وزارت داخله کابل می‌گوید در جریان یک حمله انتحاری به مرکز آموزشی دانش کوثر دست‌کم ۲۴ نفر کشته و ۴۶ تن دیگر زخمی شدند.

کاربران افغانستانی با انتشار این تصویر از مرکز آموزشی دانش‌کوثر که شنبه سوم آبان هدف حمله تروریستی قرار گرفت، نوشته‌اند: «از چه می‌ترسند؟ نخبه‌گان کنکور از کوثر دانش بودند».

بعدازظهر شنبه ۳ آبان مرکز آموزشی دانش کوثر در غرب کامل برای دومین بار طی سه سال هدف حمله انتحاری قرار گرفت. براساس اعلام وزارت داخله افغانستان فرد مهاجم که پیاده بود پیش از ورود به این مرکز آموزشی مواد منفجره همراهش را منفجر کرد.

مرکز آموزشی دانش کوثر که یک مرکز آموزشی شناخته شده برای دختران و پسران در منطقه پل‌خشک کابل است، نخستین بار اسفند ۱۳۹۶ هدف یک حمله انتحاری قرار گرفت. در جریان این حمله اما فرد مهاجم پیش از آنکه بتواند بمب همراهش را منفجر کند، کشته شد و به هیچ یک از دانش‌آموزان آسیبی نرسید. چند ماه بعد، مرداد ۱۳۹۷ مرکز آموزشی موعود نیز هدف حمله انتحاری قرار گرفت که در جریان آن ۴۸ دانش‌آموز کشته و ۶۷ تن دیگر زخمی شدند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان طالبان را مسئول حمله تروریستی شنبه دانسته است. اما به گزارش روزنامه اطلاعات روز داعش مسئولیت حمله را پذیرفته است.

بیشتر بخوانید:
از آغاز مذاکرات بین‌افغان ۱۸۰ غیرنظامی کشته شده‌اند
۱۲ کودک در حمله هوایی به مدرسه‌ای در تخار افغانستان کشته شدند
۱۲ کودک در حمله هوایی به مدرسه‌ای در تخار افغانستان کشته شدند

امرالله صالح، معاون رئیس جمهوری افغانستان در واکنش به این رویداد طالبان و داعش را دارای ریشه‌های ایدئولوژی مشترک دانست و گفت: آن‌ها تاکیک‌های مشابه دارند و «باید ریشه‌های این ایدیولوژی که برای اتصال به بهشت، آدم می‌کشد، خشکانده شود».

شاه‌حسین مرتضوی، مشاور فرهنگی رئیس دولت هم طالبان را مسئول این حمله تروریستی خواند و در صفحه فیس بوکش نوشت:

«طالبان دشمن بشریت، آگاهی، دانایی و پیش‌رفت هستند. آن‌ها صبح و شام را با کشتار و تخریب آغاز می‌کنند. از جنایت لذت می‌برند. این گروه باور به صلح ندارد».

طالبان و دولت افغانستان از شهریور امسال گفت‌وگوهای موسوم به صلح را آغاز کردند اما مذاکرات دو طرف به دلیل آنچه که حکومت افغانستان زیاده‌خواهی طالبان می‌نامد، متوقف شده است.

براساس اعلام دولت افغانستان از زمان آغاز گفت‌وگوهای موسوم به بین افغان ۱۸۰ غیرنظامی در جریان حملات طالبان کشته شده‌اند.

شنبه سوم آبان انفجار یک بمب کنار جاده‌ای در ولایت غزنی جان ۹ غیرنظامی را گرفت. ۳۰ مهر نیز خبرگزاری‌ها از کشته شدن ۱۲ کودک در یک مدرسه دینی  در ولایت تخار در جریان حمله هوایی نیروهای دولتی خبر دادند. مقام‌های دولتی مدعی شدند که کشته شدگان از اعضای گروه طالبان بودند.

طالبان اسفند ۱۳۹۸ در دوحه قطر با نمایندگان آمریکا توافقنامه‌ای با عنوان «آوردن صلح به افغانستان» امضاء کرد. پایان دادن به حملات انتحاری و خشونت یکی از بندهای این توافقنامه است اما طالبان تا به حال از پذیرش آن خودداری کرده است.