رئیس اداره امنیت حمل ‌و نقل دولت کانادا تأیید کرد که سازمان هواپیمایی کشوری گزارش بازخوانی جعبه‌ سیاه هواپیمای اوکراینی را در اختیار کانادا قرار داده اما فقط خلاصه‌ای از محتوای مکالمات و اطلاعات.  

قطعات به جای مانده از هواپیمای مسافربری اوکراینی. بررسی این قطعات و بازخوانی جعبه سیاه ممکن است حقیقت را آشکار کند. آیا موشک پدافند هوایی ایران به بدنه هواپیما اصابت کرد؟ آیا ایران صلاحیت بازخوانی جعبه سیاه را دارد؟

 تورج دهقانی زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری یکشنبه ۲ شهریور/۲۳ اوت نتیجه بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه (FDR  و CVR) هواپیمای شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال را اعلام کرد. بازخوانی جعبه‌ سیاه هواپیمای اوکراینی نشان می‌دهد هواپیما در زمان برخورد موشک اول دچار «مشکل الکترونیکی» شده، اما ثبت اطلاعات ۱۹ ثانیه پس از اصابت موشک اول و پیش از اصابت موشک دوم، متوقف شده است. دهقانی زنگنه گفت جعبه‌ سیاه هواپیما «هیچ اطلاعاتی از وضعیت مسافران در هنگام اصابت موشک اول و پس از آن را ضبط نکرده است» اما بر مبنای نحوه صحبت کابین پرواز، مسافران پیش از اصابت موشک دوم سالم بوده‌اند.

به گزارش سی بی اس، رئیس اداره امنیت حمل‌ و نقل دولت کانادا دوشنبه ۳ شهریور/ ۲۴ اوت تأیید کرد که سازمان هواپیمایی کشوری گزارش بازخوانی جعبه‌ سیاه هواپیمای اوکراینی را در اختیار کانادا قرار داده است. کتی فاکس در بیانیه‌ای اعلام کرد:

«این نسخه نهایی تحقیقات نیست، بلکه چکیده‌ای از محتوای مکالمات و اطلاعات در کابین خلبان و داده‌هایی است که ماه گذشته در پاریس پیاده‌سازی شده و منطبق با اطلاعاتی است که بازرسان اداره امنیت حمل‌ و نقل دولت کانادا در فرانسه دریافت کرده‌اند.»

رئیس اداره امنیت حمل‌ و نقل دولت کانادا در ادامه این بیانیه افزود:

«همچنان در مسیر این تحقیقات راهی طولانی در پیش است و پرسش‌های کلیدی زیادی وجود دارد که لازم است به آنها پاسخ داده شود. »

هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراین، بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸ پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران به مقصد کی‌یف، با دو موشک سامانه پدافند هوایی سپاه پاسداران منفجر شد. در این حادثه  ۱۷۶ سرنشین این هواپیما کشته شدند. دست‌کم ۱۳۹ نفر از مسافران هواپیما ایرانی و ۵۷ نفر از آنها ایرانی-کانادایی بودند. مقامات جمهوری اسلامی پس از سه روز کتمان حقیقت، سرانجام به شلیک موشک پدافندی سپاه پاسداران به این هواپیما به دلیل «خطای انسانی» اعتراف کردند.

بیشتر بخوانید: