مدیریت عملیات شرکت بورس اوراق بهادار تهران در اطلاعیه‌ای فروش سهام خریداری شده در همان روز را ممنوع اعلام کرد. شاخص کل بورس تهران همچنان در حال نوسان است. تحلیل‌گران از احتمال وجود حباب خبر می‌دهند و مقامات همچنان به جای اجرای اصلاحات ساختاری بورس سعی دارند با اعمال محدودیت و ممنوعیت نوسان‌های آن را مهار کنند.

نوسان‌گیری در بورس تهران ممنوع شد/ عکس از آرشیو

مدیریت شرکت بورس اوراق بهادار تهران شنبه ۵ مهر/ ۲۶ سپتامبر نوسان‌گیری در بورس را ممنوع اعلام کرد.

 نوسان‌گیری یک استراتژی معاملاتی در بورس برای بهره‌جویی از تغییرات سریع قیمت‌هاست. سوداگران با پذیرش ریسک ناشی از نوسانات بورس این استراتژی را به کار می‌بندند و بر اساس اطلاعات روزانه نظیر حجم معاملات و سفارش‌ها، چرخش نقدینگی و روانشناسی رفتار معامله‌گران به خرید و فروش سهام اقدام می‌کنند.

این استراتژی معاملاتی می‌‌تواند خود به نوسانات قیمت‌های سهام دامن بزند.

مدیریت عملیات شرکت بورس اوراق بهادار با اعلام ممنوعیت نوسان‌گیری، فاصله بین خرید تا فروش سهام را حداقل یک روز تعیین کرده است.

با وجود تلاش‌های مسئولان بورس برای کنترل نوسانات، بازار سهام هفته را با روندی نوسانی آغاز کرد.  شاخص کل سهام شنبه ۵ مهر حدود ۲۳ هزار واحد بالا رفت و سپس سقوطی دیگر داشت و تا ساعت ۱۱ صبح روز شنبه بر روی رقم یک میلیون و ۶۱۹ هزار واحد قرار گرفت.

شاخص کل بورس تهران در ماه‌‌های اخیر نوسانات چشمگیری داشته است.

تا اواسط مردادماه شاخص بورس به دو میلیون و ۷۸ هزار واحد صعود کرد اما پس از آن روندی کاهشی را در پیش گرفت و اکنون در محدود ۱.۶ میلیون نوسان می‌کند.

با وجود کاهش شاخص بورس، روزنامه دنیای اقتصاد با بررسی ضریب قیمت به درآمد شرکت‌ها احتمال می‌دهد که بازار بورس همچنان حباب دارد.

این روزنامه در تحلیل روز خود از بازار سهام نوشت: «نسبت قیمت به درآمد بورس تهران به‌طور تاریخی در محدوده ۷ الی ۸ واحد قرار داشت؛ اما در حال حاضر میانگین این نسبت به بیش از ۳۷ مرتبه افزایش یافته است و از احتمال حباب سهام با وجود اصلاح اخیر قیمت‌ها حکایت دارد.»