نسرین ستوده با حال وخیم و بدون رعایت قرنطینه به بند عمومی زندان قرچک منتقل شده است. انتقال این وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، با وجود وضعیت وخیم سلامتی و نیاز فوری به رسیدگی تخصصی پزشکی انجام شده است. رضا خندان، همسر این زندانی سیاسی ضمن اعلام این خبر به «زمانه» می‌گوید مسئولان زندان اوین در اقدامی فریبکارانه او را به قصد بردن به بیمارستان از زندان اوین خارج کرده‌‌اند اما بعد او را به زندان قرچک تحویل داده‌اند.

این زندانی سیاسی که به‌ دلیل عوارض ناشی از اعتصاب غذای طولانی به چند بیماری از جمله ناراحتی قلبی دچار شده، روز سوم مهر ماه و پس از اینکه پنج روز در بیمارستان طالقانی تهران بستری بود، بدون انجام مراحل تخصصی درمانی، به زندان اوین بازگردانده شد.

رضا خندان اما می‌گوید همسرش در حالی به زندان قرچک منتقل شده که طبق نظر کمیسیون پزشکی بیمارستان طالقانی، باید هرچه سریع‌تر برای انجام عمل انژیوگرافی و معاینات فوری قلب بستری شود.

او با اشاره به وضعیت وخیم سلامتی نسرین ستوده می‌گوید: 

«او در شرایطی منتقل شده که وضعیت قلبش واقعا خطرناک است و اگر پزشک زندان، حتی به خواسته و اصرار نهادهای امنیتی برگه ترخیص او را امضا کرده باشد، هر اتفاقی بیفتد علاوه بر مسئولین دادستانی و زندان، او هم باید پاسخگو باشد.»

به‌ گفته خندان، نسرین ستوده زمانی که به بیمارستان منتقل شد علائم بیماری قلبی شدید نداشت اما به مرور علایم این بیماری حادتر شد و در روزهای اخیر در تماس‌های تلفنی خود از درون زندان اعلام کرده بود که سمت چپ بدنش تا ناحیه گردن تیر می‌کشد و نیاز به رسیدگی پزشکی دارد.

زندان قرچک ورامین (ندامتگاه شهرری) ویژه زنان اما یکی از بدترین زندان‌های ایران محسوب می‌شود که زندانیان محبوس در آن نه تنها از دسترسی به امکانات بهداشتی و درمانی کافی محروم هستند بلکه مسئولان این زندان با رعایت نکردن اصل تفکیک جرایم و برای فشار بیشتر بر زندانیان سیاسی، آنها را در کنار زندانیانی با جرایم خطرناک نگهداری می‌کنند.

رضا خندان می‌گوید همسرش در تماس تلفنی کوتاهی که از زندان قرچک داشته، اعلام کرده که مسئولان زندان بدون رعایت قرنطینه کرونا، او را مستقیم به بند عمومی منتقل کرده‌اند.

او درباره وضعیت معاینات پزشکی اولیه در زندان قرچک می‌گوید:

«همسرم در تماس تلفنی کوتاهی که از درون زندان داشت گفت زمانی که برای انجام معاینات اولیه قصد ورود به اتاق پزشک داشتم، یک زندانی که سرفه‌های خشک می‌کرد و احتمالا به کرونا مبتلا بود وارد اتاق شد و پزشک به‌ همین دلیل از اتاق فرار کرد.»

خندان می‌گوید که حتی نمی‌داند نسرین ستوده اکنون مورد معاینه پزشکی قرار گرفته یا نه.

او درباره عدم پاسخگویی مراجع قضایی درباره پرونده همسرش هم می‌گوید:

«امکان برقراری تماس تلفنی با هیچ‌ یک از مقام‌های قضایی و مراجع مسئول رسیدگی به پرونده خانم ستوده ممکن نیست. از طرفی در طول دو سال و نیم که همسرم زندانی‌ست، بارها به این مقامات و مراجع قضایی نامه‌نگاری کرده‌ایم اما همه این نامه‌ها تاکنون بدون پاسخ مانده است.»

نسرین ستوده آخرین بار در ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ بازداشت و به زندان منتقل شد.

او در اسفند ماه سال ۹۷ با مجموعا هفت عنوان اتهامی به ۳۳ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد. از جمله اتهامات او در دادگاه «تشویق به فساد و فحشا» از طریق بر عهده گرفتن وکالت پرونده «دختران خیابان انقلاب»، «عضویت مؤثر در گروهگ غیرقانونی و ضدامنیتی کانون مدافعان حقوق بشر لگام و شورای ملی صلح»، «ظاهر شدن بدون حجاب شرعی در محل شعبه بازپرسی»، «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» و «تبلیغ علیه نظام» عنوان شد.

ستوده از شامگاه دو‌شنبه ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ با انتشار نامه‌ای ضمن درخواست آزادی زندانیان سیاسی، دست به اعتصاب غذا زد که به‌ دنبال وخامت حالش روز ۲۹ شهریور از بند زنان زندان اوین به اورژانس بیمارستان طالقانی در تهران منتقل و به‌ مدت پنج روز در این بیمارستان بستری بود و در نهایت اعتصاب غذای خود را شکست.

نسرین ستوده روز اول اکتبر/ ۱۰ مهر، همراه با شمار دیگری از فعالان مدنی جایزه نوبل آلترناتیو در سال ۲۰۲۰ را از آن خود کرد: