مقام‌های نوو با مقام‌های جمهوری اسلامی در تهران در کنفرانس نوو شرکت کردند، ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ ــ عکس: حمید صالحی، ایرنا

نوو نوردیسک پارس، زیرمجموعه غول دارویی اروپا نوونوردیسک، سومین شرکت بزرگ واردکننده دارو در ایران و یکی از شش شرکت بزرگ دارویی است که بالاترین میزان ارز دولتی را برای واردات کالا دریافت کرده.

زمانه و رسانه روزنامه‌نگاری پژوهشی دانمارکی دن‌واچ پس از ماه‌ها تحقیق و تجسس،‌ در مجموعه‌ای به رازهای فعالیت نوو در دوران تحریم‌ها در ایران می‌پردازند.

این پژوهش بر اساس هزاران گزارش خبری فارسی، انگلیسی و دانمارکی، گزارش‌های سالیانه شرکت‌ها، بانک‌های اطلاعات بین المللی و محلی برای ثبت شرکت‌ها، آمارها، گزارش‌های تحقیقی، شبکه‌‌های اجتماعی، تصاویر ماهواره‌ای و مصاحبه با دهها کارشناس بیرون و خارج ایران، مصاحبه با کارمندان فعلی و سابق نوو، انجمن‌های محلی دیابت، سازمان‌های مردم‌نهاد بین‌المللی، بیماران دیابتی در ایران و طبعاً خود نوونوردیسک انجام شده است.

زمانه یافته‌های این پژوهش مشترک را در پنج مقاله زیر ارائه می‌دهد.

◾️ شرکت داروسازی دانمارکی چه رازهایی در ایران دارد؟ ــ مهتاب دهقان
تحریم‌ها علیه ایران به بدتر شدن وضعیت فقر و افزایش گرانی در این کشور منجر شده و ایرانیان را از بده‌بستان آزاد با دنیای بیرون باز داشته است. با این حال تحریم‌ها مانع از ورود شرکت دارویی دانمارکی به بازار پررونق دارویی ایران و همکاری با یک شرکت زیرمجموعه رهبر ایران نشد. زمانه و دنواچ رسانه دانمارکی درباره مبادلات نوو در ایران تحقیقی را آغاز کردند تا ببینند آیا این شرکت رازهای نهفته‌ و منافع پنهانی در ایران دارد یا خیر.

◾️ شرکت دانمارکی از شیرین‌کامی ایرانیان سوءاستفاده می‌کند ــ مهتاب دهقان و شارلوت آگارد
مطالعات نشان می‌دهد شرکت داروسازی نوو‌نوردیسک محصولات انسولین خود را به قیمتی دو برابر قیمت فروش به انگلستان و بیش از پنج برابر هزینه‌ی تولید آن‌، به ایران می‌فروشد. متخصصان و سازمان‌های بین‌المللی نوونوردیسک را به سودجویی غیراخلاقی از کشوری درگیر با تحریم و فقر گسترده متهم می‌کنند.

◾️ تلاش اروپا برای تسهیل تجارت با تهران: نه راهی به پس، نه راهی به پیش ــ مهتاب دهقان و شارلوت آگارد
تلاش اروپا برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده کاملا شکست خورده است. این نظر متخصصان و بنگاه‌های تجاری‌ست. به گفته‌ی آن‌ها نه بنگاه‌های تجاری و نه دولت‌ها هیچ‌کدام جرأت به چالش کشیدن آمریکا را ندارند. «کشورهای اصلی اتحادیه‌ی اروپا با کلی هیاهو و قیل و قال مکانیسم اینستکس را راه‌اندازی کردند: مکانیسمی که کار نمی‌کند.» این را راسموس الینگ، کارشناس امور ایران و دانشیار موسسه‌ی مطالعات منطقه‌ای و بینافرهنگی دانشگاه کپنهاگ می‌گوید.

◾️ دفتر خامنه‌ای راهی برای دورزدن تحریم‌ها پیدا می‌کند ــ مهتاب دهقان و شارلوت آگارد
گروه دارویی برکت می‌خواهد برای گسترش روابط مالی و تجاری بین‌المللی‌، نام و نشانی خوش از خود نشان دهد. اما این گروه متعلق به ستاد اجرائی فرمان امام است، متعلق به سازمانی که مستقیماً زیر نظر رهبر ایران اداره می‌شود و از سوی ایالات متحده نیز تحریم شده. از این رو برکت راهی برای پنهان کردن مالکان واقعی خود پیدا کرد. از اوایل سال ۱۳۹۸ یک شرکت مرموز و بی‌سروصدا و ظاهراً بی‌ربط به ستاد، به نام کاراندیش دوران معاصر، قسمت عمده‌ای از سهام برکت را تصاحب کرد. تحقیقی که زمانه با کمک رسانه دانمارکی دن‌واچ انجام داد، نشان می‌دهد این سهام‌دار جدید یک شرکت صوری است و در واقع به دفتر رهبری تعلق دارد.

◾️ گام نامطمئن ایران به سمت خودکفایی در تولید انسولین ــ مهتاب دهقان و شارلوت آگارد
ایران موفق به تولید قلم‌های انسولین آنالوگ تحت برند بازالین شده است. این کشور ادعا می‌کند که در آینده‌ نزدیک دیگر اثری از کمبود انسولین در بازار دارو نخواهد بود. با این حال، بنا به گفته‌ رئیس انجمن دیابت ایران، انسولین جدید تولید داخل آن‌طور که باید و شاید مورد آزمایش‌های بالینی قرار نگرفته است و متخصصان ابراز نگرانی کرده‌اند که مقامات در ایران کیفیت را فدای خودکفایی کرده باشند.