در آستانه دور جديد گفت‌وگوهای هسته‌ای ميان ايران و کشورهای ۱+۵، آژانس بين‌‌المللی انرژی اتمی گزارش محرمانه‌ای از وضعيت برنامه هسته‌ای ايران منتشر کرد که در آن از نصب سانتريفوژهای پيش‌رفته و پرسرعت در تأسيسات هسته‌ای نطنز اصفهان خبر داده است.

به گزارش منابع خبری بين‌المللی، در اين گزارش محرمانه آمده است که جمهوری اسلامی برای سرعت بخشيدن به غنی سازی اورانيوم تعداد ۱۸۰ سانتريفيوژ پيشرفته مدل “آی‌آر ـ دو” و محفظه‌های خالی سانتريفيوژ در تأسيسات نطنز نصب کرده است.

انتشار اين گزارش با واکنش مقام‌های ايالات متحده آمريکا رو‌به‌رو شد و وزارت خارجه اين کشور، اقدام ايران را “تحريک‌آميز” خواند.

ويکتوريا نولند٬ سخنگوی وزارت خارجه آمريکا٬ روز گذشته، پنج‌شنبه سوم اسفندماه (۲۱ فوريه) در واکنش به گزارش اخير آژانس درباره برنامه هسته‌ای ايران، نصب اين سانتريفيوژهای پيشرفته در نطنز را “مورد ديگری از نقض تعهدات بين‌المللی از سوی ايران” خواند.

آغاز تهديدهای دوباره آمريکا عليه ايران در حالی صورت می‌گيرد که کشورهای غربی طی هفته گذشته اعلام کرده بودند که حاضرند در برابر مصالحه هسته‌‌ای پيشنهادهای “جدی و اساسی” به ايران ارائه کنند

جی کارنی٬ سخنگوی کاخ سفيد هم در اين‌باره هشدار داد که اين اقدامات می‌تواند منجر به “افزايش فشارها” بر ايران شود و “انزوای بيشتری” برای اين کشور رقم زند.

آغاز تهديدهای دوباره آمريکا عليه ايران در حالی صورت می‌گيرد که کشورهای غربی طی هفته گذشته اعلام کرده بودند که حاضرند در برابر مصالحه هسته‌‌ای پيشنهادهای “جدی و اساسی” به ايران ارائه کنند.

دو روز پيش يک ديپلمات غربی که خبرگزاری فرانسه نام وی را فاش نکرده بود با بيان آن که “ما با خود پيشنهادی خواهيم داشت، که به عقيده ما پيشنهادی جديد و اساسی است تأکيد کرده بود که “ما با حس ضرورت به اين مذاکرات می‌‌رويم”.

هر چند وی در ادامه به اين نکته اشاره کرده که “اين بدان معنی نيست که اين يک دوی سرعت است. سانتريفيوژها همچنان می‌‌گردند و تحريم‌ها هم همچنان ضربه می‌‌زنند.”

هفته گذشته مقام‌های لندن نيز از “پيشنهاد معتبر جديد” کشورهای ۱+۵ به ايران خبر داده بودند.

تهران و گروه ۱+۵، شامل آمريکا، چين، روسيه، بريتانيا، فرانسه و آلمان پس از شکست مذاکرات مسکو در خردادماه سال جاری (ژوئن ۲۰۱۲) روز سه‌شنبه هشتم اسفندماه (۲۶ فوريه) در آلماآتی، پايتخت قزاقستان بار ديگر بر سر برنامه هسته‌ای ايران مذاکره خواهند کرد.

اصرار ايران به ادامه برنامه هسته‌ای باعث شده تا شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون با صدور چهار قطعنامه، به تحريم‌‌ها عليه برنامه هسته‌ای ايران و افراد و سازمان‌‌های مرتبط رأی دهد.

همچنين آمريکا، اتحاديه اروپا و برخی ديگر از کشورها نيز تحريم‌‌های يک‌جانبه ‌ای عليه ايران برقرار کرده‌‌اند.

هدف از اين تحريم‌‌ها، اعمال فشار بر تهران برای متوقف کردن تلاش‌ها برای غنی‌سازی اورانيوم در سطحی است که می‌تواند در توليد سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار گيرد؛ اما مقام‌های جمهوری اسلامی می‌‌گويند برنامه هسته ‌ای‌ ايران صرفا برای مقاصد غيرنظامی است.