فاطمه ملکی، همسر محمد نوری‌زاد، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین و از امضا‌کنندگان بیانیه استعفای علی خامنه‌ای معروف به بیانیه ۱۴ نفر از تشکیل یک «دادگاه نیابتی» برای همسرش در تهران خبر داده و می‌گوید او از شرکت در این دادگاه خودداری کرده است.

فاطمه ملکی درباره این دادگاه و روند برگزاری آن به زمانه می‌گوید: 

«امروز (روز چهارشنبه ۲۶ شهریور) یک دادگاه نیابتی در تهران مربوط به پرونده آقای نوری‌زاد در مشهد تشکیل شد که همسرم از شرکت در این جلسه دادگاه خودداری کرد.»

همسر این زندانی سیاسی یکی از دلایل امتناع محمد نوری‌زاد از حضور در این دادگاه نیابتی را نپذیرفتن دست‌بند و پابند از طرف این زندانی سیاسی عنوان کرده و می‌گوید به‌ همین دلیل، دادگاه امروز «به‌ صورت غیابی» برگزار شده است.

محمد نوری‌زاد همچنین در یک تماس تلفنی به خانواده خود اعلام کرده فراخواندن مجدد او به دادگاه حسب ابلاغیه‌ای‌ست که روز چهارشنبه ۲۶ شهریور ماه در زندان اوین به دستش رسیده است.

او در این تماس تلفنی که یک نسخه ضبط شده آن در اختیار زمانه قرار گرفته، اعلام کرده ابلاغیه دیگری نیز از سوی دادگاه انقلاب گرگان به دستش رسیده که بر مبنای آن به سه سال زندان محکوم شده است.

شعبه چهار دادگاه انقلاب مشهد در تاریخ ۱۳ بهمن‌ ۱۳۹۸ نوری‌زاد را به ‌همراه شماری دیگری از امضا‌کنندگان بیانیه ۱۴ نفر به حبس‌های طولانی مدت، تبعید و ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرده بود.

او در این دادگاه بابت اتهامات «عضویت در گروه‌های مخالف نظام به قصد بر هم زدن امنیت کشور»، ‌«فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «تأسیس و اداره کانال تلگرامی به قصد بر هم زدن امنیت کشور» جمعا به ۱۵ سال زندان، سه سال تبعید به شهرستان ایذه و سه سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

این زندانی سیاسی همچنین در اواسط مرداد ۱۳۹۸ در شعبه یک دادگاه انقلاب گرگان بابت اتهامات «توهین به رهبری» و «تبلیغ گسترده علیه نظام جمهوری اسلامی» مورد محاکمه قرار گرفته بود.

ارائه این دو ابلاغیه به محمد نوری‌زاد در زندان اوین و فراخواندن مجدد او به دادگاه در حالی‌ست که این زندانی سیاسی در مکالمه تلفنی خود با خانواده‌اش گفته وضعیت جسمی نامناسبی دارد و علی‌رغم بی‌هوشی و سرفه‌های مکرر، روز گذشته (سه‌شنبه ۲۵ شهریور) به بیمارستان طالقانی منتقل شده اما بدون رسیدگی پزشکی به زندان بازگردانده شده است.

او درباره عدم دسترسی خود به رسیدگی پزشکی گفته:

«روز سه‌شنبه حدود ساعت ۹ صبح به صورت بی‌هوش احتمالا به بخش اورژانس بیمارستان طالقانی منتقل شدم که در آنجا به من اعلام شد دکتر مربوطه در محل کارش حاضر نیست و پس از ساعت‌ها انتظار، حدود ساعت پنج بعدازظهر بدون رسیدگی پزشکی مرا به بهداری زندان اوین بازگرداندند.»

نوری‌زاد همچنین از گرفتگی بینی، چشم‌های ورم کرده و ناراحتی در قسمت سینه و ریه خود خبر داده و گفته با وجود تمامی این بیماری‌ها، از رسیدگی درمانی محروم مانده است.

محمدحسین آقاسی، وکیل این زندانی سیاسی اما با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر درباره وضعیت سلامتی موکلش ابراز نگرانی کرده و اعلام کرده که برای نوری‌زاد تقاضای مرخصی استعلاجی خارج از زندان کرده است.

این وکیل دادگستری نوشته:

«به نظر می‌رسد حال آقای نوری‌زاد رو به بهبودی نیست. امروز برای دیدارش به اوین رفتم، گفته شد که برای معالجه اعزام شده. ماندم تا بازگردد ولی ظاهرا قادر به ترک بسترش نبود. تقاضای مرخصی برای معالجه خارج از زندان کردم اما قطعا با سرعت لازم نتیجه نخواهد داد. شدیدا نگران سلامتی‌اش هستم.»

در همین زمینه