انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دو مرحله به تاریخ‌های دوم اسفند ۹۸ و ۲۱ شهریور ۹۹ برگزارشد. این انتخابات رکورد کمترین میزان مشارکت در تاریخ برگزاری انتخابات در چهارچوب نظام جمهوری اسلامی را به خود اختصاص داد. با این حال مجلس یازدهم متشکل از اصول‌گرایان و همسو با سیاست‌های حاکمیت و هسته اصلی قدرت از چهار ماه پیش به ریاست محمدباقر قالیباف کار خود را آغاز کرده است.

طی چهار ماهی که از آغاز به کار مجلس یازدهم، آن هم با شعار حل مشکلات اقتصادی می‌گذرد، ظاهراً اولویت فعلی این مجلس به جای پرداختن به آنچه هدف و برنامه خود اعلام کرده بود، هموار کردن مسیر یک‌دست‌سازی هرچه بیشتر قدرت در نهادهای حکومتی و برنامه‌ریزی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است.

تلاش‌های اصول‌گرایان از هم‌اکنون برای رسیدن به ریاست‌جمهوری آغاز شده است. آیا حاکمیت در همه ارکان نظام قصد دارد قدرت را یک‌پارچه کند؟ چنانچه حاکمیت در پی یک دست کردن قدرت است، آینده دولت و نظام جمهوری اسلامی در چه مسیری خواهد بود؟ با توجه به استقابل بی‌رمق از انتخابات مجلس یازدهم، آیا باید شاهد انتخابات ریاست جمهوری با مشارکت پایین در سال ۱۴۰۰ باشیم یا حکومت سعی خواهد کرد با روش‌های مختلف تنور انتخابات را داغ کند؟

زمانه این پرسش‌ها را با کاظم کردوانی، جامعه‌شناس، عضو و دبیر پیشین کانون نویسندگان ایران در میان گذاشت.

■ گفت‌وگوی زمانه با کاظم کردوانی را بشنوید:

به گفته کاظم کاردوانی، ثبات و پایداری هر حکومتی در جهان بر چهار عامل مشروعیت، مقبولیت، کارآمدی و روابط بین‌الملل استوار است که جمهوری اسلامی در همه این موارد با بحران روبه‌روست.

کاظم کردوانی در با توجه شرایط فعلی کشور، نسبت به تلاش‌های حکومت ایران برای یک‌دست کردن قدرت به زمانه می‌گوید:

«اگر از این چهارچوب نگاه کنیم، تصور می‌کنم کوشش‌های حکومت به یک معنا آب در هاون کوبیدن است. حکومتی که توانایی بازسازی خودش را از دست داده است، فرصت‌های طلایی که این حکومت داشته یعنی از سال ۷۶ که با انتخاب محمد خاتمی شروع شد تا به اصطلاح سال ۸۸ و حتی تا برجام دو که قرار بود شکل بگیرد، حکومت فرصت بازسازی داشته و همه این‌ها را به باد داده است.»

کاظم کردوانی می‌گوید حکومت از یک‌سو می‌کوشد حلقه رهبران و مدیران اداره کشور را تنگ‌تر کند و از سوی دیگر با نزدیک شدن به هر انتخاباتی در جمهوری اسلامی نشانه‌هایی دیده می‌شود مانند اینکه نسبت به حجاب زن‌ها یا انتشار برخی کتاب‌ها سخت‌گیری کمتری می‌شود. کردوانی همچنین می‌گوید:

«با واسطه عده‌ای از اصلاح‌طلب‌ها، حکومت دارد سیاستی را پیش می‌برد که در خصوص ضرورت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، پذیرش وضعیت موجود و مثلا بزرگ کردن خطرهایی که ایران را تهدید می‌کند، به شکلی پایه حکومت را ترمیم کند.»

کردوانی نتیجه انتخابات آمریکا و اینکه چه کسی وارد کاخ سفید می‌شود را برای ارزیابی سیاست‌های ایران حائز اهمیت می‌داند.

کاظم کردوانی عضو گروهی ۱۵ نفره بود که سال ۱۳۹۶ با انتشار بیانیه‌ای خواستار برگزاری رفراندوم برای گذار مسالمت‌آمیز به یک دموکراسی سکولار پارلمانی شده بودند. او به زمانه می‌گوید همچنان باور دارد «گذار مسالمت‌آمیز به سوی یک آینده بهتر» همچنان درست‌ترین و پسندیده‌ترین راهی است که باید انتخاب و تبلیغ کرد.

در همین زمینه: