به دنبال تشدید تنش‌ها میان تهران و واشنگتن، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد ایران درصورت وقوع حمله نظامی براساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل از خود دفاع خواهد کرد. از سوی مقابل، در آستانه نشست سالیانه سران سازمان ملل، نماینده آمریکا در این سازمان، خواهان همراهی کشورهای عضو برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران شد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی سه‌شنبه یکم مهر درباره احتمال حمله نظامی ایالات متحده آمریکا به ایران گفت:‌ ایران بر اساس «حق دفاع مشروع» به «هرگونه سرکشی و یاغی‌گری»‌ ایالات متحده آمریکا «پاسخ کوبنده و بدون تردید» خواهد داد.

خطیب زاده، در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در جواب سوالی در مورد استفاده ایران از ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در برابر احتمال حمله نظامی ایالات متحده و پافشاری کاخ سفید بر بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران گفت:

«حق دفاع مشروع یک حق شناخته شده در حقوق و نظام بین‌الملل است و اگر حاکمیت ملی و کیان کشوری به هر نحوی از انحاء مورد تعرض قرار بگیرد، قطعا هر کشوری از جمله ایران می‌تواند از این حق مشروع که یک حق مسلم شناخته شده است برای دفاع از خود استفاده کند».

ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد به کشورهای عضو این حق را می‌دهد تا در صورت وقوع حمله مسلحانه علیه آن‌ها پیش از این‌که شورای امنیت اقدام لازم برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به عمل آورد، به صورت فردی یا جمعی از خود دفاع کنند.

از سوی دیگر «کلی کرافت» نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد دوشنبه ۲۱ سپتامبر/۳۱ شهریور در یک نشست خبری اعلام کرد واشنگتن به پیگیری بازگشت تحریم‌ها علیه ایران ادامه خواهد داد و از تمامی اعضای سازمان ملل متحد انتظار دارد به «وظایف» خود مبنی بر بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، عمل کنند.

کلی کرافت در آستانه نشست سالیانه سران سازمان ملل گفت:

«امیدهای واهی اعضای شورای امنیت به این‌که برجام بتواند جلوی بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران را بگیرد بهانه خوبی برای این نیست که آن‌ها در وظیفه‌شان در جهت بازگرداندن تحریم‌های آمده در معاهده ۲۲۳۱ کوتاهی کنند. ما انتظار داریم که همه اعضای سازمان ملل به وظایفشان در جهت بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران عمل کنند».

نماینده واشنگتن در سازمان ملل در ادامه سخنانش گفت: «اقدامات سه ماه و نیم اخیر ما در شورای امنیت سازمان ملل تنها یک هدف داشته و آن هم پیگیری صلح است. او از اقدامات یکجانبه واشنگتن علیه ایران دفاع کرد و گفت: «ایستادگی برای خیر و محافظت از امنیت و صلح» آمریکا را از دیگر کشورها «متمایز» می‌کند اما این کشور به تشویق دیگران نیاز ندارد و به‌رغم این‌که نظامی چندجانبه را ایجاد کرده است، اگر این نظام شکست بخورد، ایالات متحده شکست نخواهد خورد.   

بیشتر بخوانید: