موج گرانی در ایران همچنان ادامه دارد. در حالی‌که قیمت لوازم خانگی همین چند ماه پیش ناگهان به‌شدت افزایش یافته بود، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی می‌گوید به‌دلیل آن‌که ارز گران‌تر می‌شود و مؤلفه‌های تولید لوازم خانگی ۱۳۰ درصد افزایش قیمت داشته‌‌اند، تولیدکنندگان با قیمت‌های کنونی نمی‌توانند به تولیدات خود ادامه دهند و باید قیمت لوازم خانگی بار دیگر افزایش یابد.

گرانی لوازم خانگی در ایران ـ عکس از آرشیو

عباس هاشمی، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران سه‌شنبه ۲۲ مهر خواهان افزایش بیشتر قیمت لوازم خانگی شد. او از گرانی مواد تولید خبر داد و گفت:

«به‌طور متوسط آلومینیوم ۱۵۴درصد، فولاد ۲۱۲ درصد، برنج ۱۳۱ درصد و مس ۱۱۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته و این در حالی است که تولیدکنندگان لوازم خانگی در خردادماه امسال مجاز شدند قیمت‌های خود را حدود ۲۵ درصد افزایش دهند. همچنین با در نظر گرفتن یورو، میانگین نرخ ارز در این صنعت در مهرماه امسال نسبت به سال گذشته ۱۶۳ درصد افزایش داشته است.»

به‌گفته او براین اساس نرخ برخی از کالاها باید پنج تا شش برابر قیمتی باشد که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین کرده است. به‌عنوان مثال اگر کالاها براساس افزایش قیمت مواد اولیه قیمت‌گذاری می‌شد در مهرماه امسال می‌بایست آبگرمکن ۱۳۴ درصد افزایش قیمت می‌داشت.

هاشمی می‌گوید:

«با در نظر گرفتن این شرایط قیمت‌گذاری برای محصولات لوازم خانگی امکان‌پذیر نیست و ورود سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار به بازار لوازم خانگی بلاموضوع است. (…) باید هرچه زودتر درباره این بازار تعیین تکلیف نهایی صورت گیرد.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ۲۹ خرداد با اشاره به رشد غیرقابل تحمل قیمت لوازم خانگی گفته بود:

«در زمینه لوازم خانگی مقرراتی وضع شد و سازمان حمایت و تعزیرات همه به میدان آمدند و انشالله با یک قیمت مقرری بازار کنترل می‌شود‌.»

با سخنان جدید دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران به‌نظر می‌رسد که «انشاللهِ» حسن روحانی نتیجه‌ای نداده است.

۷۵ درصد از بازار لوازم خانگی در ایران را ۱۰ برند خارجی به‌ویژه محصولات کره جنوبی در انحصار گرفته بودند. با خروج آمریکا از برجام شرکت‌های کره‌ای هم که تا آن زمان ۲۵ برابر بیش از کل حجم مبادلات تجاری ایران و آمریکا با ایران روابط تجاری داشتند از کشور خارج شدند. سیستم مالی ایران و کره جنوبی قطع شد و تولیدکنندگان ناگزیر شدند قطعات مورد نیاز لوازم خانگی را با دلار گران‌قیمت از کشورهای دیگر وارد کنند.

به یک معنا از یک طرف وابستگی بازار به دلار گران‌قیمت و از طرف دیگر ناتوانی تولیدکنندگان داخلی در تولید لوازم خانگی (و خودرو) قیمت‌ها را نجومی کرده است. در همان حال حداقل دستمزد هم از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فراتر نرفت.

عباس هاشمی می‌گوید درخواست انجمن صنایع لوازم خانگی این است که تصمیمات گرفته‌شده در زمینه فولاد و خودرو شامل صنعت لوازم خانگی هم بشود زیرا به‌گفته او «طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار در سال ۱۳۹۷ صرفاً ۲۵ قلم محصولی که از ارز دولتی استفاده می‌کنند مشمول قیمت‌گذاری هستند؛ بنابراین تولیدکنندگان معتقدند طبق مستنداتی که به سازمان حمایت ارائه داده‌اند باید افزایش قیمت داشته باشد».

در ماه‌های اخیر افزایش قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی با خودرو و مسکن مسابقه گذاشته است. مرتضی میری، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ۱۶ مردادماه سال جاری گفته بود «قیمت‌ها نسبت به قبل از تحریم سه برابر و امسال هم حدود ۲۵ درصد افزایش داشته است». میری کمبود نقدینگی، عدم اختصاص ارز و ماندن مواد اولیه در گمرک را از عوامل کاهش تولید دانسته بود. به‌گفته او ارز با قیمت ۱۱ هزار تومان به دست تولیدکنندگان می‌رسد و به همین دلیل قیمت‌ها کاهش نمی‌یابد. او همچنین از افزایش قاچاق لوازم خانگی خبر داد و گفت: «علی‌رغم ممنوعیت واردات، شاهد وجود برند‌های مختلف خارجی در سطح بازار هستیم».

قیمت ارز به‌ویژه در روزهای اخیرافزایش شدیدی یافته است. روز یکشنبه ۲۰ مهر بهای هر دلار در بازار آزاد از ۳۱ هزار تومان فرا‌تر رفت که رقمی بی‌سابقه است.

دلار در فروردین امسال در محدوده ۱۵ هزار تومان قرار داشت. خردادماه از مرز ۲۰ هزار تومان عبور کرد و تا پایان شهریور به بیش از ۲۶ هزار تومان رسید.

بیشتر بخوانید: