«ان‌اچ‌کی»، شبکه رادیو تلویزیونی ژاپن اعلام کرد که وزیر امور خارجه ایران هفته آینده به اروپا سفر می‌کند تا درباره مکانیسم ماشه با کشورهای اروپایی گفت‌وگو کند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران ـ عکس از آرشیو

منابع آگاه به این شبکه ژاپنی گفته‌اند که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در اوایل هفته آینده به اروپا سفر خواهد کرد.

به‌گفته این شبکه، هدف از این اقدام احتمالاً منصرف کردن قدرت‌های اصلی اروپایی از توافق با تلاش‌های آمریکا به‌منظور بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است.

ظریف قصد دارد به بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا سفر کند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ۶ شهریور / ۲۷ اوت در توئیتر اعلام کرد که تحریم‌های ایران در سازمان ملل از ۳۰ شهریور بازمی‌گردند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر موضع این اتحادیه تأکید کرد و گفت آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود و ادامه تحریم‌ها را درخواست کند.

پمپئو در حالی از بازگشت تحریم‌های تسلیحاتی ایران در پایان شهریورماه سخن می‌گوید که شورای امنیت سازمان ملل یک بار با قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران مخالفت کرده و بار دوم دیان دیجانی، سفیر اندونزی که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد را برعهده دارد، اعلام کرد مخالف این اقدام دولت آمریکا است.

«ان‌اچ‌کی» می‌گوید از طریق سفرهای ظریف، ایران قصد دارد روابط خود را با کشورهای اروپایی را تقویت کند و هدف آن جلوگیری از ابتکار عمل ایالات متحده است.

به‌گفته این شبکه، ایران به‌تازگی نشانه‌هایی از همکاری با جامعه بین‌المللی نشان داده است. ماه گذشته، تهران با بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دو تأسیسات هسته‌ای خود موافقت کرد.

بیشتر بخوانید: