سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس سازمان اوقاف در نشستی با هیأت امنای امامزاده‌ها که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در ایران به شکل ویدیو کنفرانس برگزار شد، اعلام کرد که در محرم سال جاری مراسم عزاداری در فضای باز دو هزار امام‌زاده در سراسر کشور برگزار می‌شود. همزمان وزارت بهداشت اعلام کرد که تعداد جان‌باختگان کرونا در ایران از ۲۰ هزار نفر فراتر رفت.

عزاداری محرم در منطقه‌ بیابانی فکه در شمال غربی خوزستان و جنوب شرقی استان ایلام ـ عکس از آرشیو

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت چهارشنبه ۲۹ مرداد اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته بر اساس «معیارهای قطعی تشخیص»، دو هزار و ۴۴۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که یک‌هزار و ۱۳۲ مورد بستری شدند. با این تفاصیل، مجموع مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در کشور به ۳۵۰ هزار و ۲۷۹ رسید. در این مدت ۱۵۳ نفر دیگر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند و به این ترتیب تعداد جان‌باختگان بیماری کووید-۱۹ به ۲۰ هزار و ۱۲۵ نفر رسید. تعداد واقعی مبتلایان و جان‌باختگان کووید-۱۹ در ایران دست‌کم دو برابر آمار رسمی وزارت بهداشت تخمین زده می‌شود.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۲۶ استان ایران در وضعیت هشدار یا قرمز قرار دارند. استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز و استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

برگزاری مراسم عزاداری در امام‌‌زاده‌ها

انجمن روان‌پزشکان ایران ۲۷ مرداد در نامه‌ای به سعید نمکی، وزیر بهداشت خواهان منع برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم شد. روان‌پزشکان هشدار دادند که ایران در آستانه وقوع یک فاجعه بزرگ قرار دارد. بر اساس توافق وزارت بهداشت با سرکردگان مداحی، محرم امسال برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورا زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.

سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس سازمان اوقاف در نشستی با هیأت امنای امامزاده‌ها که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در ایران، چهارشنبه ۲۹ مرداد به شکل ویدیوکنفرانس برگزار شد، اعلام کرد که مراسم عزاداری حسینی می‌بایست در فضای باز امام‌زاده‌ها برگزار شود:

«ما به اقتضای زمان ماموریت‌های ویژه‌ای داریم. در محرم امسال با توجه به لزوم مقابله با کرونا بهتر است مراسم عزاداری با رعایت پروتکل‌ها در فضای باز امام‌زاده‌ها برگزار شود.»

پیش از این سعید نمکی، وزیر بهداشت در جلسه هم‌اندیشی و هماهنگی مداحان و وعاظ کشور که ۹ مرداد سال جاری برگزار شد، تلویحاً اعلام کرده بود که علی خامنه‌ای از او خواسته است که مراسم محرم باشکوه برگزار شود. نمکی گفته بود:

«از رهبری شنیدم که فرمودند عزاداری را باشکوه برگزار کنید. تماس گرفتم که منظورشان از شکوه چیست؟ گفتند به معنای شلوغ کردن نیست. بروید طرحی نو دراندازید که هم آسیب به کسی نرسد و هم یاد کربلا و مصائبش بشود مثل‌ اینکه مثلاً چیزی به مانند گروه‌های سرود در معابر راه بیندازید.»

علیرضا پناهیان، از روحانیون تندرو و از شاگردان خامنه‌ای در همان جلسه پیشنهاد داده بود که در بیابان‌ها و در حیاط مدارس مراسم عزاداری برگزار شود:

 «اگر در فضاهای باز و بیابان‌ها هم عزاداری کنیم اتفاقاً بیشتر شبیه حضرت زینب و اهل‌بیت علیهم‌السلام است و چه‌بسا که جلوه‌های بیشتری هم برای عزاداری وجود دارد.»

در ایران ۸۱۵۱ امام‌زاده با شجره‌نامه وجود دارد و تعداد بی‌شماری با بقعه جعلی.

کرونا و دانش‌آموزان

همچنین با وجود همه‌گیری ویروس کرونا در ایران آزمون کنکور با شرکت بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار داوطلب در سراسر کشور در فضاهای بسته برگزار شد. آزمون کنکور دست‌کم چهار ساعت به درازا می‌کشد. در این مدت داوطلبان در فضاهای بسته در معرض احتمالی ابتلا به ویروس کرومنا قرار داشتند.

سازمان جهانی بهداشت روز گذشته اعلام کرد که ویروس کرونا در حوزه اقیانوس آرام دچار جهش شده و ماهیت آن تغییر کرده است. گروه‌های سنی ۲۰ تا ۴۰ اکنون در معرض ابتلا قرار گرفته‌اند.

با نزدیک شدن فصل پاییز، ستاد مقابله با کرونا در استان تهران اعلام کرد با حضور دانش‌آموزان و دانشجویان در کلاس‌های درس مخالف است. معاون وزارت بهداشت هم بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را منوط به تغییر وضعیت شیوع کرونا دانست.

بیشتر بخوانید: