به‌دنبال انتشار فیلمی مربوط به ضرب و شتم و تعرض به یک زن آبادانی در شبکه‌های اجتماعی، مراجع قضایی، نهادهای امنیتی و رسانه‌های دولتی ایران در اقداماتی هماهنگ، به‌جای برخورد با خاطیان و متجاوزان، با صحنه‌سازی، سعی در وارونه سازی حقیقت و گمراه‌سازی افکار عمومی و بی‌اهمیت جلو دادن موضوع می‌کنند.

تصویری از فیلمی که از ضرب و شتم و تعرض به زن آبادانی منتشر شده است

اعتراض یک زن جوان به قرار گرفتن در یک رابطه نابرابر با فردی که مدیری در بخش نه چندان مهمی در یک وزارتخانه مهم است، با خشونت شدید اعضای خانواده مرد و کمک نیروی حراست، به شدت سرکوب می‌شود. به دنبال آن و براساس تازه‌ترین خبرها، حمید مردانی‌پور، دادستان عمومی آبادان از تحت پیگرد قرار گرفتن «منتشرکنندگان فیلم کتک خوردن دختر آبادانی در شبکه‌های اجتماعی» خبر می‌دهد. همزمان به دلیل انتشار گسترده این فیلم در شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های وابسته به حکومت دست به تحریف اخبار می‌زنند.

◄ سیر ماجرا
تا کنون مجموعه اطلاعات حاکی از یک داستان آشنای تکرار شونده است: قرار داشتن زن در یک موقعیت نابرابر از نظر مقام و مکنت، سوءاستفاده مرد متنفذ، فقدان امکان قابل اعتمادی برای کمک‌خواهی، تلاش خود زن برای اعتراض، سرکوب خونین اعتراض، پس از آن به راه افتادن ماشین دستگاه قضایی و رسانه‌ای حکومتی برای پوشاندن اصل موضوع.

طبق آخرین گزارش‌ها، خبرگزاری میزان، مرکز رسانه قوه قضاییه به‌نقل از صادق مرادی، رئیس دادگستری استان خوزستان اعلام کرده مأمور حراستی که در فیلم تعرض و کتک زدن زن جوان در آبادان، ابتدا پا را روی سینه آن زن گذاشته و کمی بعد اقدام به تعرض جنسی (دست‌مالی) کرده، بازداشت و روانه زندان شده است.

مرادی همچنین ادعا کرده ماجرای ضرب و شتم زنی در آبادان که هویت او «بهاره چشم‌براه» اعلام شده، «به خاطر اختلاف قدیمی و همچنین تسویه مالی با یکی از پرسنل شرکت نفت» بوده و این پرونده «به‌صورت ویژه» در دست پیگیری است.

پیش از این امیرسام کمایی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی شهرستان آبادان هم اعلام کرده بود زن جوانی که در فیلم مورد ضرب و شتم واقع شده، با صاحب‌خانه اختلاف قدیمی و شخصی داشته و برای تسویه‌حساب وارد خانه شده که توسط اهالی داخل خانه و مأموران حراست منطقه دستگیر و تحویل مأموران کلانتری شده است.

همچنین کمتر از یک‌روز پس از طرح این ادعاها از سوی مراجع قضایی و امنیتی خوزستان درباره ماجرای کتک خوردن دختر آبادانی، وبسایت خبری «دانا» نزدیک به نهادهای حکومتی در ایران روز جمعه، دوم آبان‌ماه، به سراغ خانواده «احمد جهان نژادیان»، مدیر فضای سبز پالایشگاه آبادان رفته و در گفت‌و‌گو با خانواده او، دختر آبادانی را یک «سارق مسلح» معرفی کرده که پس از هجوم به منزل شخصی جهان نژادیان، با «شوکر، اسید و چاقو» خانواده را به‌قصد سرقت پول و طلا مورد تهدید قرار داده است.

در فیلمی که از سوی پایگاه خبری دانا منتشر شده، اینگونه ادعا می‌شود که بهاره چشم‌براه (دختر آبادانی)، در حین اقدام به سرقت، برخی از اعضای این خانواده را هم مورد ضرب و جرح قرار داده است.

ادعاهای مطرح شده از سوی رسانه‌های حکومتی ایران در حالی ست که در فیلم اصلی که از این دختر آبادانی منتشر شده، هیچ نشانه‌ای دال بر وقوع حمله از سوی او موجود نیست و در این فیلم بهاره چشم براه، با صورت خون آلود و نیمه جان بر روی زمین افتاده که مأمور حراست و دو زن دیگر او را کتک می‌زنند به او تعرض جنسی می‌کنند.

همچنین فیلم دیگری شبیه به اعترافات اجباری از بهاره چشم‌براه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن او می‌گوید نه تنها «باردار نیست» بلکه پوشش داده شدن خبر کتک خوردن او توسط رسانه‌های خارجی را «شایعه سازی» قلمداد می‌کند.

دختر آبادانی اما در فیلم دیگری که پایگاه خبری دانا منتشر کرده، می‌گوید به‌علت اینکه فکر می‌کرده احمد جهان نژادیان در منزلش بوده به آنجا رفته تا ماجرای رابطه‌اش با این کارمند پالایشگاه نفت آبادان را در حضور همسرش به او بگوید.

در این فیلم همچنین به‌نقل از مردی که ادعا می‌شود پدر این دختر است، گفته می‌شود که بهاره چشم‌براه «بیمار روانی» است و روزانه داروهای مربوط به ناراحتی اعصاب و روان مصرف می‌کند.

برخی از روزنامه‌نگارانی که در داخل ایران اخبار این رویداد را پیگیری کرده‌اند می‌گویند این دختر با گریم سنگین برای پوشاندن اثرات ضرب و شتم جلوی دوربین قرار گرفته است.

در هیچ‌یک از فیلم‌های منتشر شده از این ماجرا اما حتی اشاره کوتاهی به چگونگی ضرب و شتم دختر آبادانی و اینکه چه کسی او را زخمی کرده، نمی‌شود. همچنین در این فیلم‌ها از کارمند حراستی که به تعرض جنسی و ضرب و شتم زن پرداخته بود یا مردی که متهم به برقراری رابطه با این زن است، خبری نیست.

با در نظر گرفتن عملکرد پیشین رسانه‌های حکومتی ایران در تهیه فیلم از اعترافات اجباری از قربانیان و متهمان، به‌نظر می‌رسد نهادهای امنیتی و مراجع قضایی برای مهار خشم اجتماعی ناشی از این رویداد و همچنین برای تبرئه افراد متصل به قدرت همچون احمد جهان نژادیان، نه تنها درصددند تا با وارونه نمایی حقیقت، از برخورد با مسئولان اصلی و متجاوزان احتمالی این ماجرا طفره روند بلکه با تقلیل این پرونده به «یک دعوای خانوادگی» و معرفی دختر آبادانی به‌عنوان «بیمار روانی»، حقوق زنی را که احتمالا قربانی تجاوز شده یا در یک رابطه موازی قرار گرفته نقض کنند.

بیشتر بخوانید: