افغانستان برای نخستین بار و با ۳۹ رای موافق به عضویت کمیسیون «وضعیت زنان» سازمان ملل متحد درآمد.

نمایندگی دائمی افغانستان در سازمان ملل سه‌شنبه ۱۵ سپتامبر/۲۵ شهریور اعلام کرد این کشور برای یک دوره چهار ساله به عضویت کمسیون «وضعیت زنان» سازمان ملل متحد (the United Nations Commission on the Status of Women (CSW)) درآمده است.

براساس گزارش‌ها افغانستان در رای‌گیری برای کسب کرسی این کمیسیون موفق شد ۳۹ رای موافق را به خود اختصاص دهد.

در رای‌گیری مذکور، هند نیز مانند افغانستان موفق به کسب آراء لازم برای عضویت در این کمیسیون شد اما چین نتوانست آراء لازم را کسب کند. دور جدید فعالیت کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل که به ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان اختصاص دارد از سال آینده (۲۰۲۱) آغاز خواهد شد.

عادله راز، نماینده افغانستان در سازمان ملل با تشکر از اعضای شورای اقتصادی و اجتماعی این سازمان به خاطر دادن رای به افغانستان گفت: کسب این کرسی برای کشورش «اهمیتی حیاتی» دارد.

همزمان در افغانستان زنان با تهدید قدرت گرفتن بیش‌ازپیش طالبان مواجه‌اند. در شرایطی که مذاکرات بین‌افغان میان دولت کابل و نمایندگان طالبان در دوحه در جریان است، فعالان زنان افغانستان از کشورهای عضو ناتو و سازمان ملل خواسته‌اند که از نفوذ خود بر احزاب سیاسی، طالبان و حکومت افغانستان برای مشارکت زنان، قربانیان جنگ و سایر اقشار در سیاست و قدرت استفاده کنند و مانع گران‌ تمام‌شدن «صلح» برای زنان و دیگر اقشار آسیب‌پذیر افغانستان شوند.

در همین زمینه: