محمدرضا شجریان، استاد آواز و موسیقی سنتی ایران پنج‌شنبه ۱۷ مهر در بیمارستان جم تهران درگذشت. شمار زیادی از سوگواران او در برابر بیمارستان گرد آمدند. شعارهای مردم سیاسی شد و در نهایت نیروهای یگان ویژه به سوگواران شجریان حمله کردند.

حضور مأموران پلیس در برابر بیمارستان جم پس از درگذشت محمدرضا شجریان ــ عکس: شبکه‌های اجتماعی

ویدئوهای به‌اشتراک‌ گذاشته‌شده از تجمع سوگواران شجریان در برابر بیمارستان جم نشان می‌دهد که یگان ویژه نیروی انتظامی به مردم حمله می‌کنند.

گزارش‌ها از زد و خورد در نزدیکی بیمارستان جم و سرداده شدن شعار «مرگ بر دیکتاتور» خبر می‌دهند. شبکه خبری «یورو نیوز» ابتدا خبر درگیری‌ها را بازتاب داد.

ویدئوهای بازنشرشده زیر صحنه‌هایی از حمله نیروهای امنیتی به مردم را به تصویر می‌کشد:

در ویدئوی زیر که با شرح «لحظاتی پیش از حمله یگان ویژه» منتشر شده است، شعار «مرگ بر دیکتاتور» به گوش می‌رسد:

پس از انتشار خبر درگذشت محمدرضا شجریان،‌ دوستداران او به سرعت در برابر بیمارستان جم گرد آمدند. شعارهای سرداده‌شده نیز به سرعت سیاسی شد.

بر اساس ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، سوگواران شجریان در برابر بیمارستان ترانه معروف «مرغ سحر» را جمعاً خواندند و سپس علیه صداوسیمای جمهوری اسلامی که شجریان را ممنوع‌الصدا کرده بود، شعار دادند: «ننگ ما، ننگ ما، صداوسیمای ما».

پس از حمایت محمدرضا شجریان از جنبش سبز، پخش تصویر او از تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی ممنوع شد. پس از مرگ برجسته‌ترین استاد آواز و موسیقی سنتی ایران، اما اکنون شبکه‌های تلویزیونی جمهوری اسلامی در حال پخش صدا و تصویر او هستند.

مردم معترض همچنین در خیابان‌های منتهی به بیمارستان جم شعار سر دادند که «دیکتاتور بمیرد / شجر هرگز نمیرد»:

محمدرضا شجریان در ۸۰ سالگی و پس از یک دوره بیماری طولانی درگذشت.

محمدرضا کلائی، شهردار مشهد در حساب اینستاگرامی خود تأیید کرد که استاد آواز سنتی ایران در مشهد در «توس» در آرامگاه فردوسی و در کنار کسانی همچون مهدی اخوان ثالث، شاعر نامدار معاصر به خاک سپرده خواهد شد.

در همین زمینه: