سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه چهارم شهریور در سی و دومین نشست خبری خود از اعزام بیش از ۹۵ هزار زندانی از ۱۸ تیر ماه و همزمان با شیوع «موج دوم کرونا» در کشور خبر داد. غلامحسین اسماعیلی ادعا کرد این «مرخصی‌های ویژه» با بخش‌نامه و دستور رئیس قوه قضاییه به زندانیان اعطا شده است.

به‌ گزارش خبرگزاری میزان، اسماعیلی همچنین با طرح ادعای دیگری مبنی بر اینکه «وضعیت در زندان‌ها تحت کنترل و مراقبت شدید» قرار دارد، گفت: 

«از ۱۸ تیر ۹۹ که ما بخش‌نامه مرتبط با موج دوم کرونا را صادر کردیم تا امروز، حدود ۸۷ هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفتند و علاوه بر این افراد که به مرخصی رفتند، عده‌ای از زندانیان با استفاده از شرایط بخش‌نامه مرخصی زندانیان، مرخصی پایان حبس گرفتند یا اینکه در مرخصی بودند و مرخصی آن‌ها تمدید شده است.»

به‌ گفته اسماعیلی، مجموعا در موج دوم کرونا بالغ بر ۹۵ هزار نفر از زندانیان از مرخصی استفاده کرده‌اند.

اعلام این آمار از سوی سخنگوی قوه قضاییه در حالی‌ست که با وجود پیگیری خانواده‌ها و فعالان حقوق بشر در ماه‌های پس از شیوع ویروس کرونا در ایران، تنها تعداد محدودی از زندانیان سیاسی موفق به استفاده از حق مرخصی خود شده‌اند.

از سوی دیگر، شماری از زندانیان سیاسی و عقیدتی در سراسر کشور در ماه‌های اخیر در اعتراض به عدم اعزام به مرخصی دست به اعتصاب غذا، تحصن و دیگر اقدامات اعتراضی زده‌اند. از جمله این تحصن‌ها می‌توان به اعتراضات زندانیان بند هشت زندان اوین در هفته‌های اخیر اشاره کرد که در طی آن و به ‌دنبال شیوع علائم کرونا در بین زندانیان این بند، ۲۷ زندانی سیاسی روز ۲۰ مرداد با تحصن و بست‌نشینی در حیاط این زندان خواستار رسیدگی فوری به شرایط وخیم پیش آمده شدند.

همچنین طبق اسناد مندرج در منابع حقوق بشری از جمله  وب‌سایت «اطلس زندان‌های ایران» در حال حاضر ۶۲۴ زندانی سیاسی و عقیدتی در بیش از ۲۱۲ زندان در سراسر ایران در حبس به‌ سر می‌برند که بخش اعظم این زندانیان در ماه‌های پس از شیوع کرونا از استفاده از حق مرخصی خود محروم مانده‌اند.

غلامحسین اسماعیلی اما در نشست خبری امروز خود با «موفق» توصیف کردن مهار کرونا در زندان‌ها توسط مسئولان قضایی ایران گفت: 

«در حوزه سلامت از همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکر می‌کنم؛ به لحاظ اینکه ما نقطه تراکم جمعیت را داریم و مهار کرونا در نقاطی که با تراکم جمعیت مواجه است، اهتمام بیشتری را می‌طلبد و امروز افتخار می‌کنیم که در این عرصه موفق بوده‌ایم و این کارنامه قابل ارائه است.»

این گفته‌های غلامحسین اسماعیلی در حالی‌ست که سازمان عفو بین‌الملل روز ۱۰ مرداد ماه/ ۳۱ ژوییه، با افشای «تصویر چهار نامه از مقامات سازمان زندان‌های ایران خطاب به وزارت بهداشت» از بی‌توجهی به درخواست مکرر سازمان زندان‌های ایران برای مقابله با کرونا خبر داد: امتناع دولت از ارائه امکانات برای کنترل شیوع کرونا در زندان‌ها

بر اساس اسناد منتشر شده از سوی این سازمان حقوق بشری، زندان‌های ایران «به شکلی فاجعه‌بار» فاقد تجهیزات لازم برای مقابله با شیوع کرونا هستند.

  • در همین زمینه