رضا خندان، فعال مدنی و همسر نسرین ستوده، وکیل دادگستری و زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین از بی‌خبری مطلق از وضعیت همسرش به‌دلیل عدم دسترسی به تلفن و تعطیل بودن مراجع قضایی خبر داد. به گفته خندان از دقایق پایانی وقت اداری روز چهارشنبه ۲۹ مرداد که او متوجه وخامت حال همسرش شده، تا لحظه تنظیم این گزارش در بی‌خبری مطلق از وضعیت همسرش مانده است.

رضا خندان پس از طرح موضوع بی‌خبر ماندن از وضعیت نسرین ستوده در صفحه فیس‌بوک خود، روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد در گفت‌وگو با زمانه، با اشاره به گفته‌های یکی از هم‌بندی‌های نسرین ستوده، گفت: 

«یکی از هم‌بندی‌هایش که دیروز به مرخصی آمد گفت که نسرین ستوده با مراجعه به مسئولان زندان به آنها اعلام کرده که اعتصابش را شدیدتر خواهد کرد و شاید مصرف آب، نمک و قند را هم بخواهد قطع کند.»

به‌ گفته این فعال مدنی، ستوده روز چهارشنبه به‌ دلیل تبعات ناشی از اعتصاب غذا به افت شدید فشار خون، مشکلات قلبی و مشکلات گوارشی دچار شده و به‌ دنبال آن به بهداری زندان اوین منتقل شده است.

او گفت که به ‌دلیل قطع ارتباط همسر زندانی‌اش با دنیای بیرون، از بازگشت او از بهداری و اینکه چه اتفاقی برایش افتاده، بی‌خبر است.

رضا خندان درباره نحوه دسترسی زندانیان محبوس در بند زنان اوین به تلفن هم به زمانه گفت:

«تلفن‌های بند زنان در روزهای پنج شنبه و جمعه قطع است. البته در طول هفته هم فقط در سه نوبت آن ‌هم در روزهای زوج می‌توانند از تلفن استفاده کنند و این مسأله فقط ویژه بند زنان اوین است.»

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین از شامگاه دو‌شنبه ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ با انتشار نامه‌ای ضمن درخواست آزادی زندانیان سیاسی، دست به اعتصاب غذا زده است.

نهادهای امنیتی ایران اما برای اعمال فشار بیشتر بر این زندانی سیاسی، روز دوشنبه ۲۷ مرداد با مراجعه به منزل او، دخترش، مهراوه خندان را بازداشت کردند.

هر چند مهراوه پس از چند ساعت و با تودیع قرار کفالت از بازداشت آزاد شد اما رضا خندان با اشاره به همین موضوع گفت:

«مسأله‌ای که ما نگرانش هستیم این است که بعد از بازداشت مهراوه، گویا همسرم در داخل زندان صحبت‌هایی کرده مبنی بر اینکه قصد دارد در اعتراض به فشار بر خانواده‌اش، مصرف یک سری چیزها را که هنگام اعتصاب غذا استفاده‌شان رایج است، قطع کند.»

در طول سال‌های گذشته فشار بر خانواده نسرین ستوده به صورت مداوم جریان داشته است. پیش از این نیز در تاریخ ششم مرداد ماه سال جاری رضا خندان در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک خبر از مسدود کردن حساب‌های بانکی نسرین ستوده توسط دادستان تهران داد و نوشت:

«به نظر می‌رسد این اقدام، سرآغاز توقیف اموال خانواده است.»

  • در همین زمینه