یک مقام قضایی فرانسه به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است پنج نفر دیگر در ارتباط با حمله روز جمعه در مقابل دفتر سابق روزنامه شارلی ابدو دستگیر شده‌اند. این پنج نفر در آپارتمانی که با حمله مرتبط بوده سکونت داشته‌اند.

یک مرد جوان روز جمعه ۲۵ سپتامبر/ چهارم مهر بیرون ساختمان سابق روزنامه طنز شارلی ابدو دو نفر را به ضرب چاقو مجروح کرد. پنج سال پیش، دو مهاجم اسلام‌گرا ۱۲ تن را در این مکان به قتل رساندند و اکنون دادگاه مظنونانی که در آن حمله خونین نقش داشته‌اند در جریان است. مقامات فرانسه می‌گویند تحقیقات درباره مقاصد تروریستی حمله جدید آغاز شده است.

بعد از حمله روز جمعه دو مظنون دستگیر شدند اما ارتباط میان این دو بلافاصله مشخص نشد. مظنون اصلی مرد جوانی با لکه‌های خون روی پیشانی‌اش بود که کفش‌های ورزشی نارنجی به پا داشت. او روی پله‌های اپرای بستی در شرق پاریس دستگیر شد. محل دستگیری او فاصله زیادی با محل وقوع حمله نداشت.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، وزیر کشور فرانسه گفت که مهاجم مظنون یک ماه پیش برای حمل یک پیچ‌گوشتی دستگیر شده بود اما پلیس از عقاید افراط‌گرایانه او بی‌خبر بوده است.

جرالد دارمانین گفت که پلیس پیچ‌گوشتی را به عنوان سلاح ضبط کرده اما توضیح نداد که دلیل ضبط این ابزار به عنوان سلاح چه بوده است.

وزیر کشور فرانسه گفته که مهاجم سه سال پیش به عنوان یک جوان زیر سن قانونی به تنهایی به فرانسه پناهنده شده. رسانه‌ها از اصلیت پاکستانی او خبر داده‌اند اما هویت این فرد هنوز تأیید رسمی نشده است.

جرالد دارمانین حمله روز جمعه را «اقدام تروریسم اسلامی» نامید. او گفت:

«به وضوح، هیچ شکی نیست. این حمله خونین جدیدی علیه کشور ما، خبرنگاران ما و علیه جامعه ماست.»

دادستان مبارزه با تروریسم فرانسه پیش از این گفته بود که با توجه به مکان و زمان‌بندی حمله مقامات کشور ظن وجود انگیزه‌های تروریستی پشت این حمله را دارند: مکان، جلوی ساختمانی است که تا زمان حمله تروریستی اسلام‌گرایان، خانه شارلی ابدو بود. حمله در زمانی رخ می‌دهد که دادگاه مظنونان حمله ۲۰۱۵ در حال برگزار شدن است.

دادستان فرانسه گفت که مهاجم همراه با فردی دیگر دستگیر شده. او از هویت قربانیان بی‌خبر بوده.

یک زن و مرد در این حمله چاقو خورده‌اند که هر دو برای یک شرکت مستند‌سازی کار می‌کنند و برای کشیدن سیگار از ساختمان بیرون آمده بودند.

ژان کاستکس نخست وزیر فرانسه نیز خبر داد که جان دو مجروح این حمله در خطر نیست.

مردم ساکن این منطقه در شوک حمله جدید فرو رفته‌اند. برخی به تلویزیون فرانسه گفته‌اند که کابوس‌های حمله شارلی ابدو هنوز آنها را رها نکرده است.

آنها از اینکه دولت فرانسه در این موقعیت زمانی حساس اقدامات امنیتی لازم را صورت نداده متعجب و خشمگین هستند.

محاکمه برای رسیدگی به حمله شارلی ابدو در دادگاه اصلی شهر پاریس در حال انجام است. دادگاه به اتهامات ۱۴ تن رسیدگی می‌کند که همگی متهم به کمک کردن به مهاجمان حمله شارلی ابدو هستند.

در حمله‌ای که با شارلی ابدو آغاز شد و دو روز بعد با محاصره یک سوپر مارکت به پایان رسید مجموعاً ۱۷ تن کشته شدند. مهاجمان حمله ۲۰۱۵ به شارلی ابدو دو برادر بودند. هر دو آنها نیز به ضرب گلوله پلیس کشته شدند.

شارلی ابدو حدود یک ماه پیش و با آغاز محاکمه متهمان، کارتون‌های جنجالی از پیامبر اسلام را بازنشر کرد.

این نشریه در بیانیه‌ای کارتون‌ها را «بخشی از تاریخ» توصیف کرد که «کسی نمی‌تواند آن را بازنویسی کند و نمی‌تواند آن را پاک کند.»

یک رسانه نزدیک به القاعده اخیراً بیانیه‌ای منتشر کرده بود و خواستار انجام حملاتی در فرانسه شده بود.