علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی از ساخت یک سالن جدید تولید سانتریفیوژهای پیشرفته در کوه‌های اطراف نطنز خبر داد.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران سه شنبه ۱۸ شهریور در حاشیه نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: ایران پس از «اقدام خرابکارانه و خبیثانه» در نظنز، ساخت «یک سالن مدرن‌تر، وسیع‌تر و فراگیرتر در همه ابعاد» را در دل کوه‌های اطراف نطنز آغاز کرده است.

بر اساس اظهارات صالحی، ساخت این سالن بخشی از اهداف بلندمدت سازمان انرژی اتمی و مرتبط با فاز دوم اقداماتی‌ است که این سازمان برای جبران خسارت آتش‌سوزی در تأسیسات هسته‌ای نطنز در پیش گرفته است. رئیس سازمان انرژی اتمی در این رابطه گفت:

«در فاز اول کار‌های مقدماتی را در تأمین تجهیزات و راه اندازی مقدماتی یک سری سالن‌های تولید سانتریفیوژ‌های پیشرفته شروع کرده‌ایم، چرا اقدام خرابکاری که انجام شد، مربوط به سانتریفیوژ‌های پیشرفته بود. در فاز بعدی قدم بلندمدتی را برخواهیم داشت. با توجه به اقدام خبیثانه و خرابکارانه‌ای که در نطنز انجام دادند، تصمیم گرفته شد که سالن مدرن‌تر، وسیع‌تر و فراگیرتری در همه ابعاد در دل کوه همان اطراف نطنز، تأسیس شود، البته کار هم شروع شده است.»

سایت هسته‌ای نطنز یکی از مهم‌ترین تأسیسات زیرزمینی برنامه هسته‌ای ایران است که به‌منظور غنی‌سازی اورانیوم در نزدیکی نطنز در استان اصفهان ساخته شده است.

بامداد پنج‌شنبه ۱۲ تیر بخشی از تأسیسات روزمینی این سایت آتش‌سوزی شد. حادثه‌ای که گزاره‌های مختلف از حمله هوایی به مجتمع نطنز تا انجام عملیات ویژه و خرابکاری صنعتی را مطرح کرد. هنوز هیچ نهادی به صورت رسمی دلیل این آتش‌سوزی را اعلام نکرده است.

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی گفته به دلایل آتش‌سوزی پی برده، اما به سبب ملاحظات امنیتی آن ‌را اعلام نمی‌کند.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم یکشنبه ۱۶ شهریور اعلام کرد که نهادهای امنیتی ایران عوامل «خرابکاری» در تأسیسات هسته‌ای نطنز را شناسایی کرده‌‌اند اما جزئیات بیشتری را در اختیار سازمان انرژی اتمی قرار نداده‌اند و او از صحبت بیشتر در این‌ رابطه «معذور» است.

در همین زمینه: