خانواده ناهید تقوی، شهروند ۶۶ ساله دوتابعیتی ایرانی-آلمانی که در بازداشت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی‌ست، نسبت به بی‌اطلاعی از وضعیت او و به‌خطر افتادن جانش ابراز نگرانی کرده‌اند.

دختر ناهید تقوی در توییتر به تبصره دوم قانون اساسی آلمان اشاره کرده است که می‌گوید:ملت آلمان خود را به حقوق بشر خدشه‌ناپذیر و غیرقابل واگذاری به عنوان بنیاد هر جامعه انسانی، صلح و برابری در جهان، پایبند می‌داند.

به‌رغم گذشتن ۹ روز از بازداشت ناهید تقوی، شهروند ۶۶ ساله ایرانی- آلمانی در تهران، وابستگان او می‌گویند همچنان نمی‌دانند او زنده است یا نه و از وضعیت او بی‌خبرند. طبق اعلام «جامعه بین‌المللی حقوق بشر» مستقر در فرانکفورت آلمان، و به نقل از مریم‌ کلارن، دختر ناهید تقوی این شهروند احتمالاً به‌خاطر اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» دستگیر شده است.

ناهید تقوی، شامگاه جمعه ۲۵ مهرماه ۹۹ توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گفته کلارن به ناهید تقوی گفته شده که او متهم به «تهدید امنیت ملی» است.

مریم کلارن شنبه ۲۴ اکتبر/سوم آبان در مصاحبه با وبسایت خبری اکسپرس آلمان گفت:

«مادرم ۱۶ اکتبر در آپارتمانش در تهران بازداشت شد. ماموران در حین بازداشت منزل او را تفتیش کرده و پاسپورت آلمانی و برخی از وسایل شخصی او را ربوده و با خود بردند. گفته شده که او در سلول انفرادی در زندان اوین نگه‌داری می‌شود، در محلی که به‌خاطر اعدام‌های جمعی و شکنجه شناخته‌شده می‌شود.»

او در شبکه اجتماعی توییتر نسبت به بی‌خبری از مادرش و شیوع ویروس کرونا در زندان‌ اوین اظهار نگرانی کرد.

به گفته مریم کلارن، دیگر اعضای خانواده‌ ناهید تقوی که در ایران هستند نیز از وضعیت او بی‌خبرند و به او دسترسی ندارند. او گفته که پس از رجوع به سفارت آلمان در تهران، مسئولان سفارت به او گفته‌اند هیچ اطلاعی از سوی مقام‌های ایران به آن‌ها داده نشده است.

به تایید کلارن، مادرش اخیراً عمل جراحی فک انجام داده و فشار خون بالایی دارد اما مسئولان زندان از پذیرفتن داروهای او نیز خودداری کرده‌اند.

بازداشت این شهروند دو تابعیتی به دفتر امورخارجه دولت فدرال اطلاع داده شده اما هنوز به تایید رسمی دولت آلمان نرسیده است.

سازمان ملل در آخرین گزارش خود به رویکرد مقام‌های جمهوری اسلامی در بازداشت دوتابعیتی‌ها به‌عنوان یکی از موارد وخامت نقض حقوق بشر در ایران اشاره کرده است.

در مورد انگیزه بازداشت و زندانی کردن دو تابعیتی‌ها توسط نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی نظرات متفاوتی ابراز می‌شود. برخی آن را ناشی از رقابت بین جناح‌های درون حکومت می‌دانند و معتقدند‌ سپاه پاسداران برای تخریب چهره دولت حسن روحانی در سطح جهانی و ممانعت از نزدیک شدن کشورهای غربی به ایران، اقدام به تحت پیگرد قرار دادن شهروندان دو تابعیتی می‌کند.

در روزها و ماه‌های گذشته نازنین زاغری رتکلیف و فریبا عادلخواه، دو زندانی دو تابعیتی دیگر در ایران با پابند به مرخصی اعزام شده‌اند. جمهوری اسلامی علی‌رغم درخواست جامعه جهانی و پیگیری‌های انجام شده، همچنان از آزاد کردن آنان سر باز می‌زند.

در همین زمینه: