با گذشتن کمتر از یک شبانه‌روز از توافق بر سر آتش‌بس در قره‌باغ، آذربایجان ارمنستان را به حمله سنگین راکتی به یک منطقه مسکونی در گنجه و کشتن دست کم ۷ غیرنظامی متهم کرد. از سوی مقابل ارمنستان دست داشتن در این حمله را تکذیب کرد و آذربایجان را متهم کرد که همچنان به حمله به استپاناکرت ادامه می‌دهد. تداوم درگیری‌ها سرنوشت توافق آتش‌بسی را که روز شنبه با پادرمیانی روسیه حاصل شد، در پرده ابهام قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز مقام‌های آذربایجان یکشنبه ۱۱ اکتبر/۲۰ مهر از حمله راکتی ارمنستان به گنجه، دومین شهر بزرگ آذربایجان، و کشته‌شدن ۵ نفر و زخمی شدن دست کم ۲۸ تن در این حمله خبر دادند. آذربایجان همچنین ارمنستان را به نقض کنوانسیون ژنو مبنی بر محافظت از غیرنظامیان در درگیری‌های نظامی متهم کرد. شبکه الجزیره به نقل از وزارت دفاع آذربایجان تعداد کشته‌ها را دست کم ۷ نفر اعلام کرده است.

خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه با تکیه بر اظهارات خبرنگار محلی خود تخریب یک ساختمان بزرگ مسکونی در گنجه، بیرون کشیدن اجساد از خرابه‌ها و آسیب به ساختمان‌ها و خودروهای اطراف را تایید کرده‌اند. رویترز اما گفته قادر به تایید تعداد کشته‌شدگان و زخمی‌ها نیست.

حکمت حاجی‌اف، دستیار رئیس جمهوری آذربایجان در اظهارات خود مدعی شد ارمنستان در این حمله از راکت‌انداز‌های روسی اسمرچ استفاده کرده است.

وزارت دفاع ارمنستان اما اظهارات مقام‌های آذربایجان را «مطلقاً دروغ» خواند و آذربایجان را متهم کرد که همچنان به حمله به مناطق پرجمعیت قره‌باغ از جمله استپاناکرت، بزرگترین شهر این منطقه ادامه می‌دهد.

آذربایجان همچنین می‌گوید ارمنستان حمله ناموفق راکتی را به یک نیروگاه برق در مینگه‌چویر،‌ چهارمین شهر بزرگ آذربایجان انجام داده‌ است. نیروهای ارمنی در قره‌باغ اما این حمله را تکذیب کرده‌اند.

آرائیک هاراتیونیان، رهبر خودخوانده قره‌باغ اوضاع در این منطقه را در صبح یکشنبه آرام توصیف کرد اما گفت نمی‌داند این وضعیت چقدر طول خواهد کشید و اوضاع در مناطق مرزی پرتنش است.

او نیروهای آذربایجان را به تلاش ناموفق برای تصرف روستای «هادروت» متهم کرد و گفت فرآیند تبادل زندانیان میان دو طرف باید امروز یکشنبه آغاز می‌شد اما این‌که این توافق انجام خواهد شد و زمان آن، هنوز مشخص نیست.

پس از نزدیک به دو هفته درگیری‌های خونبار در ناگورنو قره‌باغ، در نخستین ساعت‌های دیروز شنبه ارمنستان و آذربایجان با میانجی‌گری روسیه، بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی، تبادل اسرای جنگی و جمع‌آوری اجساد کشته‌شدگان توافق کرده بودند.

بخوانید:‌ موافقت ارمنستان و آذربایجان با آتش‌بس

در این نشست سه‌جانبه که در مسکو برگزار شد، زوراب منتاسکانیان و جیحون بایراموف، وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان به میزبانی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، پس از ۱۰ ساعت مذاکره در مورد یک سند مشترک و برقراری آتش بس در منطقه قره باغ به توافق رسیدند.

منابع محلی اما دقایقی بعد از اجرای آتش بس از شنیده شدن چند صدای تبادل آتش توپخانه و پرتاب خمپاره بین دو طرف خبر دادند. طرفین نیز بلافاصله یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کردند.  آذربایجان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که باوجود برقراری آتش‌بس از ساعت ۱۲ روز شنبه ۱۰ اکتبر/ ۱۹ مهرماه، ارتش ارمنستان به مواضع آذربایجان در آغ‌دره- ترتر و فضولی- جبرئیل، حمله کرده است. از سوی مقابل وزارت دفاع ارمنستان هم اعلام کرده نیروهای آذری پنج دقیقه پس از برقراری آتش‌بس، حمله جدیدی را در منطقه قره‌باغ کوهستانی آغاز کرده‌اند.

دور تازه مناقشه قره‌باغ از یکشنبه ۲۷ سپتامبر/ششم مهر آغاز شد. براساس برآوردها دست‌کم ۴۰۰ نفر در این درگیری‌ها کشته یا زخمی شده‌اند اما رقم دقیق آن مشخص نیست.

در همین زمینه: