آمار قربانیان ویروس جدید کرونا در ایران تا مرز ۲۱ هزار نفر فاصله چندانی ندارد. حسن روحانی ادعا می‌کند دولت توانسته شرایط ناشی از همه‌گیری کرونا را به نحوی کنترل کند که «نان و جان توأمان حاصل شود». ادعایی که دست‌کم در مورد کارگران، زیر سئوال است. اظهارات مسئولان وزارت بهداشت هم نشان می‌دهد دید دقیقی نسبت به وضعیت شیوع کرونا و به تبع آن برنامه‌ریزی برای آینده وجود ندارد. معاون وزیر بهداشت گفته نمی‌دانیم در دقیقه چندم این «بازی» هستیم. وزیر بهداشت هم می‌گوید «کرونا ممکن است دقیقه ۹۰ به ما گل بزند» و باید جلوی مسافرت‌ها را گرفت.

وزارت بهداشت مردم را از مسافرت، به‌ویژه به استان مازندران نهی کرد

همزمان با نزدیک‌شدن آمار رسمی قربانیان ویروس جدید کرونا به ۲۱ هزار نفر، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران سه‌شنبه ۴ شهریور از عملکرد دولت در جلوگیری از تعطیلی کسب و کارها و واحدهای تولیدی دفاع کرد و گفت: «نان و جان توأمان با هم قابل استحصال (دستیابی) است به شرط اینکه پروتکل‌ها دقیقاً رعایت شود». روحانی ادعا کرد :

«سه نفر از رهبران دنیا به من گفتند کار شما برای ما الگو شد که چگونه با کرونا مقابله کنیم و فعالیت‌های اقتصادی را نیز انجام دهیم.»

رئیس جمهوری اسلامی با اتخاد ادبیاتی مشابه با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مخالفت با برقراری شرایط «عادی» و موافقت با اعمال محدودیت و قرنطینه را «دشمنی» خواند و گفت:

«دشمنان می‌خواستند بگویند همه کارها باید تعطیل شود اما ما تأکید داشتیم که واحدهای تولیدی نباید تعطیل شود که آنها عصبانی شدند. در رسانه‌های بیگانه داشتند خودکشی می‌کردند و می‌گفتند برای دولت جان انسان‌ها مهم نیست. می‌خواستند کشور را به بحران بکشانند و می‌خواستند شرایط ما مثل آنها شود که برای نان و آب و وسایل بهداشتی صف می‌بستند اما ستاد مقابله با کرونا تصمیم گرفت که تولید ضروری نباید تعطیل شود و کسب و کار هم از ۲۳ فروردین آغاز شد. ما گفتیم نان و جان باید با هم باشد به شرط رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی.»

روحانی مدعی شد ایران به خاطر عدم تعطیلی واحدهای تولیدی توانسته برخلاف روند کاهش ۶ درصدی تولید فولاد در جهان، ۱۰ درصد فولاد بیشتری نسبت به مدت مشابه سال قبل تولید کند. او همچنین از ۱۴ برابر شدن تولید طلا نسبت به سال ۹۲ خبر داد و آن ‌را پشتوانه پول ایران خواند.

روحانی روز یکشنبه نیز در جلسه هیأت دولت که با حضور علی خامنه‌ای برگزار شد ادعا کرد اقتصاد ایران تنها ۳ درصد از شیوع کرونا آسیب دیده است.

اشاره او به تقابل نان و جان نیز از این جهت قابل توجه است که برخلاف ادعای حسن روحانی، سوء مدیریت که تا پیش از شیوع کرونا هم به تعویق‌های چندماهه در پرداخت دستمزد‌های ناچیز و ناعادلانه کارگران منجر شده بود، اکنون با شیوع کرونا سلامت آن‌ها را به خطر انداخته است. بیش از ۱۲۰۰ تن از کارگران استان زنجان به کرونا مبتلا شده‌اند. تعدادی از کارکنان سیمان کارون در قرنطینه‌ هستند و دفتر مرکزی این شرکت تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است. شیوع کرونا در میان کارگران پیمانی نفت و گاز هم نگران‌کننده است و کارگران بیم آن دارند که بیماری را به خانواده‌هایشان انتقال دهند.

بخوانید: گسترش نگران‌کننده ویروس کرونا در میان کارگران

کووید-۱۹ دست‌کم جان نزدیک به ۲۱ هزار نفر را گرفته است

به‌رغم این‌که وزارت بهداشت در روزهای اخیر تعداد کمتری را به‌عنوان موارد جدید ابتلا به کرونا یا مرگ بر اثر کووید-۱۹ اعلام می‌کند، شمار قربانیان ویروس کرونا تا مرز ۲۱ هزار نفر فاصله‌ چندانی ندارد. مطابق با آخرین آمار اعلام شده تا سه‌شنبه ۴ شهریور ۳۶۳ هزار و ۳۶۳ نفر در ایران به صورت قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که ۲ هزار و ۲۱۳ نفر از این رقم در شبانه‌روز گذشته ثبت شده است. بیماری کووید-۱۹ در این فاصله جان دست‌کم ۱۲۵ نفر دیگر را گرفته تا شمار قربانیان به ۲۰ هزار و ۹۰۱ نفر برسد.

به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ۱۱۷ شهر ایران در وضعیت قرمز شیوع کووید-۱۹ و ۱۱۰ شهر دیگر در وضعیت هشدار قرار دارند. وزارت بهداشت می‌گوید روند ابتلا به ویروس کرونا به شکل نزولی در آمده اما با این ‌وجود وضعیت در استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین همچنان قرمز است و در استان‌ها خوزستان، آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری و گلستان نیز وضعیت هشدار تغییری نکرده است.

در این میان به نظر می‌رسد بحران کنکور پشت سر گذاشته شده اما مخاطرات تجمعات محرم برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا برجای خود باقی‌ست و مسئله چگونگی آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس همچنان مطرح است. روز سه‌شنبه، علی اکبر حقدوست، رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کرونا و معاون وزیر بهداشت شروع سال تحصیلی از ۱۵ شهریور را تأیید کرد. پیشتر گفته شده بود که تنها در مناطق سفید و مقاطع ابتدایی و آن‌ هم به صورت محدود مدارس بازگشایی خواهند شد و بقیه دانش‌آموزان و دانشجویان باید تحصیل را در فضای مجازی دنبال کنند.

«نمی‌دانیم در دقیقه چندم بازی هستیم»

معاون وزیر بهداشت در رابطه با وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایران گفت:  

«نمی‌دانیم در دقیقه چندم این بازی و در کدام نیمه هستیم، از نیمه اول گذشته‌ایم یا خیر. (…) ویروس کرونا بسیار پیچیده است و همین موضوع سبب می‌شود ویروس در یک کشور نسبت به کشور دیگر و حتی در کشورمان هم از یک استان نسبت به استان دیگر متفاوت عمل کند.»

سعید نمکی، وزیر بهداشت هم سه‌شنبه در اظهارنظری مشابه گفت:

«در زمانی که در اردیبهشت ماه پیک اول را مهار کردیم، بارها گفتم مراقب باشیم و به دلیل این کاهش ابتلا مغرور نشوید. این ویروس پیچیده، خطرناک و غیرقابل پیش‌بینی است. کرونا می‌تواند در دقیقه ۹۰ از گوشه‌های زمین به ما گل بزند و زد.آنچه که به ما گل زد، حاصل بی‌توجهی و عادی‌انگاری بیماری بود.»

نمکی از مردم خواست «عادی‌انگاری» نکنند و «با تمام شدن کنکور فرزندان‌شان دوباره بار و بندیل نبندند و به این جاده و آن جاده نروند».

وزیر بهداشت بدون اشاره مستقیم، به اظهارات علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که گفته بود «عامل انتشار کرونا سفر نیست، ازدحام است»، واکنش نشان داد و گفت:

«برخی اظهارنظرها را می‌شنوم که می‌گویند سفر در اشاعه بیماری، نقش نداشته است اگر سفر در انتقال بیماری نقش نداشت، ویروس ووهان چین در نیوزیلند چه کار می‌کرد؟ چطور به آنجا رفت؟ در دورترین نقاط کشور ویروس کرونای ووهان از چه طریقی رفت؟ چه کسی به جز مسافر، این ویروس را منتقل کرد؟»

سعید نمکی افزود:

«بیشترین گرفتاری را در استان مازندران داریم و هنوز هم خیز این استان و مرگ‌و‌میرها در مازندران، ما را گرفتار کرده است. بیشترین عارضه در استان مازندران به دلیل مسافرت است.»

همزمان با اظهارات وزیر بهداشت، روابط عمومی پلیس راه کشور تردد در جاده‌های هراز و کندوان از پایتخت به سمت مازندران را در روزهای تاسوعا و عاشورا ممنوع اعلام کرد.

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری روز دوشنبه پیش‌بینی کرده بود که اگر وضعیت به همین ترتیب ادامه پیدا کند «پاییز و زمستان مرگ‌و‌میر ما خیلی بالاتر خواهد رفت». او گفته دولت شاید معذوریت‌ دارد که محدودیت‌ها را اعمال نمی‌کند، مردم خود باید فکری در این زمینه بکنند وگرنه «همه به خطر می‌افتیم».

در همین زمینه: