دونالد ترامپ گفته است که آمریکا نیروهای نظامی خود را تا پایان سال جاری میلادی از افغانستان خارج می‌کند. این تاریخ زودتر از موعدی است که پیشتر اعلام شده بود. اکنون مقام‌های پنتاگون از این گفته‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند، اما طالبان از آن استقبال می‌کند.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، مقام‌های پنتاگون با ادعای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریكا مبنی بر این‌كه همه سربازان آمریكایی تا پایان سال از افغانستان خارج می شوند مخالفت کرده‌اند. آن‌ها گفته‌اند که از چنین طرحی آگاهی ندارند و هیچ دستوری برای تسریع در روند بازگرداندن نیروها از افغانستان دریافت نکرده‌اند.

اظهارات ترامپ در توئیتر مقام‌های پنتاگون و دولت آمریکا را نگران کرده است. آن‌ها از این بیم دارند که تعیین یک تاریخ قطعی برای خروج نیروها بر مذاکرات برای نهایی کردن توافق صلح بین طالبان و دولت افغانستان تأثیر منفی بگذارد.

آن‌ها همچنین می‌ترسند که عقب‌نشینی عجولانه نیروهای آمریکایی از افغانستان آن‌ها را مجبور به باقی گذاشتن تجهیزات حساس نظامی در این کشور کند. این مقام‌ها همچنین تأکید می‌کنند که طالبان هنوز الزام‌های کاهش خشونت علیه افغان‌ها که یکی از عناصر اصلی برنامه خروج آمریکا از افغانستان است را برآورده نکرده‌اند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه ۷ اکتبر / ۱۶ مهر در توئیتر اعلام کرد که آمریکا تمامی نیروهای خود را تا پایان سال جاری از افغانستان خارج می‌کند. او نوشت:

«ما باید گروه کوچک باقی‌مانده از مردان و زنان شجاع خود را که در افغانستان خدمت می‌کنند تا کریسمس به کشور بازگردانیم!»

ترامپ صبح پنج‌شنبه بار دیگر در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز بر این سخنان تأکید کرد. او گفت:

«ما در افغانستان ۴۰۰۰ سرباز داریم. من آن‌ها را تا پایان سال به خانه بازمی‌گردانم. اکنون که ما داریم با هم صحبت می‌کنیم آن‌ها در حال بازگشت به خانه‌اند. ۱۹ سال کافی است. آن‌ها به عنوان پلیس عمل می‌کنند، و نه به‌عنوان نیروی نظامی.»

چندین مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود تا بتوانند درباره جزئیات حساس نیروهای نظامی صحبت کنند، گفته‌اند که هیچ برنامه‌ای برای مهلت جدید اعلام‌شده از سوی ترامپ ندارند. در مقابل، آن‌ها به اظهارات رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی آمریکا اشاره کردند که گفته بود ایالات متحده در حال حاضر کمتر از پنج هزار سرباز در افغانستان دارد که تا اوایل سال ۲۰۲۱ به دو هزار و ۵۰۰ نفر کاهش خواهد یافت. براساس برنامه قبلی اعلام‌شده، قرار بود شمار نیروهای آمریکایی تا ماه نوامبر به چهار تا پنج هزار نفر کاهش یابد.

اوبراین در مراسمی در دانشگاه نوادای لاس وگاس گفت:

«سرانجام این خود افغان‌ها هستند که باید توافق‌نامه صلح را امضا کنند. … این پیشرفت کُند خواهد بود. پیشرفت سختی خواهد بود، اما ما فکر می‌کنیم که این یک گام ضروری است و معتقدیم که آمریکایی‌ها باید به خانه خود بازگردند.»

اختلاف نظر ترامپ و اوبراین هنوز از سوی دولت آمریکا روشن نشده است.

آمریکا در توافق‌نامه‌ای که در ۲۹ فوریه سال جاری میلادی (۱۰ اسفند ۱۳۹۸) با گروه طالبان در قطر امضا کرد، تعهد داد که همه سربازان خود را تا ۱۸ ماه دیگر یعنی تا اواسط سال ۲۰۲۱ از افغانستان خارج می‌کند. گروه طالبان نیز وعده داد که نمی‌گذارد تروریست‌ها از خاک افغانستان برای مقابله با آمریکا و متحدان‌ آن استفاده کنند. واشنگتن هنگام امضای توافق‌نامه با طالبان حدود ۱۳ هزار سرباز در افغانستان داشت.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان از اظهارات اخیر ترامپ استقبال کرد و آن را گامی مثبت در اجرای توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان دانست.

او گفت طالبان «به محتوای توافق متعهد هستند و امیدوارند در آینده روابط خوب و مثبتی با همه کشورها، از جمله ایالات متحده برقرار شود.»

توئیت غافلگیرانه ترامپ در اواخر روز چهارشنبه در حالی منتشر شد که طالبان و دولت افغانستان در حال انجام مذاکرات صلح در دوحه قطر هستند.

این گفت‌وگوها تاکنون کُند بوده است؛ زیرا دو طرف درگیر پیچیدگی‌های چگونگی دستیابی به توافق شده‌اند و هفته‌ها به بحث درباره قوانین شرع اسلام و چگونگی تأثیر آن بر مذاکرات گذشته است.

با این حال دو طرف با بازگشت زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان به منطقه، پشت میز مذاکره باقی مانده‌اند. از این گفت‌وگوها اطلاعات کمی به‌دست آمده است.

طالبان هرگز جزئیات تعهداتی را که در توافق صلح فوریه با ایالات متحده تقبل کرده‌اند را هم شرح نداده‌اند و واشنگتن نیز با ذکر نگرانی‌های امنیتی از ارائه جزئیات خودداری کرده است.

در حالی که طرف‌های درگیر در دوحه مذاکره می‌کنند تا چهره افغانستان پس از جنگ را بررسی کنند، واشنگتن و ناتو شمار نیروهای خود را کاهش داده‌اند.

ترامپ مدت‌هاست که قول داده است به دخالت آمریکا در افغانستان پایان دهد و معتقد است که توافق با طالبان نیازی به توافق دو طرف افغان قبل از خروج واشنگتن ندارد.

بیشتر بخوانید: