در حالی‌که فرانسه، روسیه و آمریکا، سه کشور گروه مینسک قصد دارند نشستی در ژنو درباره درگیری‌های قره‌باغ برگزار کنند، نبردها در این منطقه همچنان ادامه دارد. برخی از رسانه‌های خارجی گفته‌اند که این تنش‌ها به زیان ایران است.

درگیری‌های نظامی آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ ـ عکس از فیلم‌های یوتیوب

به‌گزارش رویترز، آذربایجان اعلام کرد که شهر گنجه در ساعات اولیه پنج‌شنبه ۸ اکتبر / ۱۷ مهر توسط نیروهای ارمنی بمباران و یک غیرنظامی نیز در منطقه گُرانبوی کشته شد.

آذربایجان همچنین گفته است که سایر روستاهای منطقه نیز توسط نیروهای منطقه قره‌باغ مورد هدف قرار گرفته‌اند.

مقامات آذربایجانی می‌گویند از زمان از سرگیری درگیری‌ها در تاریخ ۲۷ سپتامبر / ۶ مهر، ۳۰ غیرنظامی کشته شده‌اند. آن‌ها از شمار نظامیان کشته‌شده خود چیزی نمی‌گویند.

مقامات قره‌باغ شمار کشته‌شدگان نظامی خود را ۳۵۰ نفر و غیرنظامیان را ۱۹ نفر اعلام کرده‌اند. آن‌ها روز پنج‌شنبه گفتند که وضعیت جبهه‌ها در طول شب گذشته تغییری نکرده است و تنها به برخی مناطق استپاناکرت، مرکز قره‌باغ، موشک‌هایی شلیک و یا آتش توپخانه گشوده شد.

فرانسه، روسیه و آمریکا، کشورهای موسوم به گروه مینسک که نقش میانجی در تنش‌های قره‌باغ را از سال ۱۹۹۲ داشته‌اند، امیدوارند که طرف‌های متخاصم را متقاعد کنند تا با آتش‌بس موافقت کنند و پشت میز مذاکره بنشینند.

انتظار می‌رود جیحون بایرام‌اوف، وزیر امور خارجه آذربایجان در نشستی در ژنو که امروز پنج‌شنبه ۸ اکتبر / ۱۷ مهر برگزار خواهد شد با نمایندگان سه کشور میانجی دیدار کند اما زهراب مناتساکانیان، همتای ارمنی او قصد آمدن به ژنو را ندارد. او می‌خواهد دوشنبه آینده در مسکو با نمایندگان فرانسه، روسیه و آمریکا ملاقات کند.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه روز گذشته (چهارشنبه) اعلام کرد که هدف پاریس، مسکو و واشنگتن «توقف فوری و بدون قید و شرط درگیری‌ها و آغاز مذاکره است».

ترس از گسترش درگیری‌ها در سطح بین‌المللی افزایش یافته است. روابط نزدیک ترکیه با جمهوری آذربایجان، متهم ساختن آنکارا به دخالت در درگیری‌های نظامی قره‌باغ توسط پاریس و توافق دفاعی روسیه و ارمنستان از جمله عوامل این نگرانی‌ها هستند.

سایت خبری اوراسیا تایمز در تحلیلی نوشته است ادامه درگیری‌های قره‌باغ به زیان ایران است.

به‌نوشته این سایت، ایران که با مشکلات اقتصادی دست به‌گریبان است، در حالی که تلاش کرده نقش بی‌طرف در درگیری‌های قفقاز ایفا کند در میان چند مشکل گرفتار است. از یک سو یک مشکل جمعیت آذربایجانی‌های ایران است که از جمهوری آذربایجان حمایت می‌کنند و چند امام جمعه مناطق آذری نیز همین موضع را گرفته‌اند، و از سوی دیگر ایران از روسیه سلاح می‌خرد و با این کشور روابط تنگاتنگی دارد در حالی‌که روسیه از ارمنستان حمایت می‌کند.

این سایت نوشته است:

«زمان آن فرا رسیده که خرد حاکم شود و ایران برای مداخله ابتکار عمل را در پیش بگیرد زیرا تأثیر مستقیم این سناریو بر سیاست ایران نیز تأثیر می‌گذارد.»

اوراسیا تایمز تأکید کرده است که اگر ایران از آذربایجان حمایت نکند، نیروهای خارجی ممکن است تنش‌ها را چنان مهندسی کنند که اختلافات قومی در ایران را دامن بزنند و آذربایجانی‌ها به‌دنبال جدایی از ایران بروند.

با این حال به‌گفته این سایت «مسئله این است که ایران بین حمایت کامل ترکیه از آذربایجان و حمایت روسیه از ارمنستان قرار دارد».

روز گذشته (چهارشنبه) الهام علی‌اوف رئیس جمهوری آذربایجان مواضع مقامات رسمی ایران در مناقشه قره‌باغ را عادلانه دانست.

علی‌اوف گفت:

«ایران از اقدام قانونی آذربایجان حمایت کرد. یکی دو روز پیش مقامات رسمی ایران گفتند که امیدوارند اشغالگری پایان یابد و لازم است تمامیت ارضی آذربایجان احیا شود و آوارگان به سرزمین خود بازگردند. این هم موضعی منصفانه است.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در جلسه چهارشنبه ۱۶ مهر هیئت دولت گسترش درگیری‌ها در قره‌باغ را مسئله امنیت مرزهای ایران دانست و گفت:

«خیلی باید حواس‌مان جمع باشد که این جنگ به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل نشود و گسترش پیدا نکند».

وزارت امور خارجه ایران در این مدت چند بار خواهان پایان درگیری‌ها در قره‌باغ شده است.

با این حال علی‌اکبر ولایتی، مشاور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، سه‌شنبه ۱۵ مهر از آذربایجان دفاع کرد و گفت:

«ما می‌خواهیم که ارمنستان بخش‌های اشغال‌شده را به جمهوری آذربایجان بازگرداند.»

بیشتر بخوانید: