رهبر طالبان شخصاً هیأتی را برای مذاکره با دولت افغانستان در چارچوب مذاکرات بین‌افغان با اختیارات تام تعیین کرد. بین دو طرف کشاکش بر سر آزادی زندانیان و اسرا همچنان ادامه دارد.

هیأت مذاکره‌کننده طالبان در دوحه قطر (عکس: آرشیو)

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مولوی هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان هیأتی را برای مذاکرات بین‌افغان با دولت محمد اشرف غنی تعیین کرد. این هیأت ۲۰ عضو دارد که از آن میان ۱۳ نفر آن‌ها در مذاکرات دوحه قطر با آمریکا حضور داشتند. به این ترتیب تقریباً نیمی از شورای رهبری طالبان در مذاکرات بین‌افغان حضور دارند.

شیرمحمد عباس استانکزی، عضو هیأت مذاکره‌کننده طالبان در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که هیأت طالبان تام‌الاختیار است در این معنا که اعضای این هیأت می‌توانند سیاست‌های راهبردی در طی مذاکرات را خود تعیین کنند و توافق احتمالی با دولت افغانستان را به نیابت از طرف رهبر طالبان امضاء کنند.

ملا عبدالغنی برادر، رئیس هیأت مذاکره‌کننده طالبان در دوحه قطر که توافق صلح با آمریکا را امضاء کرده بود همچنان ریاست دفتر سیاسی طالبان در دوحه را به عهده خواهد داشت. توافق صلح طالبان با آمریکا زمینه عقب‌نشینی نیروهای نظامی ایالات متحده از افغانستان را فراهم آورده است.

ابتدا قرار بود بر اساس توافق صلح دوحه مذاکرات بین‌افغان سه روز قبل آغاز شود. اما این مذاکرات با توقف روند آزادی باقی‌مانده زندانیان طالب از زندان‌های دولت افغانستان به تعویق افتاد.

در طی مذاکرات بین‌افغان می‌بایست طرفین بر سر آتش‌بس پایدار، حقوق اقلیت‌ها و همچنین حقوق زنان و تغییر قانون اساسی افغانستان به توافق برسند. حدود دو هفته قبل فوزیه کوفی، از فعالان حقوق زن و از اعضای لویه جرگه در نزدیکی کابل هدف حمله «افراد ناشناس» قرار گرفت. فوزیه کوفی در سخنانی در لویه جرگه از طالبان به تندی انتقاد کرده بود. در روزهای اخیر ‌چندین ولایت افغانستان شاهد نبردهای سنگین میان نیروهای امنیتی و طالبان، و انفجار مین‌های کنار جاده و مین‌های مغناطیسی بودند. آمارهای نهادهای امنیتی از جمله وزارت دفاع ملی افغانستان نشان می‌دهد که در هفته گذشته بعد از توقف روند آزادسازی زندانیان طالب، با بالا گرفتن درگیری‌ها، ده‌ها تن از نیروهای امنیتی افغانستان کشته شده‌اند.

شیرمحمد عباس استانکزی، عضو هیأت مذاکره‌کننده طالبان در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت:

«در آینده نزدیک ما برای آغاز مذاکرات بین‌افغان آمادگی داریم. از آمریکا می‌خواهیم که طرف مقابل را وادار کند که دست از بهانه‌تراشی بردارد و باقیمانده زندانیان را هرچه سریع‌تر آزاد کند و بر سر میز مذاکرات حاضر شود.»

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان پنجشنبه ۳۰ مرداد / ۲۰ اوت در یک پیام ویدیویی به‌مناسب یک‌صدویکمین سالروز استقلال افغانستان، صلح در این کشور را «آرزوی مردم و آرمان ملی» خوانده و گفته بود:

«ما بارها از طالبان خواسته‌ایم که آتش‌‌بس دائمی را بپذیرند و فوراً مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان را آغاز کنند.»

غنی افزوده بود دولت افغانستان برای دست‌یابی به «صلح پایدار و با عزت» و آغاز مذاکرات هیأت دولت با گروه طالبان تمامی موانع و بهانه‌ها را برداشته و «تمامی شرایط آماده شده است.»

بر اساس بیانیه پایانی لویه جرگه صلح، طالبان می‌بایست به تعهد خود مبنی بر آزادسازی اسرا از جمله ۲۲ تن از فرماندهان ارشد نیروهای نظامی افغانستان عمل کند. سهیل شاهین، سخنگوی طالبان اما در مصاحبه با آسوشیتدپرس ادعا کرد که طالبان همه اسرا را آزاد کرده است.

تا نوامبر سال جاری آمریکا قصد دارد نیروهای نظامی خود در افغانستان را به زیر پنج هزار نفر کاهش دهد. روز گذشته ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان از دوحه به اسلام‌آباد رفت. روشن نیست که در این سفر برادر با چه اشخاصی و با چه هدفی دیدار و گفت‌وگو کرده است.

بیشتر بخوانید: