حسن روحانی از تمهیدات سخت‌گیرانه جدید برای مقابله با شیوع ویروس جدید کرونا در ایران خبر داد. به گفته رئیس‌جمهوری ایران،‌ جریمه‌های مالی برای نقض مقررات کرونا در نظر گرفته شده است. همزمان سخنگوی دولت نیز از کنترل مبتلایان به کووید‌-۱۹ از طریق موبایل خبر داد.

استفاده از ماسک در تهران اجباری شده است ــ عکس: تسنیم

حسن روحانی روز شنبه ۱۹ مهر در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا سازوکار اخذ جریمه از متخلفان بهداشتی را اعلام کرد. به گفته رئیس‌جمهوری ایران، جریمه فرد مبتلایی که از قرنطینه خارج شود، ۲۰۰ هزار تومان است و اگر کسی خارج از خانه ماسک بر صورت نداشته باشد، ۵۰ هزار تومان جریمه خواهد شد.

این جریمه‌ها به گفته روحانی به حسابی متعلق به وزارت بهداشت و درمان واریز خواهند شد:

«این جریمه‌ها باید به حسابی که امروز توسط وزارت بهداشت و درمان اعلام می شود واریز بشوند و اگر فردی پرداخت نکرد از راه‌های دیگر به عنوان بدهکاری آن افراد اقدام می‌کنیم که جزو مصوبات امروز ستاد ملی کرونا بود.»

بر اساس مقررات جدید، نیروی انتظامی و بسیج مشخصات افراد متخلف را ثبت و به آنها اعلام می‌کنند تا ظرف دو هفته جریمه را به حساب وزارت بهداشت واریز کنند.

این نظارت مخفیانه خواهد بود و به گفته رئیس‌‌جمهوری اسلامی، افرادی که بدون ماسک تردد می‌کنند، شاید در خیابان با تذکر مواجه نشوند، اما «به او ابلاغ خواهد شد که چه روزی در چه خیابانی بدون ماسک بوده است و ۵۰ هزار تومان جریمه را موظف هستید پرداخت کنید.»

با شدت‌ گرفتن شیوع کرونا، طرح «استفاده از ماسک از خانه تا خانه» در تهران آغاز و استفاده از ماسک اجباری شده است.

حسن نوروزی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس روز پنج‌شنبه ۱۷ مهر در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از تصویب طرحی سه فوریتی در مجلس خبر داده بود که بر اساس آن ناقضان پروتکل‌های اعمال شده در دوران کرونا جریمه نقدی می‌شوند.

از سوی دیگر، علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز شنبه درباره شیوه کنترل قرنطینه مبتلایان به کرونا از نظارت و ردگیری موبایلی خبر داد.

به گفته ربیعی، «هر فردی که در آزمایشگاه به او اعلام شده باشد که مبتلاست، از شیوه‌های مختلف از جمله ردیابی موبایل مورد کنترل قرار می‌گیرد و در صورت خروج از خانه، جرایم سنگینی به وی تعلق می‌گیرد.»

شماری دیگر از کشورها همچون اسرائیل نیز با استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل بیماران کرونایی را ردگیری می‌کنند. فعالان حریم خصوصی و حقوق دیجیتال در جهان نسبت به امکان سوء‌استفاده از گسترش ابزارهای نظارتی به بهانه کووید‌-۱۹ هشدار داده‌اند.

سخنگوی دولت گفته که میزان استفاده از ماسک در تهران در دوره اخیر به «زیر ۴۰ درصد» رسیده است.

ربیعی یکی از مشکلات پیش‌رو در مقابله با کرونا را کمبود وسایل حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ خواند و دلیل آن را تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران دانست.

سه هفته بعد از ورود ایران به موج سوم همه‌گیری ویروس کرونا تعداد مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ دو برابر افزایش یافته است. ظرفیت بیمارستان‌ها در پایتخت تکمیل شده است.

میزان شیوع کرونا از ابتدای همه‌گیری تا کنون ــ‌ نمودار: ایرنا

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت جمعه ۱۸ مهر با اشاره به تراکم بیماران کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها و انتظار کشیدن برای خالی شدن تخت، نسبت به استفاده بی‌رویه از دستگاه‌های اکسیژن و سی‌تی‌اسکن هشدار داد و گفت:

«الان در بیمارستان‌ها دچار تراکم بیمار هستیم. هر روز تعدادی از بیماران کرونایی در اورژانس هستند و انتظار می‌کشند تا تخت‌ها برای بستری خالی شود و به محض آنکه بستری می‌شوند، دوباره بیمارهای جدیدی به اورژانس اضافه می‌شوند.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و فرمانده کل قوا به سپاه پاسداران دستور احداث بیمارستان‌های صحرایی و خدمات‌رسانی به مبتلایان به کووید-۱۹ را داده است.

حسن روحانی شنبه وعده داد که ایران تست‌های تشخیص سریع کرونا را وارد کند و از ساخته‌ شدن این نوع تست‌ها در داخل ایران نیز خبر داد.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شنبه ۱۹ مهر با اعلام آخرین آمار مربوط به همه‌گیری ویروس جدید کرونا در ایران از مرگ ۱۹۵ تن دیگر در طی ۲۴ ساعت خبر داد و گفت:‌ «در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ۱۹ مهر بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی سه هزار و ۸۷۵ بیمار جدید مبتلا به کووید‌ـ‌۱۹ در کشور شناسایی شد.»

بدین‌ترتیب مجموع مبتلایان به کرونا بر اساس آمار رسمی به ۴۹۶ هزار و ۲۵۳ تن رسید که از میان آنها ۲۸ هزار و ۲۹۳ تن تا ظهر شنبه جان باخته‌اند. آمار واقعی بیش از این است.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از افزایش شهرستان‌های قرمز به ۱۸۷ شهر خبر داد و گفت که ۳۰ استان در وضعیت قرمز یا هشدار قرار دارند. به گفته او، استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز، و استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

بر اساس مقررات جدید همچنین اصنافی که از محدودیت‌های تعیین‌شده تخلف کنند، ابتدا تذکر دریافت می‌کنند، سپس ۳۰۰ هزار تومان و در مرحله سوم یک میلیون تومان جریمه می‌شوند و بالاخره در مرحله چهارم پلمپ خواهند شد.

در تاکسی‌ها نیز در صورت مشاهده تخلف راننده شخصاً ۱۰۰ هزار تومان و به ازای هر مسافر متخلف ۲۰ هزار تومان جریمه خواهد شد.

در همین زمینه: