فرهاد میثمی، پزشک، معلم و زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج به کرونا مبتلا شده و مسئولان زندان اعلام کرده‌اند که قرار است او را به یکی از سلول‌های انفرادی بند امن این زندان منتقل کنند.

ضیا‌ء نبوی، فعال دانشجویی و زندانی سیاسی سابق با انتشار این خبر در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت این زندانی سیاسی از هفته گذشته علائم ابتلا به کرونا داشته است.

نبوی همچنین درباره آخرین وضعیت فرهاد میثمی و تماس تلفنی او از زندان نوشته:

«امروز از زندان تماس گرفت و گفت که جواب تستش مثبت شده. اینکه در هفته گذشته احساس بی‌اشتهایی داشته ولی الان حالش خوب است. گفتم این خبر را توئیت بکنم، مخالفتی نکرد. گفتم آیا لازم است بگویم حالِ فعلی‌تان خوب است؟ گفت: بله»

میثمی در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۹۷ از سوی مأموران وزارت اطلاعات در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شد. در جریان بازداشت این فعال مدنی، مأموران امنیتی چند پیکسل (بج سینه) با محتوای اعتراضی نسبت به حجاب اجباری، چند جلد کتاب کنش‌های کوچک ایستادگی و کتاب حقوق بشر اثر محمدجعفر پوینده و تعدادی از لوازم شخصی او را با خود بردند.

میثمی در روزهای پس از بازداشت در شعبه هفت دادسرای اوین بابت اتهامات «اجتماع ‌و‌تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به حجاب به عنوان یکی از مقدسات ضروری اسلام» مورد محاکمه قرار گرفت.

این زندانی سیاسی از درون زندان اعلام کرده بود که در برگه بازجویی او علت این اتهامات تحریک زنان به حضور خیابانی به صورت «سرلُخت» عنوان شده و تمام این اتهامات صرفا به دلیل داشتن پیکسل‌هایی بوده که روی آن جمله من به حجاب اجباری اعتراض دارم، مطرح شده است.

او در مرداد ماه ۹۸ توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران به شش سال حبس تعزیری و یک سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد و در حال حاضر در سالن امنیتی ۱۰ بند چهار زندان رجایی شهر کرج به ‌سر می‌برد.

به‌ غیر از میثمی، در روزهای گذشته گزارش‌هایی مبنی بر ابتلای چند نفر دیگر از زندانیان محبوس در زندانی رجایی شهر به کرونا منتشر شد که بر پایه این گزارش‌ها تاکنون یک زندانی سالمند نیز جان خود را از دست داده است.

فرهاد فهندژ، شهروند بهایی که در زندان رجایی شهر کرج به‌ سر می‌برد روز ۱۰ مهر ماه در تماس تلفنی از درون زندان، از ابتلای خود به ویروس کرونا خبر داد.

این زندانی عقیدتی که مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری در دستگاه گوارش و بیماری قلبی است، پس از مثبت شدن تست کرونا توسط مسئولان زندان به یکی از سلول‌های انفرادی بند امن زندان منتقل شده است.

همچنین، خبرگزاری هرانا (ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران) از جان باختن یک زندانی به‌نام «ذوق‌علی عباسی» به ‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا در زندان رجایی شهر کرج خبر داده است.

به ‌نوشته این منبع، این زندانی ۷۰ ساله که پیش‌تر به‌اتهام «قتل» به زندان افتاده بود، روز ۱۱ مهر ماه جان خود را از دست داده است.

  • در همین زمینه