قبل از انتخابات ۱۴۰۰ دوگانه نه چندان تازه‌ای مجدداً در حال شکل‌‌گیری است: عقلانیت به وقت صلح یا مقاومت در برابر تحریم‌ها به وقت جنگ؟ بخش عمده‌ای از سخنان حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در جلسه هیأت دولت تلویحاً در پاسخ به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی بود.

چهارشنبه ۲۳ مهر، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در جلسه هیأت دولت: باید به موقع صلح کنیم. جامعه اسلامی که فقط شما ۱۰ نفر نیستید.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دوشنبه گذشته ۱۴ مهر در طی سخنانی گفته بود:

«ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند. دشمن تلاش دارد تا معنای غلط عقلانیت را تلقین کند و برخی هم نادانسته در داخل همان حرف دشمن را تکرار می‌کنند.»

حسن روحانی، رئیس جمهوزی اسلامی صبح چهارشنبه ۲۳ مهر در جلسه هیأت دولت بدون آنکه به سخنان خامنه‌ای اشاره کند در پاسخ به رهبر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به پایان ماه صفر و با اتکا به تاریخ صدر اسلام گفت:

«بزرگ‌ترین پیروزی‌های پیامبر در سایه صلح با مردم مکه به دست آمد. بیش از آنچه در میدان جهاد کسب کرد. آنجا که توان جنگ بود، پیامبر فرمان جهاد می‌داد و آنجا که توان و تعداد دشمن بیشتر بود، پیامبر فرمان دفاع می‌داد.»

روحانی سپس با اشاره به «صلح حسن» گفت:

«وقتی برخی از اصحاب امام حسن آمدند و با زبان معترضانه که چرا صلح کردی، چرا در برابر طرف شما پیمان را امضا کردید، حضرت فرمودند، جامعه اسلامی که فقط شما ۱۰ نفر نیستید، شما ۲۰ نفری که اینجا نزد من آمدید که فقط دنیای اسلام نیستید. من در مسجد رفتم برای مردم سخنرانی کردم و دیدم اکثریت قاطع جامعه صلح می‌خواهند و وقتی که مردم این را می‌خواهند، صلح را انتخاب می‌کنم.»

خامنه‌ای دو روز قبل با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفته بود:

«سر و صدای اراذل مسلط بر ملت آمریکا نیز نباید ذهن کسی را مشغول کند.»

خامنه‌ای ادعا کرد که علاج مشکلات اقتصادی کشور و بحران معیشتی مردم نه در خارج [مذاکره و تعامل با آمریکا] که در داخل کشور باید جست‌وجو شود. خامنه‌ای گفت جمهوری اسلامی «هیچ خیر و بهره‌ای از خارج نمی‌بیند.»

کارشکنی در روند ورود ارز به ایران

رضا اردکانیان، وزیر نیرو و رییس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران با چند کشور از جمله روسیه، ارمنستان، تاجیکستان، افغانستان، قطر، عراق و آلمان در مصاحبه با روزنامه اعتماد از کارشکنی گروه‌های پشت پرده در ایران در روند صادرات کالا برای ورود ارز به ایران خبر داد. اردکانیان گفت:

«وقتی برای صادرات کالایی به یک کشور همسایه می‌روم، آنها قرارداد امضا نمی‌کنند. آنها با وجود نیازشان به آن کالا، خواهان کاهش قیمت هستند و نهایتاً از برخی تماس‌ها از داخل کشور می‌گویند. تماس‌هایی که می‌گویند اگر روند مذاکره را طولانی کنید، خودشان این کالا را با قیمت کمتری از دولت می‌فروشند.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری روز چهارشنبه خود با اشاره به قیمت دلار در بازارهای ایران گفت:

«حتی دلار هم قیمت واقعی‌اش این نیست. در بازار عرضه می‌شود، خریدار ندارد و باز قیمتش بالا می‌رود. عده‌ای برای افزایش قیمت منتظر هستند و شرایط ما جنگ اقتصادی است.»

بیشتر بخوانید: