رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در اظهارنظری که به سرعت به نقد کشیده شد،‌ از صدور مجوز شکار حیوانات نر مسن دفاع کرد. اندکی بعد مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست صدور مجوز را در دوران کرونا رد کرد.

عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست (راست) و شهاب الدین منتظمی مدیرکل حیات وحش سازمان (چپ)

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست،‌ عیسی کلانتری، رئیس این سازمان شنبه ۱۹ مهر درباره صدور مجوز شکار برای شکارچیان داخلی و خارجی گفت:‌

«بر مبنای کارشناسی، هر سال تعدادی مجوز شکار برای شکارچیان داخلی و خارجی صادر می‌شود و حیوانات نر که بالای ۹ سال عمر دارند، می‌توانند شکار شوند زیرا عمر مفید هر حیوان ۱۰ تا ۱۱ سال است.»

به گفته عیسی کلانتری، سال گذشته ۲۵۰ مجوز شکار صادر شده و شکارچیان خارجی برای شکار «هر رأس حیوان» حدود « ۲۰ هزار دلار» می‌پردازند.

فعالان محیط زیست پیش از این نسبت به صدور مجوز شکار برای شکارچیان خارجی در فصل زاد و ولد به سازمان محیط زیست اعتراض کرده بودند.

امضای تفاهمنامه‌ای میان معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق ملی محیط زیست در بهمن‌ماه سال ۹۶، باعث شده شکارچیان خارجی در فصل زاد و ولد حیوانات به ایران بیایند.

اندکی بعد از انتشار اظهارنظر کلانتری، به گزارش سایت سازمان محیط زیست، شهاب‌الدین منتظمی مدیرکل دفتر حیات ‌وحش سازمان محیط زیست  شنبه ۱۹ مهر گفت که صدور پروانه شکار متوقف شده و موضوع صدور مجوز را تکذیب کرد: ‌

«اخیرا در فضای مجازی درباره صدور مجوز شکار اخباری منعکس شده مبنی بر اینکه سازمان محیط زیست نسبت به پروانه شکار اقدام کرده است و حتی قیمت‌هایی را هم برای شکار گونه‌ها تعیین کرده است. این موضوع را کاملا رد می‌کنم».

منتظمی با دفاع از پیشینه صدور مجوز به دست سازمان، گفت که همه‌گیری ویروس کرونا مانع صدور مجوز شده است:

«اکنون به دلیل ویروس کرونا صدور پروانه شکار متوقف است و زمان صدور مجوزها مشخص نیست و هنوز هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است و اگر شرایط به همین منوال باشد قطعا مجوزی صادر نخواهد شد.»

عیسی کلانتری در حالی حامی صدور مجوز شکار است که معصومه ابتکار، رئیس پیشین سازمان حفاظت محیط زیست صدور مجوزها را از ۱۳۹۳ ممنوع کرد.

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران با انتشار این عکس آن را به شکار گراز توسط شکارچیان اسپانیایی در جنگل‌های منطقه رستم کلا از توابع بهشهر نسبت داده بود

ابتکار گفته بود پیش از سال ۹۳ زیستگاه‌های ایران «جولانگاه» شکارچیان خارجی بوده؛ تا آنجا که سال ۹۱ در سکوت کامل خبری، یک‌سوم «نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست» متعلق به شکارچیان و محل نمایش سلاح بوده است.

به گزارش سایت سازمان محیط زیست، کلانتری شنبه ۱۹ مهر دورنمایی سرتاسری از وضعیت محیط زیست ایران نیز ارائه داد، بزرگترین مشکل پیش رو را کماکان «مشکل آب» دانست و گفت:

«اگر بخواهیم همچون امروز از ۱۰۰ درصد منابع آبی تجدیدپذیر خود استفاده کنیم، برخی فضاها در آینده نه چندان دور دیگر قابل زیست نخواهد بود. استاندارد های جهانی حداکثر ۴۰ درصد است.»

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از وقوع ۱۱۰۰ فقره آتش سوزی در شش ماه نخست سال جاری خبر داد و گفت که ده‌ها هزار هکتار از جنگل های زاگرس در خطر از بین رفتن هستند.

در همین زمینه: