حسن روحانی در سخنرانی خود در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا وضعیت اقتصادی ایران را بهتر از آلمان توصیف کرد، اما حتی از بیان اینکه آیا رشد اقتصادی ایران مثبت است یا منفی درماند. داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که اقتصاد ایران در حال انقباض است و وضعیت به هیچ وجه به‌سامان نیست.

تهران – ژوئیه ۲۰۲۰ عکس از Farzad Frames/Shutterstock

حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا وضعیت اقتصادی ایران را بهتر از آلمان ارزیابی کرد. رئیس‌جمهوری ایران گفت:

« صبح امروز گفته شد، وضعیت اقتصادی آلمان منفی ۵٬۲ است که اقتصادشان کوچک شده و رشد اقتصادی‌شان منفی است. آلمان یک کشور پیشرفته است که تحریم نیست. حتما اقتصاد ما وضعیت بهتری از این رقم داشته.»

روحانی اما در بیان اینکه رشد ایران مثبت یا منفی بوده دچار لکنت شد و گفت: «رشد ما مثبت شده یا اگر منفی شد، وضعیت ما بهتر از وضعیت آلمان است.»

مرکز آمار و بانک ملی ایران حدود یک ماه پیش داده‌های مربوط به رشد اقتصادی ایران را منتشر کردند. این داده‌ها که با یکدیگر مغایرت دارند، اینگونه نشان می‌دهند که رشد محصول ناخالص داخلی ایران با احتساب نفت در سه ماهه اول سال جاری عددی بین منفی ۲٬۸ تا منفی ۳٬۵ درصد است.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نیز جمعه ۲ اکتبر/ ۱۱ مهر آمارهایی از وضعیت اقتصادهای برتر جهان ارائه داد که نشان می‌دهد اقتصاد آلمان در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۰ نسبت به سه‌ماهه اول با انقباض ۹٬۷ درصدی و نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ با انقباض ۱۱٬۳ درصدی مواجه شده است.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی همزمان پیش‌بینی کرده است که رشد تولید ناخالص داخلی آلمان در سال ۲۰۲۰، نسبت به سال گذشته منفی ۵٬۴ باشد.

حسن روحانی با اتکا به این آمار ادعا می‌کند که وضعیت اقتصاد ایران بهتر از آلمان است.

اما هیچ کدام از اعداد و ارقام ارائه شده از سوی سازمان همکاری و توسعه ‌اقتصادی با عدد اعلام شده از سوی روحانی منطبق نیست.

علاوه بر این، ادعای رئیس‌جمهوری ایران مبنی بر انقباض بیشتر اقتصاد آلمان در مقایسه با ایران صرفاً در صورت صحیح بودن آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی و مرکز آمار قابل اعتنا است.

در عین حال، مقایسه میزان رشد اقتصادی نمی‌تواند به نتیجه‌ای ختم شود که روحانی در پی آن است و نمی‌توان بر این اساس گفت که شرایط اقتصادی آلمان بدتر از ایران است.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی پیش‌بینی می‌کند که آلمان در سال ۲۰۲۱ بار دیگر با رشد مثبت اقتصادی در حدود ۴٬۶ درصد بحران کرونا را پشت سر خواهد گذاشت. همچنین صندوق بین‌المللی پول برای آلمان رشد ۵٬۴ درصدی در سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی کرده است.

این در حالی است که ایران در دهه اخیر چهار سال را با رشد منفی سپری کرده و بنا بر پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۰ منفی ۶ درصد خواهد بود. کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۱ حدود ۲٬۴ تا ۳٬۱ درصد باشد.

در نهایت باید توجه داشت که درصد زیاد انقباض اقتصادهای برتر جهان به خاطر رونق اقتصادی این کشورها پیش از شیوع کرونا است. در مقایسه، ظرفیت‌های تولیدی و خدماتی ایران در وضعیت تحریم به شدت رو به افول گذاشته و بسیاری از تولیدکنندگان را حتی پیش از شیوع بیماری کووید ۱۹ به آستانه ورشکستگی کشانده بود.

در جلسه روز شنبه ستاد ملی کرونا، رئیس‌جمهوری در عین حال اذعان کرد که برخی استان‌های کشور درگیر موج سوم کرونا هستند، اما از موضع دولت برای گشایش مراکز عمومی و اقتصادی عقب ننشست. او به جای پذیرش مسئولیت در قبال وضعیت موجود، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم را عامل به وجود آمدن این وضعیت دانست.

روحانی گفت راهکار دولت « فعلا بیشتر بر استفاده از ماسک است».