وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان در نشستی در لندن به این توافق دست یافتند که با اقدام آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه مقابله کنند و خواهان رویکرد مشترک برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران شدند.  

دومینیک راب، ژان ایو لودریان و هایکو ماس، وزیران امور خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان

شکایت‌نامه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که ۲۰ اوت / ۳۰ مرداد به رئیس ادواری شورای امنیت سازمان ملل تسلیم شده بود، به جایی نرسید. آمریکا در این شکایت‌نامه جمهوری اسلامی ایران را به نقض تعهداتش در برجام متهم کرده است. همزمان ایران هم پس از سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران با بازرسی از دو مکان هسته‌ای مورد مناقشه در حوالی تهران و شهرضای اصفهان موافقت کرد.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا از ژان ایو لودریان و هایکو ماس وزیران خارجه فرانسه و آلمان دعوت کرده بود که برای اتخاد یک سیاست واحد در برابر درخواست آمریکا به بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در یک نشست مشترک در شهر کنت در جنوب شرقی انگلستان شرکت کنند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم از طریق ویدیو کنفرانس در این نشست حضور داشت.  

در پایان این نشست وزیران خارجه سه قدرت اروپایی اعلام کردند که هرچند بریتانیا متحد آمریکا به شمار می‌آید و نمی‌تواند به سادگی از حمایت از درخواست ایالات متحده در چالش امنیتی با ایران چشم بپوشد و به رغم آنکه بریتانیا خواهان تجارت آزاد با آمریکاست، اما با این حال سه کشور با یک صدا از اقدام آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی سازمان ملل علیه ایران حمایت نمی‌کنند.

آمریکا همچنین خواهان تمدید تحریم تسلیحاتی ایران است که بر اساس توافق هسته‌ای و به عنوان مکمل این توافق در ماه اکتبر سال جاری لغو می‌شود. سه قدرت اروپایی اعلام کردند که درخواست تمدید تحریم تسلیحاتی ایران قطعاً با وتوی روسیه و چین به جایی نمی‌رسد. لذا بهتر است درباره اینکه جمهوری اسلامی چه سلاح‌هایی را می‌تواند دریافت کند با یکدیگر وارد گفت‌وگو شد.  

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا بعد از برگزاری نشست سه جانبه در کنت با انتشار پیامی در توییتر گفت:

«ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای توسعه دهد. باید به تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشد و برجام را حفظ کند. این نتیجه جلسه تروئیکای اروپا و ملاقات امروزم با هایکو ماس و ژان ایو لودریان بود. ما متعهد به پاسخگو کردن ایران هستیم.»

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز اعلام کرد که کشور او همچنان با فعال شدن مکانیسم ماشه مخالف و خواهان حفظ برجام است.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز با انتشار بیانیه‌ای خواهان بازگشت ایران به تعهداتش در چارچوب توافق شد. ایران تاکنون در پنج گام تعهداتش در برجام را کاهش داده است.  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که ذخایر اورانیوم‌غنی‌شده ایران به ۱۰ برابر قبل از برجام افزایش یافته است.

 محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران قصد دارد به زودی برای جلوگیری از فعال شدن مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا سفر کند.

بیشتر بخوانید: