وجود ندارد و همین بار فعلی رفت‌وآمدها نیز با استانداردها یعنی فاصله گذاری دو متر و تهویه مناسب، پوشش داده نمی‌شود. بنابراین این خطر با بازگشایی مدارس و دانشگاه چندبرابر می‌شود.»

بازگشایی فیزیکی مدارس تنها در مناطق سفید

ستاد مقابله با کرونا هنوز تصمیم قطعی را اعلام نکرده است. علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت هم سه‌شنبه حضور فیزیکی در کلاس‌های درس را منوط به تغییر وضعیت شیوع کرونا دانست و گفت:  

«وضعیت استان تهران سفید نیست و بر اساس پروتکل ها اکثر کلاس های درس به صورت مجازی برگزار خواهد شد مگر اینکه شرایط تغییر کند».

رئیسی اضافه کرد:

« توصیه ما برای بازگشایی مدارس این است که آموزش و پرورش با فرض بر اینکه همه مناطق قرمز است، طراحی کند. حال اگر شهری سفید بود و تعداد دانش‌آموز کم بود، بازگشایی حضوری ایراد ندارد. اگر منطقه‌ای قرمز باشد، اصلا نباید حضور داشته باشند. آموزش تعطیل نمی‌شود، اما باید سبک آن را تغییر دهیم. تعداد شهرهای سفیدمان برای آموزش حضوری زیاد نیست، اما به گفته آموزش و پرورش مناطقی سفید هستند که شاید ۳۰ درصد دانش آموزان را شامل شود و بر این اساس تعداد دانش آموزان در این مناطق بسیار پایین است و می‌توانند حضوری کلاس‌ها را برگزار کنند».

شمار رسمی قربانیان کرونا به مرز ۲۰ هزارنفر رسید

استان تهران همچنان از نظر شیوع کرونا جزو استان‌های قرمز است و وضعیتی مشابه با مازندران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان دارد. طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت از شیوع ویروس کرونا در ایران که امروز سه‌شنبه ۲۸ مرداد اعلام شد، استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

شمار مبتلایان «قطعی» با درنظر گرفتن ۲هزار و ۳۸۵ نفری که در شبانه‌روز گذشته ثبت شده‌اند، به ۳۴۷ هزار و ۸۳۵ نفر رسیده است. بیماری کووید-۱۹ در این فاصله جان ۱۶۸ نفر و از اوایل اسفند تاکنون جان ۱۹ هزار و ۹۷۲ نفر را نیز گرفته است.

علاوه بر نگرانی‌ها درباره شروع سال تحصیلی، ایران سه روز دیگر وارد ماه محرم می‌شود و تجمعات سنتی در این ماه ممکن است شیوع کووید-۱۹ در ایران را  که به ادعای علیرضا رئیسی «وارد سیر نزولی شده» وخیم‌تر کند و به «خیز بیماری و افزایش مرگ و میر» منجر شود.   

معاون وزارت بهداشت پیشنهاد داد «هر کس در خانه خودش پای تلوزیون بنشیند و در خانه عزاداری کند». رئیسی مومنان را به آخرت ارجاع داد و گفت :

«ما خیلی علاقه نداریم که عزاداران را مجازات کنیم، اما اگر کسی باعث شود که یکی از عاشقان امام حسین تب کند، باید در آن دنیا هم جوابگو باشد».

ممنوعیت‌های محرم؛ جان مردم سرمایه نظام نیست

ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا که پیش از این نیز دستورالعمل‌هایی را خطاب به هیات‌ها اعلام کرده بود، سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای این دستورالعمل‌ها را تکرار کرد. ضرورت فاصله‌گذاری «اجتماعی» (حداقل ۲ متر) و استفاده از ماسک، ممنوعیت مطلق برگزاری هرگونه مراسم در فضای بسته،‌ محدودیت زمانی دوساعته برای مراسم‌هایی که در فضای باز برگزار می‌شوند، ممنوعیت جابه‌جایی هیات‌ها و دسته‌روی، ممنوعیت برپاکردن ایستگاه‌های صلواتی و موکب و خیمه، ممنوعیت هرگونه پذیرایی و محدود کردن اطعام و نذری به غذای خشک یا خام، و توصیه به عدم حضور افراد مسن و دارای بیماری زمینه در عزاداری‌ها از بندهای این اطلاعیه‌اند.

تقریبا تمام مسئولان جمهوری اسلامی بر سر برگزاری «باشکوه» مراسم محرم توافق دارند و در هفته‌های گذشته موفق شدند اندک صداهای مخالف را نیز خاموش کنند. مسئله قابل توجه، آگاهی از تاثیر تجمعات در گسترش ابتلا به ویروس کرونا در نزد مقام‌های جمهوری اسلامی و همزمان اصرار بر برگزاری مراسم محرم «به هر قیمتی»‌ است. محمد جعفر منتظری،‌ دادستان کل کشور سه‌شنبه با اظهار تاسف از این‌که روزانه ۲۰۰ نفر براثر ابتلا به کرونا جان می‌دهند ضمن تاکید بر نظارت مسئولان برگزاری مراسم‌ها و ناجا بر تجمعات محرم گفت :

«بنده به عنوان عضوی کوچک از ستاد ملی مقابله با کرونا شاهدم مهم ترین مولفه در خصوص شیوع ویروس منحوس کرونا محدود کردن تجمعات به شمار می رود».

احمد خاتمی، روحانی تندرو و از اعضای مجلس خبرگان اما حفظ محرم را در اولویت دانست و گفت:

«اهمیت حفظ جان مردم به‌ اندازه اهمیت برگزاری مجالس امام حسین است». احمد خاتمی «مجالس سیدالشهدا» را «از سرمایه‌های اصلی نظام» خوانده و تهدید کرده: «در مقابل کسانی که می‌خواهند مجلس عزا را تعطیل کنند محکم خواهیم ایستاد».  

ایران همزمان تلاش می‌کند به واکسن کرونا دست پیدا کند. وزارت بهداشت روز سه‌شنبه مدعی شد در حال تولید واکسن کروناست و تا آبان سال آینده آن‌را به دست مردم خواهد رساند. علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت گفت: واکسن ایرانی کرونا فاز حیوانی را شروع کرده و در این مرحله است که فاز یک یا دو را آغاز کند. به صورت معمول در فاز یک واکسن بر روی تعداد معدودی از داوطلبان و در فاز دوم بر روی چندصد نفر آزمایش می‌شود تا به ترتیب ایمنی و دوز آن مشخص شود. صحت این ادعا مشخص نیست.

تاکنون روسیه خود را به عنوان اولین کشوری که به واکسن کرونا دست پیدا کرده، معرفی کرده است. سازمان بهداشت جهانی اما هنوز واکسن ادعایی روسیه را تایید نکرده و گفته فعالیت‌های روسیه را زیر نظر دارد.

در همین زمینه: