یک نوجوان ۱۵ ساله در شهرستان کنگان از توابع استان بوشهر به‌دلیل فقر اقتصادی خانواده خود را حلق آویز کرده است. انتشار این خبر در حالی ست که در کمتر از یک هفته پیش، یک دانش‌آموز ۱۱ ساله در شهرستان دیر هم به‌دلیل مشابه به زندگی خود پایان داده بود.

روز ۲۰ مهرماه، محمد موسوی‌زاده، دانش‌آموز ۱۱ ساله در شهرستان دیر، با حلق‌آویز کردن خود خودکشی کرد

به‌نوشته خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، مجید خورشیدی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر اما روز شنبه ۲۶ مهرماه در حاشیه نشست بررسی علت بروز آسیب‌های اجتماعی در بین قشر کودک و نوجوان، بدون اشاره به هویت نوجوان جان‌باخته در کنگان، خودکشی دو کودک و نوجوان در شهرهای جنوبی استان بوشهر در کمتر از یک هفته را «موضوع بزرگی» قلمداد کرد که منجر به بروز نگرانی‌هایی در جامعه شده است.

خورشیدی همچنین وقوع یک خودکشی دیگر در استان بوشهر در کمتر از یک هفته را ناشی از «الگوسازی» خودکشی محمد موسوی زاده، دانش آموز ۱۱ ساله بوشهری برای دیگران توصیف کرد و در همین زمینه گفت: 

«وقتی یک پدیده اجتماعی رخ می‌دهد متأسفانه احتمال الگوسازی و تسری به دیگران را نیز به دنبال خود دارد.»

گفته می‌شود خانواده نوجوان ساکن کنگان، به دلیل حبس پدر با محکومیت قتل عمد، از فقر اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی رنج می‌برند.

در حالی که طبق اعلام خانواده‌ها و رسانه‌های محلی در بوشهر، انگیزه خودکشی این دو کودک و نوجوان «فقر مالی خانواده» عنوان شده است، معاون استاندار این استان اما گفته: 

«سازمان‌های مددکاری باید با همکاری خیرین، پروژه حمایت از خانواده زندانیان و بررسی آسیب‌های اجتماعی این خانواده‌ها را با جدیت بیشتری دنبال کنند تا شاهد بروز آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها در این خانواده‌ها نباشیم.»

او در ادامه به سازمان بهزیستی مأموریت داده تا بررسی و اقدامات حمایتی و مشاوره‌ای را در مورد خانواده‌هایی که اعضای آنها در گذشته سابقه اقدام به خودکشی داشته‌اند، به مورد اجرا گذارد.

از سوی دیگر و هم‌زمان با این گفته‌های معاون استاندار بوشهر، اکبر احمدی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کنگان هم از آغاز تحقیقات قضائی در خصوص خودکشی این نوجوان ۱۵ ساله در این شهرستان خبر داده و گفته: 

«بررسی‌های اولیه حکایت از آن داشت که متوفی اهل شهرستان کوهدشت استان لرستان بوده و با مادر و خواهران خود در همان خانه باغ زندگی می‌کرده است.»

او گفته:

«ادامه تحقیقات حاکی از آن بود که متوفی ترک تحصیل کرده و پدر وی به جرم قتل در زندان به سر می‌برد.»

به‌گفته این مقام قضایی، انگیزه خودکشی این نوجوان هنوز مشخص نیست و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

کمتر از یک هفته پیش، یعنی در روز ۲۰ مهرماه، محمد موسوی‌زاده، دانش‌آموز ۱۱ ساله در شهرستان دیر، با حلق‌آویز کردن خود اقدام به خودکشی کرد و جان باخت.

مادر این دانش‌آموز علت خودکشی فرزندش را «نداشتن گوشی هوشمند برای استفاده از شبکه شاد آموزش و پرورش و ناتوانی مالی خانواده برای خرید گوشی» عنوان کرده بود.

با همه این اوصاف، عیسی نوشاد، رئیس دادگستری شهرستان دیر اما اعلام کرد خودکشی این دانش‌آموز ربطی به نداشتن گوشی و تبلت ندارد و برخی افراد برای «جوسازی» و «با انگیزه‌های مغرضانه» این خبر را مطرح کرده‌اند.

او با تهدید ضمنی مادر و خانواده محمد موسوی‌‌زاده، هشدار داد که تکرار ادعای خودکشی دانش‌آموز ۱۱ ساله به دلیل نداشتن گوشی، تشویش اذهان عمومی و تضعیف نظام آموزشی است.

در همین زمینه: