پس از اعتراضات تازه در قرقیزستان در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی این کشور دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد که نخست‌وزیر و کابینه دولت منحل و وضعیت فوق‌العاده در بیشکک برقرار می‌شود.

سورنبای جینبکف، رئیس جمهوری قرقیزستان ـ عکس از shutterstock

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری قرقیزستان جمعه ۹ اکتبر / ۱۸ مهر در بیانیه‌ای گفت سورنبای جینبکف، رئیس جمهوری این کشور فرمانی را امضا کرده است که بر مبنای آن بر کوباتبک بورونوف، نخست‌وزیر و دیگر اعضای کابینه برکنار شده‌اند.

براساس این بیانیه، دولت کنونی تا زمان تشکیل دولت جدید به مسئولیت‌های خود ادامه خواهد داد.

دفتر ریاست جمهوری قرقیزستان همچنین اعلام کرد که مقررات منع رفت و آمد در بیشکک، پایتخت این کشور وضع و اقدامات امنیتی تشدید می‌شود. وضعیت فوق‌العاده هر شب از ساعت ۲۰ به وقت محلی اعمال می‌شود و تا تاریخ ۲۱ اکتبر / ۳۰ مهر ادامه خواهد داشت.

افزون بر این، نیروهای نظامی در پایتخت مستقر خواهند شد. گفته شده که آن‌ها قرار است از غیرنظامیان محافظت و از درگیری مسلحانه جلوگیری کنند.

امروز نیز درگیری‌های شدیدی بین طرفداران اردوگاه‌های سیاسی رقیب در بیشکک رخ داد. سورنبای جینبکف ساعاتی پس از این درگیری‌ها اعلام کرده بود که آماده است کناره‌گیری کند تا هرج ومرج در کشور پایان یابد.

رئیس جمهوری قرقیزستان گفت به محض تعیین تاریخ برای برگزاری انتخابات جدید و تأیید تغییرات دولت توسط پارلمان آماده است از سمت خود استعفا کند.

پس از انتخابات پارلمانی یکشنبه گذشته در قرقیزستان که با ادعای تقلب در آن همراه بود، معترضان به نتایج انتخابات به خیابان‌ها آمدند، ساختمان پارلمان را به تصرف خود درآوردند و سپس به مقر دفتر ریاست جمهوری قرقیزستان حمله کردند.

با ادامه اعتراضات، کمیسیون انتخابات نتایج انتخابات را لغو کرد و اعلام شد که نخست‌وزیر، رئیس پارلمان و چندین شهردار استعفا داده‌اند و رئیس جدید پارلمان یکی از چهره‌های مخالف را به‌عنوان نخست‌وزیر برگزیده است. «شورای هماهنگی مردمی»، متشکل از ۱۳ حزب اپوزیسیون نیز اعلام کرد قدرت را به‌دست گرفته و پارلمان را منحل کرده است.

با این حال درگیری‌ها میان گروه‌های سیاسی در این کشور ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: