مشاور رئیس «مرکز ملی فضای مجازی» از دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی برای تسریع در راه‌اندازی «شبکه‌ ملی اطلاعات» خبر داد و گفت رهبر جمهوری اسلامی از «مرکز ملی فضای مجازی» خواسته‌ که هر سه ماه یک بار از پیشرفت این شبکه به او گزارش دهد.

عباس آسوشه، مشاور رئیس «مرکز ملی فضای مجازی» شنبه ۲۲ شهریور در یک برنامه رادیویی گفت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواستار تسریع در اجرای پروژه «شبکه ملی اطلاعات» شده و از «مرکز ملی فضای مجازی» خواسته‌ که هر سه ماه یک بار گزارشی از پیشرفت این شبکه به او ارائه کند.

عباس آسوشه در ادامه خواستار جرم‌انگاری برای تخلف از قوانین مصوب شورای عالی مجازی شد و گفت: «مصوبات شورای عالی فضای مجازی به رغم آنکه از سوی رییس جمهور ابلاغ می‌شود اما ضمانت اجرایی روشنی ندارد و باید ضعف ضمانت اجرایی به شکلی حل و فصل شود. این مصوبات در حد قانون است اما برای آن جرم انگاری نشده است.»

شبکه ملی اطلاعات (شما) پروژه زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور است که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های کلان در عرصه فضای مجازی برای جمهوری اسلامی و پروژه‌ای در راستای کنترل و تسلط هر چه بیشتر بر اینترنت و اطلاعات کاربران محسوب می‌شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی رقم بودجه‌ای که دولت در طول ۱۵ سال گذشته صرف راه‌اندازی و اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات (شما) کرده است را حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان برآورد کرده است.

بخوانید: ۱۹ هزار میلیارد تومان هزینه دولت برای شبکه ملی اطلاعات

اما این پروژه که مقامات جمهوری اسلامی از آن به عنوان اَبَرپروژه‌ای کلان در سطح ملی نام می‌برند، با وجود صرف هزینه‌های نجومی همچنان ناتمام باقی مانده است.

شورای عالی فضای مجازی در نخستین جلسه خود که در دهم تیر سال جاری و با حضور سران سه قوه جمهوری اسلامی برگزار شد، آنچه را «معماری، اجزا و فهرست خدمات شبکه ملی اطلاعات» عنوان شده است نهایی کرده و به تصویب رساند. مطابق با این مصوبه اجزای شبکه ملی اطلاعات شامل شبکه‌های هسته، تجمیع و دسترسی، مراکز تبادل ترافیک، شبکه‌های توزیع محتوا، شبکه‌های اختصاصی، مراکز داده عمومی، قطب‌های مراکز داده و مرکز مدیریت و رصد می‌شود.  

در همین زمینه: