خبرگزاری رویترز در گزارشی از ارسال نامه مشترکی از سوی بریتانیا، فرانسه و آلمان، به‌عنوان سه کشور اروپایی عضو برجام، مبنی بر ادامه تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران به شورای امنیت سازمان ملل خبر داده و اعلام کرده که این سه کشور اروپایی در نامه خود تأکید کرده‌اند هر تصمیم یا اقدام برای ازسرگیری تحریم‌های ایران از سوی دولت آمریکا، فاقد «تاثیر قانونی» خواهد بود.

مذاکرات ایران و آمریکا
آمریکا می‌گوید تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران ساعت ۸ شب شنبه ۲۹ شهریور بازگردانده خواهند شد

در نامه سه عضو اروپایی برجام که روز جمعه ۱۸ سپتامبر/ ۲۸ شهریور منتشر شد، همچنین آمده که دولت آمریکا به‌دلیل خروج از برجام، در موقعیتی نیست که بتواند از فعال‌سازی مکانیسم ماشه علیه ایران استفاده کند.

پیش از این مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز ۲۱ آگوست/ ۳۱ مردادماه با حضور در مقر سازمان ملل در نیویورک، درخواست واشنگتن برای فعال سازی مکانیسم ماشه علیه جمهوری اسلامی را به رئیس دوره‌ای شورای امنیت ارائه کرده بود.

مکانیسم ماشه، ساز و کاری است که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پیش‌بینی و در طی قطعنامه سال ۲۰۱۵ و پس از امضای توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی، تصویب و برای حل اختلاف میان کشورهای مشارکت‌کننده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در نظر گرفته شده بود.

 فعال شدن این مکانیسم می‌تواند به بازگشت خودکار تمام قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت علیه ایران منجر شود.

الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اما روز پنج شنبه ۱۷ سپتامبر/ ۲۷ شهریور در یک نشست خبری در واشنگتن اعلام کرد تمام تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران ساعت ۸ شب شنبه ۲۹ شهریور بازگردانده خواهند شد.

آبرامز همچنین در نشست خبری خود گفت تحریم‌های تسلیحاتی ایران نامحدود خواهند بود.

این در حالی ست که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه ۲۶ شهریور در جلسه هیات دولت خطاب به مقام‌های کاخ سفید اعلام کرد که «روز شنبه و یکشنبه، روز پیروزی ملت ایران و روز شکست آمریکا خواهد بود.»

روحانی در این جلسه همچنین تأکید کرد که مکانیزم ماشه مربوط به اعضای برجام است نه کشوری که از آن خارج شده. او با اشاره به تحریم‌های حداکثری آمریکا علیه ایران در چند سال گذشته گفت:

 «ایران یک‌بار دیگر در شرایط مشابه دفاع مقدس [جنگ هشت ساله ایران و عراق] قرار گرفته و با جنگی تمام عیار و ناجوانمردانه در عرصه اقتصادی روبروست.»

آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷/ ۸ می‌۲۰۱۸ با خروج از توافق هسته‌ای به مشارکت خود در برجام خاتمه داد. به همین دلیل پنج کشور باقیمانده در توافق، از جمله سه کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان معتقدند ایالات متحده امکان فعال کردن مکانیسم ماشه را ندارد.

در همین زمینه: