محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران که برای دیدار و گفت‌وگو با سرگئی لاوروف همتای روسی خود به مسکو سفر کرده است، در مصاحبه با رسانه‌های روسیه گفت اگر آمریکا به برجام بازگردد باید غرامت بپردازد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران (عکس: آرشیو)

پنج سال بعد از توافق هسته‌ای، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران برای دیدار و گفت‌وگو با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به مسکو سفر کرده است. ظریف صبح جمعه ۴ مهر در مصاحبه با رسانه‌های روسیه گفت:

«بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای اولین اقدامی است که آن‌ها باید انجام دهند. برای این بازگشت، آمریکا باید خساراتی را که به ملت ایران وارد کرده و همچنین اقداماتی را که در جهت تضعیف توافق هسته‌ای انجام داده است جبران کند.»

چند ساعت قبل مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با رادیو WMAL خواهان همراهی اتحادیه اروگا با سیاست‌های آمریکا در قبال برجام شد و گفت:

« آمریکا در سه سال گذشته کارزاری را علیه ایران هدایت کرده و بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. ما ایران را از ثروتی در حدود ۷۰ میلیارد دلار محروم کرده‌ایم.  بسیار عالی خواهد بود اگر ایران را به جایی برسانیم که دو هفته پیش در کاخ سفید شاهد بودیم یعنی به حق موجودیت دولت اسرائیل اذعان کند.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل در گفت‌وگو با بخش جهانی بی بی سی نیز گفت که در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری و تمایل این کشور برای بازگشت به برجام، جمهوری اسلامی شرایط خاصی را برای اجرای کامل تعهداتش خواهد داشت. بر همبن اساس اولین شرط ایران این است که دولت جدید آمریکا تعهد کند نقض برجام – توافق اتمی ایران و قدرت‌ها – تکرار نخواهد شد و شرط دوم رسیدگی به خساراتی است که ایران از نظر مالی و رنج انسانی به خاطر تحریمها متحمل شده است.

وزیر خارجه ایران درباره توافق موسوم به آبراهام/ ابراهیم که بر اساس آن امارات متحده عربی و بحرین روابط خود با اسرائیل را از سر گرفته‌اند گفت:

«آنچه در کاخ سفید اتفاق افتاد یک پیشرفت مهم نبود، بلکه فرصتی برای عکس گرفتن و رونمایی از روابطی بود که طی ۱۵ یا ۲۰ سال بین کشور‌های عربی در امتداد ساحل جنوبی خلیج فارس با اسرائیل وجود داشته است.»

ظریف در ادامه این سخنان کشورهای غربی را به رویکردی دوگانه در برابر برنامه هسته‌ای ایران متهم کرد و ادعا کرد:

«اگر کنترل مشابهی که در مورد ایران انجام می‌شود، بر سایر کشور‌هایی که می‌خواهند برنامه هسته‌ای پیشرفته داشته باشند، برقرار شود، جامعه بین‌المللی در صلح خواهد بود.»

 با توقف تعهدات ایران در توافق هسته‌ای، سه قدرت اروپایی در پایان نشست شورای حکام با صدور بیانیه مشترکی خواهان توقف غنی‌سازی در ایران و بازگشت این کشور به توافق شده بودند. روسیه از این درخواست حمایت نکرد.

بیشتر بخوانید: