مقامات طالبان می‌گویند یک هیأت ارشد این گروه روز شنبه پنجم سپتامبر/ ۱۵ شهریور به قطر بازگشته تا زمینه را برای آغاز گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان (موسوم به مذاکرات بین‌افغان) هموار کند. این مقامات که مجاز به صحبت با رسانه‌ها نبودند، خواسته‌اند نامشان فاش نشود.

این مذاکرات دومین بخش مهم از توافقنامه صلحی است که ایالات متحده در ماه فوریه در دوحه با طالبان امضا کرد.

واشنگتن فشارها را بر افغان‌های دو طرف درگیری افزایش داده است تا با مذاکرات خود درباره آینده افغانستان تصمیم بگیرند و مشخص کنند افغانستان پس از جنگ چگونه کشوری خواهد بود، از حقوق زنان و اقلیت‌ها چگونه محافظت می‌شود و ده‌ها هزار طالب مسلح و شبه نظامیان متحد دولت به چه شیوه‌ای خلع سلاح و دوباره در یک کلیت واحد ادغام می‌شوند.

رابرت اوبراین، مشاور امنیتی ایالات متحده هفته گذشته با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان تماس و گفت‌وگویی طولانی داشت. مقامات آمریکایی همچنین پاکستان را تحت فشار قرار داده‌اند تا طالبان را بر سر میز بنشاند.

تأخیرهای بی‌وقفه در تبادل زندانیان مانع تلاش‌ها برای آغاز گفت‌وگوهای صلح افغانستان شده است. پنج هزار زندانی در زندان‌های دولت افغانستان و هزار زندانی در دست طالبان هستند.

در هفته‌‌های اخیر درگیری‌ها و خشونت در بیشتر نقاط کشور بالا گرفته است. آمارهای ارائه شده از سوی نهادهای امنیتی افغانستان حکایت از این دارد که در هفته‌های گذشته صدها جنگجوی طالب و ده‌ها نیروی امنیتی و غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.

در اواخر ماه اوت، ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان و مذاکره کننده اصلی توافقنامه ماه فوریه با ایالات متحده در رأس هیأتی به پاکستان سفر کرد. اطلاعات کمی در مورد جزییات دیدارهای او با مقامات پاکستانی فاش شده و به نظر می‌رسد او برای شروع مذاکرات بین‌افغان تحت فشار قرار گرفته است.

از آنجا که بسیاری از اعضای شورای رهبری طالبان در پاکستان زندگی می‌کنند، واشنگتن، اسلام‌آباد را تحت فشار قرار داده است تا از نفوذ خود برای پیشبرد مذاکرات استفاده کند.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان بارها گفته است خواهان آغاز گفت وگوهای صلح است و راه‌حل نظامی برای افغانستان غیرممکن است.

گفته می‌شود مقامات پاکستانی روز جمعه قبل از بازگشت نمایندگان طالبان به دوحه، بار دیگر برای آغاز سریع مذاکرات صلح افغانستان با آنها دیدار کردند.

توافق ماه فوریه واشنگتن با طالبان برای خروج نیروهای آمریکایی پس از نزدیک به ۲۰ سال جنگ مطابق با قولی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در جریان مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۶ ایالات متحده داده بود، منعقد شد.

مقامات واشنگتن و کابل هر دو گفته‌اند خواهان كاهش خشونت‌ها و درگیری‌ها و مذاكره با طالبان هستند اما طالبان معتقد است آتش‌بس فقط پس از آغاز مذاكرات در دستور كار خواهد بود.

در همین زمینه: