نازنین زاغری، شهروند ایرانی بریتانیایی اعلام کرد که سپاه پاسداران در ایام حصر خانگی در خانه والدینش در تهران برای او ایجاد مزاحمت کرده است.

نازنین زاغری-رتکلیف، زندانی سیاسی از ۲۷ اسفندماه/ ۱۷ مارس و هم‌زمان با بالاگرفتن بحران رو به گسترش ویروس کرونا در زندان‌ها، با پابند به مرخصی اعزام شد

نازنین زاغری اواخر اسفند سال گذشته به همراه شمار دیگری از زندانیان به دلیل شیوع ویروس کرونا در زندان‌های ایران با پابند الکترونیکی از زندان به منزل والدینش منتقل شد. او اجاره ندارد بیش از سیصد متر از محل سکونتش فاصله بگیرد.

به گزارش گاردین زاغری سه‌شنبه یکم مهر به دادستانی تهران اطلاع داد که عده‌ای از اعضای سپاه پاسداران به منزل والدین او وارد شده‌اند و او را متهم کرده‌اند که فاصله سیصد متری از منزل رارعایت نکرده است.

شکایت زاغری از سپاه پاسداران از مجراهای دیپلماتیک به وزارت خارجه بریتانیا ابلاغ شده است.

بر این اساس سپاه پاسداران از مجرای قانونی اقدام نکرده و بلکه بدون حکم دادستانی به منزل والدین زاغری مراجعه کرده است. به همیبن سبب هم خانواده زاغری مانع از ورود آن‌ها به منزل شده‌اند.

زاغری بعد از مراجعه مأموران سپاه به منزل والدینش در یک تماس تلفنی با دادستانی تهران اعلام کرد که فقط مسئولان زندان اوین حق رسیدگی به این اتهام را دارند که او محدوده سیصد متری را ترک کرده یا نکرده. زاغری در این تماس تلفنی از امین وزیری، مقام دادستانی که مسئول ارتباط زندانیان با خانواده‌هایشان است خواست که «شهامت» داشته باشد و مستقیماً با خود او صحبت کند و نه آنکه خود را پشت سپاه پاسداران مخفی کند.

دادستانی در پاسخ به زاغری گفت به زودی در ملاقات حضوری درباره این موضوع با او گفت‌وگو می‌کند. زاغری هم اعلام کرد که وکیل او می‌بایست در این ملاقات حضور داشته باشد.

دادستانی احتمال داد به سبب یک مشکل فنی در پابند کژتابی‌هایی پیش آمده باشد. خانواده زاغری اما از توضیحات دادستان قانع نشدند.

علاوه بر نارنین زاغری، فریبا عادل‌خواه، شهروند دوتابعیتی فرانسوی – ایرانی نیز در زندان اوین دوران حبس خود را می‌گذراند. این احتمال وجود دارد که او نیز در حصر خانگی قرار گیرد. اما هنوز این احتمال تایید نشده است.

دوشنبه گذشته محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به وزارت خارجه آمریکا پیشنهاد تبادل همه زندانیان را داد. بحث تبادل زندانیان بین ایران و بریتانیا اما هنوز مطرح نشده است.

جمهوری اسلامی می‌گوید دولت بریتانیا به دلیل تحویل ندادن تانک‌های مدل چیفتن در چارچوب یک معاهده تسلیحاتی که قبل از انقلاب با بریتانیا منعقد شده بود حدود ۴۰۰ میلیون پوند به ایران بدهکار است. وزیر دفاع بریتانیا ۱۴ شهریور برای نخستین‌بار گفت دولت این کشور به دنبال یافتن راهی برای بازپرداخت بدهی‌های مربوط به قراردادهای نظامی با حکومت پهلوی به ایران است. به نوشته روزنامه گاردین، آزادی نازنین که از سال ۹۵ در ایران زندانی است در گروی پرداخت این بدهی است. وزارت دفاع ایران اما ارتباط بدهی بریتانیا به ایران با پرونده زاغری را تکذیب کرده است.

بیشتر بخوانید: