دبیرکل سازمان ملل می‌گوید در مراکز نگهداری مهاجران و پناهجویان در لیبی حقوق بشر نقض می‌شود و این مراکز باید بسته شوند. به‌گفته او ۲۲ درصد از این پناهجویان را کودکان تشکیل می‌دهند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد ـ عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل با اشاره به مراکز نگهداری پناهجویان و مهاجران در لیبی گفت:

«هیچ چیز نمی‌تواند شرایط وحشتناک نگهداری پناهندگان و مهاجران در لیبی را توجیه کند. من درخواست خود را از مقام‌های لیبی تکرار می‌کنم تا به تعهدات خود براساس قوانین بین‌المللی عمل کنند و تمامی محل‌های نگهداری پناهندگان را با هماهنگی نزدیک با نهادهای سازمان ملل، ببندند.»

بر اساس گزارش دبیرکل سازمان ملل، بیش از دو هزار ۷۸۰ نفر از تاریخ ۳۱ ژوئیه در مراکزی در سراسر لیبی نگهداری می‌شوند که ۲۲ درصد آن‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند.

گوترش از مقام‌های لیبی خواست که تا زمان یافتن «راه حل‌های طولانی مدت» از کودکان محافظت کنند. او گفت:

«کودکان هرگز نباید بازداشت شوند، به‌ویژه هنگامی که از والدین خود جدا مانده‌اند.»

لیبی از زمان سرنگونی حکومت معمر قذافی و کشته شدن او در سال ۲۰۱۱، در هرج‌ومرج سیاسی به‌سر می‌برد، در لیبی دو گروه رقیب متخاصم مستقر در غرب و شرق این کشور برای دستیابی به قدرت نبرد می‌کنند.

در این شرایط قاچاقچیان انسان از ناآرامی‌ها سوءاستفاده کرده و این کشور را به مسیر اصلی برای مهاجرت به اروپا، از طریق مدیترانه تبدیل کرده‌اند. در سه سال گذشته، به دلیل اقدامات اتحادیه اروپا و ایتالیا و همچنین افزایش رهگیری گارد ساحلی لیبی، در شبکه‌های قاچاق اخلال ایجاد شده و عبور از گذرگاه‌ها به شدت کاهش یافته است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر بارها از بازگرداندن پناهجویان و مهاجران از دریای مدیترانه به لیبی انتقاد کرده‌اند. این پناهجویان به مراکز پرجمعیت منتقل و بازداشت می‌شوند.

به‌گفته دبیرکل سازمان ملل در این مراکز نگهداری پناهجویان با شکنجه، ناپدید شدن اجباری، اعمال خشونت‌های جنسی، کمبود مواد غذایی و مراقبت‌های بهداشتی روبه‌رو هستند.

در گزارش آنتونیو گوترش آمده است:

«هنگامی که مهاجران و پناهجویان تلاش می‌کنند از بازداشتگا‌ه‌ها بگریزند، هدف گلوله قرار می‌گیرند که منجر به زخمی و کشته شدن آن‌ها می‌شود.»

یک سال پیش ۳۸ سازمان حقوق بشری نیز با انتشار بیانیه مشترکی خواستار بسته شدن مراکز نگهداری مهاجران و پناهجویان در مناطق جنگی لیبی شده بودند.

بیشتر بخوانید: