رضا خندان، فعال مدنی و همسر نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشری محبوس در بند زنان زندان اوین از وخامت حال همسرش به دلیل ادامه اعتصاب غذا خبر داد. او به زمانه گفت علی‌رغم درخواست ده‌ها نفر از وکیلان مدافع حقوق بشر و چندین نفر از دوستان، همسرش به دلیل پرونده‌سازی نهادهای امنیتی برای مهراوه خندان، اعتصاب غذای خود را ادامه می‌دهد.

نسرین ستوده از روز ۲۰ مرداد و با انتشار نامه‌ای ضمن شرح درخواست آزادی زندانیان سیاسی از اعتصاب غذای خود خبر داد.

همسر این زندانی سیاسی روز سه‌شنبه چهارم شهریور به زمانه گفت با وجود افت شدید فشار خون و مشکلات گوارشی نسرین ستوده که به‌ دنبال ادامه اعتصاب غذا بر او عارض شده، بهداری زندان اوین برای رسیدگی پزشکی حداقل امکانات بهداشتی و درمانی را نیز در اختیار ندارد.

رضا خندان در تشریح امکانات درمانی موجود در زندان اوین گفت:

«بهداری زندان اوین در حد امکانات اولیه پزشکی هم تجهیزات ندارد و از طرفی بهداشت عمومی هم در این بهداری رعایت نمی‌شود. با در نظر گرفتن این مسائل و همچنین از آنجایی که پزشک بهداری زندان اوین همکار نهادهای امنیتی است، همسرم از مراجعه به این بهداری خودداری می‌کند.»

به گفته خندان، نسرین ستوده در طول ۱۵ روز اعتصاب غذا، تنها یک‌ بار در هفته گذشته به ‌دلیل وخامت حال جسمانی به این بهداری مراجعه کرده که آن هم به صورت سرپایی مورد معاینه قرار گرفته است.

جمعی از وکیلان دادگستری و مدافع حقوق بشر روز شنبه یکم شهریور ماه با انتشار بیانیه‌ای از زندانیان سیاسی به ویژه نسرین ستوده خواستند تا برای «حفظ سلامت و بالا بردن قدرت روحی و جسمانی برای ادامه‌ مبارزه با خودکامگی‌ها» از اعتصاب غذا دست بردارند.

رضا خندان اما گفت که علی‌رغم اینکه پیغام این وکیلان دادگستری و دیگر فعالان مدنی و سیاسی مبنی بر توقف اعتصاب غذا را به همسرش رسانده، به دلیل پرونده‌سازی نهادهای امنیتی برای دخترشان مهراوه، خواست نسرین ستوده برای ادامه اعتصاب غذا تشدید شده است:

«پیغام ۴۴ وکیل و دیگر دوستان را به همسرم رساندم اما واقعیت این است که مشکلی که برای دختر ما به وجود آورده‌اند مشکل کوچکی نیست و طبعا همسرم به این موضوع حساس است و این مسأله، اعتصاب غذا را پیچیده کرده است. شاید اگر مشکل بازداشت مهراوه نبود با درخواست وکلا و دوستان احتمالا در ادامه اعتصاب غذایش تجدید نظر می‌کرد.»

او درباره آخرین پیگیری‌های خانواده این زندانی سیاسی نیز گفت:

«هنوز موفق به ملاقات با او نشده‌ایم. یک‌شنبه هفته آینده (روز ملاقات با زندانیان) هم تعطیل است و نمی‌توانیم ملاقات کنیم. این نگرانی وجود دارد که او اعتصابش را تبدیل به اعتصاب غذای خشک کند.»

خندان محدودیت در دسترسی به تلفن را از جمله مشکلاتی دانست که برای اطلاع از وضعیت نسرین ستوده در زندان با آن مواجه است:

«در زندان‌های ایران از جمله بند مردان زندان اوین، زندانیان می‌توانند روزانه با بیرون تماس تلفنی داشته باشند اما حدود ۴۰ نفری که در بند زنان اوین محبوس هستند، ۱۰ سال است با مشکل دسترسی به تلفن رو به‌ رو هستند و تنها سه نوبت در هفته اجازه دارند با بیرون از زندان تماس بگیرند. یعنی ما هر هفته از پایان وقت اداری روز چهارشنبه تا روز شنبه به کلی از وضعیت خانم ستوده بی‌خبریم چون او از دسترسی به تلفن محروم است.»

او درباره آخرین گفت‌وگوی تلفنی خود و همسرش هم گفت: 

«پانزدهمین روز اعتصاب غذاست و آخرین بار روز دوشنبه با او تلفنی صحبت کردم. از صدا و لحن او پیدا بود که وضعیتش تعریفی ندارد و اعلام کرد فشار خونش به شدت پایین آمده و مشکل گوارشی او باعث شده نتواند آب یا مایعات هم به اندازه کافی مصرف کند.»

به گفته خندان هنوز هیچ مرجع قضایی‌ای پاسخگوی مطالبات نسرین ستوده نشده و در مراجعه خانواده به دادستانی تهران، با وجود اینکه ساعت‌های طولانی در انتظار ملاقات با مقام‌های قضایی مانده‌اند اما هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است.

نسرین ستوده از ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ توسط مأموران امنیتی بازداشت و به زندان منتقل شد. او در مجموع به ۳۸ سال زندان با ۱۴۸ ضربه شلاق برای دو پرونده خود در محاکم قضایی ایران محکوم شده است. طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، از این مدت زندان اشد مجازات یعنی ۱۲ سال آن در مورد خانم ستوده قابل اجراست.

محمد مقیمی، وکیل مدافع این زندانی سیاسی روز دو‌شنبه سوم شهریور با انتشار یک یادداشت در صفحه فیس‌بوک خود درباره آخرین وضعیت موکلش در زندان اعلام کرد: 

«چهاردهمین روز اعتصاب غذای موکلم نسرین ستوده است. وزنش به شدت کاهش یافته، آخر هفته گذشته فشار خونش افت شدید داشته و میزان قند خونش ۴۴ بوده و جانش به شدت در خطر است.»

این وکیل دادگستری در یادداشت خود از همه وکیلان و کنشگران حقوق بشر در ایران و سراسر جهان خواسته تا پرونده‌سازی علیه مهراوه خندان را محکوم و به ادامه بازداشت غیرقانونی نسرین ستوده اعتراض کنند.

  • در همین زمینه