سخنگوی کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس با استناد به قانونی اساسی خواستار آموزش و پرورش رایگان در دوران کرونا شد. همزمان گروهی از نمایندگان مجلس با صدور بیانیه‌ای از راه‌اندازی «مدرسه تلویزیونی ایران» حمایت کردند.

برنامه‌های مدرسه تلویزیونی ایران از شبکه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود

سه‌شنبه ششم آبان سمیه محمودی، نماینده شهرضا در مجلس یازدهم خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران خواستار برقراری نظام آموزش و پرورش رایگان در دوران کرونا بر اساس قانون شد.

سمیه محمودی در صحن علنی مجلس با اشاره به ترک تحصل دانش‌آموزان به دلیل مشکلات اقتصادی گفت:

«طبق اصل سوم قانون اساسی باید آموزش و پرورش در کشور رایگان باشد در شرایطی که کلاس‌های حضوری برگزار نمی‌شود چرا به مردم برای پرداخت هزینه فشار وارد می‌شود؟ آیا نمی‌دانید چندین دانش آموز به دلیل مشکلات اقتصادی و نبود امکانات ترک تحصیل کرده‌اند؟»

همزمان با درخواست سخنگوی کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس مبنی بر برقراری نظام آموزش و پرورش رایگان، ۱۹۰ نفر از نمایندگان با انتشار بیانیه‌ای از راه‌اندازی «مدرسه تلویزیونی ایران» در پی تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا حمایت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این بیانیه از پخش برنامه‌های آموزشی در شبکه‌های صدا و سیما با همکاری وزارت آموزش و پرورش قدردانی کرده و این اقدام را در جهت «فرصت برابر آموزشی» در سراسر ایران خواندند.

نمایندگان مجلس یازدهم در حالی ادعا می‌کنند مدرسه تلویزیونی به فرصت برابر برای همه دانش‌آموزان در ایران تبدیل شده که تمامی آموزش‌ها از طریق شبکه‌های تلویزیونی ارائه نمی‌شود.

با شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران، وزارت آموزش و پرورش با راه‌اندازی سامانه‌ای آنلاین به نام «شاد» همه معلمان و دانش‌آموزان را به استفاده از آن برای آموزش از راه دور ملزم کرده است. این در شرایطی است که به گفته حسن الحسینی، مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسئول شبکه شاد ۳۸ درصد دانش‌آموزان در شبکه شاد عضو نیستند و ۲۱ درصد نیز امکان دسترسی به این شبکه را ندارند.

بیشترین تعداد دانش‌آموزانی که به شبکه شاد دسترسی ندارند متعلق به مناطق محروم هستند. از عمده دلایل دسترسی نداشتن گروهی از دانش‌آموزان به شبکه «شاد» فقر، نداشتن تلفن‌های هوشمند یا تبلت و عدم دسترسی یا نداشتن توان مالی پرداخت مالی هزینه اینترنت است.

در یک ماه گذشته دو کودک به دلیل فقر و عدم امکان دنبال کردن آموزش‌های مجازی دست به خودکشی زدند.

  • در همین زمینه