دبیرکل سازمان متحد در سخنانی گفت همه‌گیری ویروس کرونا ناکارآمدی نظام‌های درمان در سراسر جهان را آشکار کرد. آنتونیو گوترش خواهان یک «نظام درمان رایگان جهانی» شد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل ــ عکس: آرشیو

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل طی سخنانی که بامداد پنجشنبه ۸ اکتبر/۱۷ مهر ایراد کرد گفت ناکارآمدی نظام‌های درمان در سراسر جهان سبب شد که در همه‌گیری ویروس کرونا بیش از یک میلیون نفر جان خود را از دست بدهند، دست‌کم ۳۰ میلیون نفر در ۱۹۰ کشور جهان به کووید-۱۹ مبتلا شوند، ۵۰۰ میلیون نفر شغل خود را از دست دهند و اقتصاد جهانی متحمل ۳۷۵ میلیارد دلار خسارت شود.

گوترش در ادامه این سخنان گفت شاخص‌های پیشرفت و رفاه سازمان ملل متحد از سال‌های دهه ۱۹۹۰ تاکنون برای نخستین بار کاهش یافته است.

دبیرکل سازمان ملل که در یک ویدیو کنفرانس در نشستی درباره مأموریت‌های سازمان ملل سخن می‌گفت، بر ضرورت بیمه همگانی رایگان، تقویت نظام‌های درمان در کشورهای جهان و درمان اضطراری مبتلایان تأکید کرد. گوترش گفت:

«دست‌کم نیمی از جمعیت جهان به خدمات درمانی لازم دسترسی ندارد. هر سال بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از ساکنان جهان به دلیل بیماری و گرانی خدمات درمانی به ورطه فقر می‌افتند.»

گوترش یادآوری کرد کشورهای عضو سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ به توافق رسیدند که تا سال ۲۰۳۰ بیمه درمان را رایگان کنند. دبیرکل سازمان ملل با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا در جهان گفت:

«اما ما نمی‌توانیم ۱۰ سال دیگر صبر کنیم. ما در این لحظه به بیمه درمان رایگان جهانی نیاز داریم که شامل بیمه درمان بیماری‌های روحی و روانی هم می‌شود.»

سند راهبردی سازمان ملل

بر اساس سند راهبردی سازمان ملل «سلامت» جزو حقوق بشر و از حقوق بنیادین انسان‌هاست و به این ترتیب بیمه همگانی جهانی هم به عنوان ابزاری برای دستیابی به این حق به رسمیت شناخته شده است. بر اساس این سند بیمه همگانی جهانی عبارت است از «موقعیتی که هر فرد در جامعه بتواند از خدمات درمانی که به آن نیاز دارد بدون آنکه به مشکلات مالی برخورَد برخوردار شود.»

سند راهبردی سازمان ملل در زمینه نظام درمان کارآمد همچنین خواهان تلاش‌های بیشتر برای کنترل همه‌‌گیری ویروس کرونا از طریق تست‌های بیشتر، قرنطینه افراد مبتلا و رهگیری ارتباطات فرد مبتلا با دیگران، پرستاری و مراقبت از مبتلایان و نیز ضرورت تداوم خدمات درمانی به سایر بیماران شده است. گوترش در ادامه سخنانش گفت:

«کووید-۱۹ به طور غیرمستقیم سبب مرگ بیماران قلبی و سرطانی هم می‌شود. علاوه بر این دسترسی به بیمارستان‌های روانی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن هم نباید تحت تأثیر همه‌‌گیری ویروس کرونا در جهان قرار گیرد.»

گوترش همچنین خواهان دسترسی همه کشورها به پروتکل‌های درمانی تازه بیماری کووید-۱۹ و توزیع عادلانه واکسن ضد کرونا شد. دبیرکل سازمان ملل گفت:

«واکسن ضد کرونا اگر تولید شود، در اختیار همگان قرار دارد و همگان هم می‌بایست در همه جای جهان به آن دسترسی داشته باشند.»

سازمان جهانی بهداشت سه‌شنبه گذشته اعلام کرد تاکنون احتمالاً صدها میلیون نفر از جمعیت جهان به ویروس کرونا آلوده شده‌اند. بر اساس آمارهای رسمی از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا در جهان ابتلای قطعی ۳۵ میلیون نفر به بیماری کووید-۱۹ شناسایی شده و به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: