تحولات در قرقیزستان در پی برگزاری انتخابات پارلمانی سرعت گرفته است. به‌دنبال اعتراضات گسترده دو روز اخیر به نتایج انتخابات، در یک روز نخست‌وزیر، رئیس پارلمان و چندین شهردار استعفا دادند و رئیس جدید پارلمان یکی از چهره‌های مخالف را که معترضان از زندان آزاد کرده‌اند به‌عنوان نخست‌وزیر برگزید. «شورای هماهنگی مردمی»، متشکل از نیروهای اپوزیسیون اعلام کرد قدرت را به‌دست گرفته و پارلمان را منحل کرده است.

به‌گزارش رویترز، «شورای هماهنگی مردمی» که متشکل از ۱۳ حزب اپوزیسیون قرقیزستان است، چهارشنبه ۷ اکتبر/ ۱۶ مهر اعلام کرد که این شورا تمام قدرت را به‌دست گرفته و پارلمان را منحل کرده است.

پس از انتخابات پارلمانی یک‌شنبه گذشته در قرقیزستان که با ادعای تقلب در آن همراه بود، معترضان به نتایج انتخابات دوشنبه شب ۵ اکتبر/ ۱۴ مهر به خیابان‌ها آمدند، ساختمان پارلمان در بیشکک، پایتخت این کشور را به تصرف خود درآوردند و سپس به مقر دفتر ریاست جمهوری قرقیزستان حمله کردند.

این رویدادها یک کشته و ۵۹۰ زخمی برجا گذاشته است.

مخالفان سورنبای جینبکف، رئیس جمهوری کنونی همچنین موفق شدند آلمازبک آتامبایف، رئیس جمهوری پیشین قرقیزستان را که به‌ اتهام فساد به بیش از ۱۱ سال زندان محکوم شده بود از زندانی در بیشکک آزاد کنند.

روز گذشته، سه‌شنبه ۶ اکتبر/ ۱۵ مهر، کمیسیون انتخابات قرقیزستان نتایج انتخابات پارلمانی را باطل اعلام کرد و سپس دستان بیگ جومایکوف، رئیس پارلمان قرقزیستان از سمت خود استعفا داد. همچنین شهرداران بیشکک، اوش و فرمانداران مناطق نارین، تالاس و ایسیک‌کول استعفا دادند.

پس از استعفای رئیس پارلمان، میکیتیبک عبدیلدایف، رئیس جدید پارلمان اعلام کرد که کوباتبک بورونوف، نخست‌وزیر استعفا داده است.

شامگاه سه‌شنبه پارلمان موافقت کرد که سدیر جپاروف، از مخالفان را که تازه از زندان آزاد شده است به‌عنوان نخست وزیر منصوب کند.

سدیر جپاروف در یک سخنرانی تلویزیونی که شب گذشته پخش شد پیشنهاد داد که قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ظرف دو تا سه ماه آینده، اصلاحاتی در قانون اساسی انجام شود. با این حال، او اعلام کرد که از حمایت «شورای هماهنگی مردمی» برخوردار نیست.

خبرگزاری‌های محلی گزارش داده‌اند که شب گذشته درگیری‌هایی در بیشکک بین طرفداران اپوزیسیون و گروه‌های دفاع از خود رخ داده است.

ساکنان پایتخت که در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۰ دو تحول و شورش را تجربه کرده‌اند، به سرعت گروه‌های شبه‌نظامی را برای کمک به پلیس تشکیل دادند.

منابع محلی به نقل از پلیس گزارش داده‌اند که صبح روز چهارشنبه آرامش به بیشکک بازگشته است، اما خبرگزاری روسی تاس اعلام کرد مقر یک شرکت حفاری معدن به نام «کومتور گُلد» (Kumtor Gold) که از شرکت‌های تابعه شرکت کانادایی «سنترا گُلد» (Centera Gold) است، هدف حمله قرار گرفته است.

پیش از انتخابات پارلمانی قرقیزستان امیدها به تغییری که مخالفان مدت‌ها در انتظارش بودند زیاد بود اما هیچ یک از احزاب اپوزیسیون به آستانه هفت درصد آرای لازم برای ورود به پارلمان نرسیدند.

این انتخابات در پس‌زمینه‌ای از بحران اقتصادی و شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا برگزار شد که قرقیزستان را به شدت تحت تأثیر قرار داده‌اند. سوء مدیریت دولت در چنین اوضاعی به‌همراه ادعاهای مربوط به فساد گسترده و خرید رأی موجب بروز نارضایتی‌ها شده است.

بیشتر بخوانید: