به‌ دنبال انتشار خبر خودکشی محمد موسوی‌زاده، دانش‌آموز ۱۱ ساله در استان بوشهر، عیسی نوشاد، رئیس دادگستری شهرستان دیر اعلام کرد خودکشی این دانش‌آموز ربطی به نداشتن گوشی و تبلت ندارد و برخی افراد برای «جوسازی» و «با انگیزه‌های مغرضانه» این خبر را مطرح کرده‌اند.

نوشاد با تهدید ضمنی مادر و خانواده محمد موسوی‌‌زاده، هشدار داد که تکرار ادعای خودکشی دانش‌آموز ۱۱ ساله به دلیل نداشتن گوشی، تشویش اذهان عمومی و تضعیف نظام آموزشی است.

مدیر مدرسه باهنر دیر هم گفته است این دانش‌آموز با «اسم پدرش» در کلاس‌های شاد شرکت می‌کرده است.

به‌ گزارش خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، نوشاد با بیان اینکه از متوفی «دست‌نوشته» یا مدرکی مبنی بر «نداشتن گوشی و تبلت» به‌ جا نمانده، گفت: 

«برخی جوسازی‌ها برای تضعیف آموزش و پرورش و نظام صورت می‌گیرد و این دانش‌آموز با استفاده از گوشی تلفن همراه در شبکه شاد حضور داشته و حتی بعد از فوت او نیز گوشی وی آنلاین بوده است.»

این مقام قضایی با اشاره به نامشخص بودن انگیزه خودکشی محمد موسوی‌زاده گفت:

«این دانش‌آموز در روز فوت خود نیز برای مدرسه صدا و تصویر ارسال کرده و خودکشی به دلایل مختلفی ممکن است روی دهد که دلیل خودکشی این نوجوان هنوز مشخص نیست.»

این گفته‌های رئیس دادگستری دیر در حالی‌ست که رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در اواسط مرداد سال جاری اعلام کرد در حال حاضر سه میلیون و ۲۲۵ هزار دانش‌آموز به تفکیک منطقه و مدرسه شناسایی شده‌اند که به دلیل نداشتن دستگاه هوشمند و عدم دسترسی به گوشی و تبلت، امکان استفاده از آموزش‌های مجازی را ندارند.

حکیم زاده از نیکوکاران و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل خواسته بود تا «با صرف هزینه‌هایی بسیار کمتر از ساخت یک مدرسه» و با خرید یک تبلت، به نوعی مدرسه را در دست دانش‌آموز بگذارند.

محمد موسی‌زاده، دانش‌آموز ۱۱ ساله در شهرستان دیر، روز ۲۰ مهر ماه با حلق‌آویز کردن خود اقدام به خودکشی کرد و جان باخت.

مادر این دانش‌آموز علت خودکشی فرزندش را «نداشتن گوشی هوشمند برای استفاده از شبکه شاد آموزش و پرورش و ناتوانی مالی خانواده برای خرید گوشی» عنوان کرده بود.

فایل صوتی مصاحبه با مادر این دانش‌آموز ۲۱ مهر ماه از طریق خبرگزاری رکنا منتشر شد.

با وجود تأکید خانواده موسوی‌زاده بر اینکه نداشتن گوشی و تبلت انگیزه خودکشی فرزندشان بوده، محسن حاجی‌میرزایی، ‌وزیر آموزش و پرورش دو روز پس از اعلام خبر خودکشی او یعنی روز ۲۲ مهر ماه، با «غیر واقعی» خواندن گفته‌های مادر این دانش‌آموز گفت: 

«گزارش تأیید شده‌ای مبنی بر اینکه خودکشی به این دلیل اتفاق افتاده وجود ندارد. بی‌جهت اخباری را که صحت و قطعیت ندارند اشاعه ندهیم.»

پیش از این واکنش وزیر آموزش و پرورش، روابط عمومی آموزش‌ و پرورش شهرستان دیر در استان بوشهر هم صبح دوشنبه ۲۱ مهر با انتشار اطلاعیه‌ای ادعا کرد محمد موسی‌زاده، دانش‌‌آموز ۱۱ ساله از طریق یک گوشی تلفن همراه که مدرسه در اختیار او قرار داده بود می‌توانست در کلاس‌های مجازی شبکه شاد شرکت کند.

عادل موسی‌زاده، پدر محمد موسی‌زاده اما در مصاحبه با رکنا گفت: 

«فرزندم تنها یک گوشی داشت که خودم برایش خریده بودم و با آن تکلیف‌های مدرسه‌اش را انجام می‌داد تا اینکه این گوشی خراب شد و از من خواست گوشی نو برایش تهیه کنم که قول دادم در اولین فرصت برای او خریداری کنم.»

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران اما سه‌شنبه ۲۳ مهر در یک گزارش اختصاصی و با «انتشار چند اسکرین‌شات» از گفت‌و‌گوی محمد موسوی‌زاده در شبکه شاد، ادعا کرد این دانش‌آموز تا آخرین ساعات روز حادثه هم در برنامه شاد بوده و تکالیفش را هم ارسال می‌کرده است.

  • در همین زمینه