وضعیت بسیاری از مناطق ایران به لحاظ شیوع کرونا قرمز اعلام شده و در تهران صحبت از وضعیت «فراتر از بحرانی» است. بیمارستان‌ها انباشته از بیمارند. مسئولان مدام مردم را به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی متهم و آن‌ها را سرزنش می‌کنند. در این میان، کارگران، پرستاران، دستفروشان و معلمان که گویا جزو مردم مورد نظر مسئولان نیستند، ناگزیرند در تکاپوی لقمه‌ای نان‌ خطر حضور در وسایل نقلیه عمومی و محیط کار را به جان بخرند. بخشی از این اقشار که به‌رغم کار طاقت‌فرسا در محیط پرخطر، حقوق و حق بیمه‌شان پرداخت نشده و قراردادشان تمدید نمی‌شود، به اعتصاب و تجمع مقابل نهادهای دولتی روی می‌آورند. و از آن جا که هیچ فرد، نهاد و ارگانی خود را پاسخگو نمی‌داند، اعتصاب‌ها و تجمع‌های اعتراضی ادامه‌دار به بخشی از صحنه‌ی کرونایی جامعه بدل شده‌اند.

۱۵ مهر ۹۹- کارگران شرکت تراورس حوزه ۳۳ سرخس در سالن کنفرانس فرمانداری در انتظار پاسخ مسئولان

از تهران تا بهبهان و از اهواز و ایذه تا ایرانشهر و تبریز انباشت مطالبات صنفی و بی‌توجهی مسئولان به آن، به چندین اعتصاب و تجمع گروه‌هایی از کارگران، پرستاران، معلمان، منجر شده است. این، علاوه بر تجمع‌هایی است که در مناطق مختلف به طور روزمره در اعتراض به نبود آب آشامیدنی، عدم توزیع کپسول گاز مایع و مشکلاتی از این دست شکل می‌گیرد.

اعتصاب‌های همزمان و ادامه‌دار

روز دوشنبه ۱۴ مهر در خوزستان دست‌کم پنج اعتصاب و تجمع اعتراضی ادامه‌دار برگزار شد. رانندگان و مالکان خودروهای استیجاری شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران چهارمین روز اعتصاب خود را برگزار کردند، کارگران منطقه دوم شهرداری اهواز به تجمع اعتراضی خود ادامه دادند، مربیان پیش‌دبستانی شهرستان ایذه مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند، گروهی از کارگران شرکت مپنا در پالایشگاه بهبهان تجمع کردند و کارگران شهرداری خرمشهر مقابل فرمانداری تجمع کردند.

در تهران، گروهی از بازنشستگان تجمع کردند. در تبریز کارگران راه‌آهن تجمع و در ایرانشهر کادر درمانی قرارداد موقت به عدم دریافت حقوق اعتراض کردند. در روزهای قبل نیز تهران و چند شهر دیگر شاهد اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران و سایر حقوق‌بگیران بودند.

اعتراض کارکنان خدمات درمانی در تهران، اصفهان و ایرانشهر

جمعی از مراقبان سلامت طرح پزشک خانواده، پرستاران شرکتی، و کارکنان بیمه روستایی ایرانشهر که سه ماه است حقوق نگرفته‌اند، خواستار پرداخت مطالبات معوقه خود شدند. معترضان گفتند حقوق ماهانه تنها محل درآمد آنان است و به علت سه ماه تعویق حقوق قادر به تأمین هزینه زندگی خانواده و کودکان خود نیستند.

۱۳ مهر- تجمع نیروهای شرکتی وزارت بهداشت در اعتراض به عدم امنیت شغلی و تبعیض مقابل مجلس

این در حالی است که روز یکشنبه ۱۳ مهر کارکنان شرکتی مراکز درمانی و بهداشتی کشور با خواست امنیت شغلی و افزایش دستمزد و رفع تبعیض در تهران مقابل مجلس و سازمان برنامه و بودجه تجمع کرده بودند.
همچنین روز شنبه ۱۲ مهر حدود ۱۰۰ تن از پرستاران مراکز درمانی استان اصفهان با خواست رفع تبعیض، پرداخت اضافه کار و کارانه، و امنیت شغلی مقابل دانشگاه علوم پزشکی این شهر تجمع کردند.

تجمع کارکنان اخراجی پالایشگاه گاز بیدبلند بهبهان ادامه دارد

گروهی از کارگران پالایشگاه گاز بیدبلند بهبهان شاغل در شرکت مپنا که در پی اعتصاب فراگیر کارگران نفت و گاز اخراج شده‌اند، به تجمع اعتراضی خود با خواست بازگشت به کار ادامه می‌دهند. کارگران اخراجی می‌گویند مدیریت شرکت در پی اعتصاب فراگیر در صنعت نفت قصد دارد به این طریق از کارگران زهرچشم بگیرد.

کارفرما برای زهر چشم گرفتن از کارگران اعتصابی نفت، گروهی از آن ها را پیش از به پایان رسیدن قراردادشان اخراج کرده است.

کارگران اخراجی که تعدادشان به ۲۷ نفر می‌رسد در زمره نیروهای ماهر بخش تعمیرات صنعت نفت هستند. آن‌ها پس از اعتصاب مردادماه در حالی که هنوز قراردادشان به پایان نرسیده بود، از سوی مدیریت شرکت به بهانه “تحریک کارگران به اعتصاب و اعتراض” اخراج شده‌اند. مدیریت کارگران جدیدی را به جای آنان به کار گرفته است.

کارگران در هفته‌های اخیر بارها مقابل فرمانداری بهبهان و پالایشگاه این شهر تجمع کرده‌اند اما کسی پاسخگوی آن‌ها نیست.

ادامه اعتصاب رانندگان در شرکت نفت و گاز گچساران

رانندگان و مالکان خودروهای استیجاری شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران دوشنبه برای چهارمین روز متوالی اعتصاب کردند. آن‌ها روز دوشنبه در گلزار شهدای گچساران تجمع کرده و خواستار افزایش دستمزد و پرداخت مزایای شغلی خود شدند.

رسانه‌های محلی استان خوزستان در باره این اعتصاب نوشتند که پیمانکار جدید این شرکت برای برنده شدن در مناقصه، نرخی کمتر از میزان معمول برای خودروهای پیکاپ پیشنهاد کرده و به این طریق باعث کاهش ۴۰ درصدی درآمد رانندگان شده است. پیمانکار جدید بخشی از هزینه بیمه را نیز بر دوش دارندگان خودروها انداخته است.

شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران زیرمجموعه شرکت ملی نفت جنوب و تولیدکننده نفت خام است و مراکز آن در چهار استان کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان، بوشهر و فارس قرار دارند.

تجمع مربیان پیش‌دبستانی ایذه با خواست امنیت شغلی

گروهی از مربیان پیش‌دبستانی شهرستان ایذه در تداوم تجمع‌های اعتراضی هفته‌های گذشته خود، دوشنبه ۱۴ مهر مقابل استانداری خوزستان در اهواز تجمع کردند و خواستار تبدیل وضعیت خود شدند.

۱۴ مهر- تجمع جمعی از مربیان پیش دبستانی ایذه مقابل اداره کل آموزش ‌و پرورش خوزستان در اهواز

مربیان پیش‌دبستانی شهرستان ایذه با قرارداد موقت و دستمزد ناچیز کار می‌کنند و از بیمه نیز محرومند. یکی از معترضان گفت معلمان مدت‌هاست برای رساندن صدای خود به گوش مسئولان استان از «جاده مرگ» ایذه و اهواز عبور می‌کنند و به اهواز می‌آیند اما عدم شفافیت مسئولان و پاسخ‌های مبهم آن‌ها معلمان را سردرگم کرده است.

تجمع کارگران شهرداری در اهواز و خرمشهر

گروهی از کارگران شهرداری خرمشهر برای چندمین بار با خواست پرداخت دستمزد و مطالبات معوقه مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند.

کارگران اخراجی شهرداری منطقه دو اهواز مجدداً با خواست بازگشت به کار و پرداخت مطالبات معوقه مقابل اداره کار استان خوزستان تجمع کردند. شرکت پیمانکاری که کارگران به واسطه آن در شهرداری به کار اشتغال داشتند، ۲۳ تن از کارگران را در حالی که دو ماه دستمزد و ۴ ماه حق بیمه آن‌ها پرداخت نشده بود، از کار بیکار کرده است.

کارگران اخراجی به طور متوسط حدود ۸ سال سابقه کار دارند. آن‌ها که پس از چند بار تجمع مقابل شهرداری و شورای شهر، در روزهای گذشته مقابل دفتر امام جمعه اهواز، نمایندگان خوزستان در مجلس و استانداری خوزستان نیز تجمع کرده‌اند، جز بی‌توجهی به مطالباتشان واکنشی ندیده‌اند.

کارگران گفته‌اند در مدتی که بیکار شده‌اند بارها در جست‌وجوی کار به مؤسسات صنعتی و خدماتی مراجعه کرده‌اند اما موفق به یافتن شغل نشده‌اند. آن‌ها هنوز تحت پوشش بیمه بیکاری نیز قرار نگرفته‌اند و بدون درآمد هستند.
مسئولان اداره کار اهواز در پی تجمع روز دوشنبه ۱۴ مهر کارگران مقابل این نهاد، وعده دادند با ارسال نامه و برگزاری جلسه، مسئولان شهرداری را در جریان مشکلات کارگران اخراجی قرار دهند.

کارگران گفته‌اند در صورتی که در خوزستان به مطالباتشان رسیدگی نشود، در روزهای آینده برای اعتراض به تهران خواهند رفت.

ادامه اعتصاب در راه‌آهن آذربایجان

کارگران راه آهن آذربایجان- شرکت گسترش آهن برای پنجمین روز اعتصاب کردند. کارگران هنوز حقوق شهریور را دریافت نکرده‌اند. حق سنوات و عیدی آن‌ها نیز پرداخت نشده است.

شرکت گسترش آهن طراحی و اجرای زیرسازی مسیر راه‌آهن و ایستگاه‌های قطار، راه‌اندازی سیستم‌های ارتباطی و تعمیرات و نگهداری خطوط آهن را بر عهده دارد.

تجمع بازنشستگان با خواست رسیدگی به مطالبات معیشتی و آزادی معلمان زندانی

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران می‌گوید «وضعیت کرونا در تهران فراتر از بحرانی و قرمز است». او از اعمال جریمه سنگین برای متخلفان پروتکل‌های بهداشتی خبر داد. در همین شهر، بازنشستگان که جزو گروه‌های پرخطر هستند و بنا بر آمار رسمی، نیمی از مبتلایان و حدود ۷۵ درصد فوتی‌ها را تشکیل می‌دهند ناگزیرند برای جلب توجه مسئولان به خواست‌های خود تجمع و اعتراض کنند.

بازنشستگان خواستار آزادی معلمان زندانی و رفع مشکلات معیشتی وو درمانی

گروهی از بازنشستگان که به مناسبت پنجم دی، روز جهانی معلم در یکی از پارک‌های تهران تجمع کرده بودند عکس‌هایی از معلمان دربند از جمله محمد حبیبی و اسماعیل عبدی در دست داشتند و خواستار آزادی معلمان زندانی شدند. بازنشستگان همچنین خواستار رسیدگی به مشکلات معیشتی خود از جمله افزایش حقوق‌ها متناسب با خط فقر که به ۱۰ میلیون تومان رسیده، درمان رایگان، رفع تبعیض آموزشی و حق آموزش رایگان برای همه کودکان، بهبود شرایط معیشت و کار معلمان و لغو خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش شدند.

به گزارش کانال تلگرامی «اتحاد بازنشستگان»، در این تجمع سه تن از فعالان صنفی در ارتباط با روز جهانی معلم و مشکلات بازنشستگان و معلمان شاغل سخنرانی کردند. شعرخوانی انجام شد و دو تن از زنان فعال صنفی به پاس فعالیت در راه کسب حقوق معلمان و بازنشستگان مورد تقدیر قرار گرفتند. تجمع‌کنندگان سپس با سردادن سرود «یار دبستانی من»، به اجتماع خود پایان دادند.


در همین زمینه:

ابتلای دو هزار کارگر شهرداری تهران به کرونا

https://www.radiozamaneh.com/542328